Podaż biur

Polska jest atrakcyjna dla najemców biur i centrów handlowych. Czynsze za powierzchnie w najlepszych lokalizacjach są stabilne.

Aktualizacja: 04.02.2013 09:07 Publikacja: 04.02.2013 02:37

Podczas gdy w całej Europie w ubiegłym roku popyt na powierzchnie biurowe spadł o 7 proc. (w porównaniu z 2011 r.), w Polsce wzrósł o 9 proc. – wyliczają eksperci firmy doradczej CBRE. Oprócz stolicy popularnością najemców cieszyły się  biura w Krakowie, Wrocławiu i Trójmieście.

Według  danych firmy Savills w stolicy w ubiegłym roku najemcy podpisali łącznie umowy najmu biur (nowe i przedłużenia kontraktów) na ponad 600 tys. mkw.

– W 2013 r. prawdopodobnie nie uda się aż tyle wynająć, ale popyt przekroczy 500 mkw., co będzie bardzo dobrym wynikiem – prognozuje Wioleta Wojtczak, starszy konsultant w dziale badań i doradztwa firmy Savills.

Jej zdaniem zainteresowanie najemców biurami w miastach regionalnych powinno się utrzymać w br. na podobnym poziomie jak w 2012 r., w którym wynajęto ok. 350 tys. mkw. – Popyt na biura w Polsce ożywiała w dużej mierze polityka oszczędności realizowana przez korporacje światowe i europejskie, które konsolidują swoją działalność operacyjną, przenosząc ją na rozwijające się rynki, w tym do Polski – tłumaczy Colin Waddell, dyrektor zarządzający CBRE w Polsce.

Także jego zdaniem dotychczasowy popyt ze strony najemców powierzchni biurowych (i logistycznych) nie ulegnie zmianie.  Eksperci CBRE liczą nawet na większe ożywienie na rynku najmu biur w drugiej połowie br.

Najemcy w Warszawie będą w uprzywilejowanej pozycji w związku z rosnącym odsetkiem pustej powierzchni biurowej, w miarę oddawania kolejnych projektów.  – Wysoka podaż i wzrost pustostanów w stolicy mogą wywołać presję na obniżanie czynszów. Skutkować to może poszerzeniem pakietu zachęt dla najemców, szczególnie przy umowach przednajmu. Z kolei na rynkach regionalnych czynsze raczej pozostaną stabilne w większości lokalizacji – prognozuje Wojciech Pisz, dyrektor Grupy Rynków Kapitałowych w Cushman & Wakefield.W sektorze powierzchni handlowych widać dalszą ekspansję światowych marek, z których 20 proc. planuje otwarcie w 2013 roku po więcej niż 30 sklepów. Polska zajmuje piąte miejsce wśród krajów najczęściej pojawiających się na liście firm inwestujących w ten segment rynku w Europie.

– Natomiast planowana w Polsce na 2013 rok liczba nowych sklepów światowych marek wynosi około 140, co stawia nas na wysokim trzecim miejscu pod względem skali planowanej ekspansji, po Niemczech i Hiszpanii – mówi Colin Waddell.

Międzynarodowe sieci interesują się najlepszymi lokalami w sztandarowych projektach w największych miastach.

– Przy ograniczonej podaży nowej powierzchni spełniającej te kryteria detaliści będą mieli w 2013 roku problemy ze znalezieniem powierzchni odpowiadających ich oczekiwaniom – uważa Waddell. Zdaniem Wojciecha Pisza na największych rynkach powierzchni handlowych, czyli w dużych aglomeracjach, czynsze pozostaną stabilne. Do obniżek stawek najmu może dojść w mniejszych miastach.

– Wiodące istniejące centra handlowe utrzymają dotychczasowe wysokie stawki czynszowe i będą się cieszyć niesłabnącym zainteresowaniem najemców. Natomiast trudno będzie całkowicie wynająć powierzchnię obiektów znajdujących się w budowie. Pustostany znajdziemy także w drugorzędnych istniejących centrach i galeriach handlowych – tłumaczy Pisz.

Na niekorzyść wynajmujących zadziała również rekordowa podaż kolejnych obiektów. W tym roku zostanie oddane, według szacunków Savills, ok. 750 tys. mkw. nowej powierzchni handlowej.

Poradnik inwestycja w lokal na wynajem

Najbezpieczniej kupić lokal z najemcą – radzi ekspert czytelniczce.

Serwis rp.nieruchomości.pl razem z firmą doradczą Cushman & Wakefield (C&W) prowadzą akcję poradniczą dla osób, które szukają na rynku nieruchomości najlepszego miejsca na prowadzenie swojego biznesu. Podpowiadamy, jak rozmawiać z wynajmującym, a jak z najemcą, jak negocjować wysokość czynszu i zapisy w umowie.

Czekamy na listy od Czytelników, którzy poszukują biura w wybranym mieście, planują otworzyć punkt w centrum handlowym przy głównej ulicy oraz wynająć magazyn dla małej firmy. Spośród autorów nadesłanych listów doradcy wybierają osobę, z którą umówią się na indywidualną konsultację i przygotują dla niej poradę. Czekamy na listy: nieruchomosci@rp.pl

Tym razem eksperci firmy C&W wybrali list pani Anny (nazwisko do wiadomości redakcji). Czytelniczka napisała: „Pracujemy z mężem w Anglii i odłożone pieniądze zamierzamy zainwestować w lokal użytkowy w Warszawie. (...) Nie mam jednak pojęcia, jak spośród setek lokali wybrać taki, który przeniesie zyski (...). Nie wiem też, jakie są stawki za wynajem 1 mkw. w poszczególnych częściach Warszawy i jak szukać najemcy?".

Tomasz Górski, starszy negocjator w dziale powierzchni handlowych w firmie Cushman & Wakefield, w czasie spotkania z panią Anną podkreślał, że najbezpieczniejszą taktyką jest kupno lokalu z najemcą. – Mając podpisaną umowę najmu, najlepiej na czas określony i to z najemcą sieciowym, możemy dokładnie oszacować przychody i ocenić, czy cena proponowana za lokal jest adekwatna – mówi Tomasz Górski. – Należy również przyjrzeć się sytuacji finansowej najemcy. Zysk z inwestycji zależeć będzie od długości okresu najmu oraz osiąganych obrotów. Najlepiej jest wybrać firmy z sektora finansowego, szczególnie banki, a także drogerie czy międzynarodowe marki modowe.

Podczas gdy w całej Europie w ubiegłym roku popyt na powierzchnie biurowe spadł o 7 proc. (w porównaniu z 2011 r.), w Polsce wzrósł o 9 proc. – wyliczają eksperci firmy doradczej CBRE. Oprócz stolicy popularnością najemców cieszyły się  biura w Krakowie, Wrocławiu i Trójmieście.

Według  danych firmy Savills w stolicy w ubiegłym roku najemcy podpisali łącznie umowy najmu biur (nowe i przedłużenia kontraktów) na ponad 600 tys. mkw.

Pozostało jeszcze 91% artykułu
Nieruchomości
Mieszkania ochronią majątek?
Materiał Promocyjny
Bank Pekao S.A. uruchomił nową usługę doradztwa inwestycyjnego
Nieruchomości
AFI: do końca roku nasz polski portfel PRS będzie liczyć 2,2 tys. mieszkań
Nieruchomości
Pokój i spokój. Nowa hotelowa inwestycja w Gdańsku
Nieruchomości
Renters, czyli dopalacz deweloperski. Korzyści dla firm ze współpracy z liderem najmu
Materiał Promocyjny
Cyberprzestępczy biznes coraz bardziej profesjonalny. Jak ochronić firmę
Nieruchomości
Sklep na nowym osiedlu do portfela inwestora
Materiał Promocyjny
Pogodny dzień. Wiatr we włosach. Dookoła woda po horyzont