Mało pustostanów, wysokie czynsze

W Warszawie nie pojawi się wiele nowych galerii handlowych w najbliższym czasie. Ich budowa może się przeciągać ze względu na procedury planistyczne i administracyjne oraz brak finansowania

Publikacja: 11.01.2009 20:32

Galeria Mokotów to jedno z najpopularniejszych centrów handlowych w Warszawie

Galeria Mokotów to jedno z najpopularniejszych centrów handlowych w Warszawie

Foto: Fotorzepa, Michał Warda Mic Michał Warda

Dziś na tysiąc mieszkańców stolicy przypada ok. 800 mkw. powierzchni handlowej. Analitycy z DTZ prognozują, że do końca 2011 r. będzie to już ok. tysiąca mkw. pow. handlowej. Dalszy rozwój tego segmentu rynku uzależniony jest od ogólnej sytuacji gospodarczej, a szczególnie zapewnienia finansowana dla nowych inwestycji.

– O ile inwestycje, które już są realizowane, mają zapewnione źródła finansowania, o tyle w przypadku nowych projektów zdobycie finansowania może być pewnym wyzwaniem dla deweloperów. Wraz ze zmniejszającą się niechęcią banków do prowadzenia instytucjonalnych akcji kredytowych, możemy oczekiwać opóźnienia w realizacji nowych projektów, w tym centrów handlowych – mówi Renata Kusznierska, dyrektor działu powierzchni handlowych w DTZ.

[srodtytul]Stabilne czynsze[/srodtytul]

W drugiej połowie 2008 r. wskaźnik wolnej powierzchni w warszawskich centrach handlowych wyniósł ok. 1,5 proc., wahając się od 0 – 1 proc. w najbardziej popularnych centrach (takich jak Galeria Mokotów, Arkadia, Złote Tarasy, Klif) do ok. 10 proc. w centrach, które mają problemy z wynajmem wolnej powierzchni (np. Blue City czy Fort Wola).

– W związku z utrzymującym się wysokim popytem ze strony najemców oraz brakiem nowych, wielkoformatowych inwestycji przewidujemy, że współczynnik pustostanów w Warszawie w obecnym roku zmaleje – mówi Edyta Potera, dyrektor działu wynajmu powierzchni handlowych w Jones Lang LaSalle.

[srodtytul]W ciągu następnych trzech [/srodtytul]

– pięciu lat planowana jest m.in. budowa centrum i parku handlowego Auchan w Łomiankach, kolejnego centrum wyprzedażowego na pograniczu Łomianek i Czosnowa, centrum handlowego w Wilanowie czy realizacji projektu Warszawa Główna. Nie jest jednak pewne, czy wszystkie te projekty zostaną zrealizowane. – Procedury planistyczne i administracyjne opóźniły już budowę kilku większych inwestycji na lata 2008 – 2010 – zauważa Potera.

Obecnie najwyższe czynsze miesięczne za wynajem 1 mkw. lokalu o powierzchni ok. 100 mkw. z branży „moda”, dobrze ulokowanego, w dobrej jakości centrum handlowym, wynoszą od 245 do 340 zł (65 – 90 euro). Najwyższe stawki są w Złotych Tarasach.

– Jest to spowodowane głównie ograniczoną liczbą wolnych lokali przy głównych ulicach handlowych – mówi Potera. Jej zdaniem stawki czynszowe w 2009 r. pozostaną stabilne, a w najlepszych centrach handlowych mogą nieznacznie wzrosnąć.

Dodatkowe zachęty dla najemców są uzależnione od atrakcyjności i stopnia wynajęcia centrum handlowego. Zdaniem Edyty Potery kluczowi najemcy mogą liczyć na większe ulgi typu dofinansowanie prac budowlanych w lokalu, niższe opłaty eksploatacyjne i marketingowe, ewentualnie kilkumiesięczne zwolnienie z czynszu w niektórych centrach handlowych.

– Jeśli jednak popyt dalej będzie się utrzymywał na stabilnym poziomie, wówczas właściciele centrów handlowych nie będą stosować dodatkowych zachęt, natomiast w przypadku spadku popytu takie zachęty mogą zostać zastosowane wobec najemców – dodaje Renata Kusznierska.

[srodtytul]Poszerzenie oferty[/srodtytul]

Dziś do najpopularniejszych centrów handlowych należą: Arkadia, Złote Tarasy oraz Galeria Mokotów. – Ich ugruntowana pozycja wynika m.in. z bardzo dobrych lokalizacji, optymalnych wielkości najmu i kompleksowego doboru najemców. Mało prawdopodobne, aby te centra handlowe straciły pozycje liderów na rynku – twierdzi Dorota Lachowska z Działu Analiz King Sturge.

Co stanie się dalej na rynku centrów handlowych? – Ponieważ konkurencja w sektorze handlowym się nasila, zarządcy centrów handlowych rewidują swoje strategie marketingowe w celu znalezienia niszy na rynku, aby w widoczny sposób odróżnić się od konkurencji – wyjaśnia Edyta Potera.

Centra typu Klif czy Promenada ulokowane po dwóch stronach Wisły celują wyraźnie w klienta z wyższymi dochodami. Inne, takie jak Wola Park, Targówek czy Reduta, koncentrują się na stworzeniu atrakcyjnej oferty dla rodzin z dziećmi.

– Ta tendencja utrzyma się również w roku obecnym – twierdzi Potera.Trwa również stabilny rozwój nowych formatów na naszym rynku, takich jak parki handlowe, centra osiedlowe czy wyprzedażowe. – Zauważalna jest także tendencja rozszerzania oferty rozrywkowej z typowego food courtu, kina czy kręgielni o kluby fitness, ścianki wspinaczkowe, Spa czy sztuczne lodowiska. Istniejące centra handlowe będą się rozbudowywać, tak aby pozyskać nowych klientów – opowiada Edyta Potera.

Dorota Lachowska zauważa, że potencjalny spadek sprzedaży detalicznej i wzrost bezrobocia w rezultacie kryzysu gospodarczego mogą spowodować zmniejszenie obrotów niektórych sklepów i chęć najemców do obniżenia kosztów poprzez np. renegocjacje stawek najmu.

– Nie spodziewamy się jednak znacznego wzrostu poziomu pustostanów w najlepszych centrach handlowych, które mają na tyle ugruntowaną pozycję na rynku, że jeżeli nie nastąpi poważne załamanie gospodarki, nie powinny odczuć znaczących zmian w swojej sytuacji – zapewnia Dorota Lachowska.

Dziś na tysiąc mieszkańców stolicy przypada ok. 800 mkw. powierzchni handlowej. Analitycy z DTZ prognozują, że do końca 2011 r. będzie to już ok. tysiąca mkw. pow. handlowej. Dalszy rozwój tego segmentu rynku uzależniony jest od ogólnej sytuacji gospodarczej, a szczególnie zapewnienia finansowana dla nowych inwestycji.

– O ile inwestycje, które już są realizowane, mają zapewnione źródła finansowania, o tyle w przypadku nowych projektów zdobycie finansowania może być pewnym wyzwaniem dla deweloperów. Wraz ze zmniejszającą się niechęcią banków do prowadzenia instytucjonalnych akcji kredytowych, możemy oczekiwać opóźnienia w realizacji nowych projektów, w tym centrów handlowych – mówi Renata Kusznierska, dyrektor działu powierzchni handlowych w DTZ.

Pozostało 84% artykułu
Nieruchomości
Warszawa. Skanska sprzedała biurowiec P180 za 100 mln euro
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Nieruchomości
Rynek luksusowych nieruchomości ciągle rośnie. Rezydencja za 50 mln zł
Nieruchomości
Korona Legionowa na półmetku
Nieruchomości
Invesco Real Estate kupuje nowy hotel na Wyspie Spichrzów
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Nieruchomości
Trei wybuduje mieszkania w Milanówku. Osiedle na poprzemysłowym terenie