Jakie zniżki na rynku wtórnym

Co piąty klient sprzedający mieszkanie zdecydował się w I kw. br. obniżyć cenę

Publikacja: 14.05.2012 08:40

Tak wynika z obserwacji pośredników z sieciowej agencji Metrohouse & Partnerzy.

– Duża podaż lokali używanych powoduje zwiększającą się skłonność sprzedających do korekty ceny nie na etapie negocjacji z kupującym, ale już na etapie ekspozycji oferty – mówi Marcin Jańczuk z firmy Metrohouse & Partnerzy.

- Średnia korekta ceny wyniosła 5,1 proc. Część zniżek ma jedynie symboliczny charakter – nie przekraczają tysiąca złotych. W 17 proc. obniżki nie przekraczały 2 proc. ceny ofertowej. Najwięcej, bo 28 proc., dotyczyło spadków cen w wysokości 2 – 4 proc. Osób obniżających podczas sprzedaży stawki o więcej niż jedną dziesiątą było 11 proc.

- Duży wpływ na obniżki cen ofertowych ma czas ekspozycji mieszkania na rynku. W grupie mieszkań, które zostały wystawione na sprzedaż w 2010 r., średnia obniżka wyniosła 6 proc. Ceny mieszkań, które nie sprzedały się w okresie 6 – 12 miesięcy, były obniżane przez właścicieli o 5 proc. – mówi Marcin Jańczuk.

- Jeszcze niższe obniżki cen dotyczyły lokali wystawionych do sprzedaży w ciągu 180 dni od przeprowadzenia badania. W tej grupie korekta ceny wyniosła 4,5 proc. Choć skłonność do obniżek ceny jest większa niż zwykle, nadal zdarzają się sytuacje, kiedy twarda postawa negocjacyjna sprzedających nieruchomości powoduje, że do finalizacji transakcji nie dochodzi – twierdzą pośrednicy z Metrohouse & Partnerzy.

- Ich zdaniem Gdynia plasuje się na pierwszym miejscu pod względem różnic pomiędzy ceną ofertową a transakcyjną. Wynosi ona w tym mieście aż 15 proc., gdy np. w Krakowie – 9,5 proc., a  w Warszawie – 6,5 proc.

Nieruchomości
Develia chce rosnąć na rynku mieszkaniowym. Przejęcia przyspieszą wzrost
Nieruchomości
Urzędy w nowoczesnych biurowcach. Jakie zapisy chronią takich najemców?
Nieruchomości
Dzień prawdy dla zadłużonego dewelopera. Czy wypłacił odsetki od obligacji?
Nieruchomości
Obiekty handlowe rosną w mniejszych miastach. Debiutują u nas nowe marki
Nieruchomości
Hiszpański rynek nieruchomości kusi, ale się zmienia. Polacy poprawią rekord?