Nadleśnictwo zwróciło się z pytaniem do Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi, czy ciąży na nim obowiązek sporządzenia informacji PIT-8C dla wdowy po zmarłym pracowniku Lasów Państwowych (dalej LP). Wdowa zawarła z Nadleśnictwem umowę najmu zaraz po śmierci swojego małżonka. Potem wykupiła lokal po cenie niższej od jego wartości rynkowej.
Zgodnie z art. 40a ust. 4 ustawy o lasach, pracownicy i byli pracownicy LP, z co najmniej trzyletnim stażem pracy w tym przedsiębiorstwie, mają pierwszeństwo nabycia lokali, których są najemcami, i w których mieszkają. Wyłączone z tego są tylko osoby, z którymi stosunek pracy rozwiązany został bez wypowiedzenia z winy pracownika (dyscyplinarnie). Tym, którzy mają prawo do wykupu mieszkania, przysługuje bonifikata. Cena rynkowa lokalu jest obniżana o 6 proc. za każdy rok zatrudnienia w jednostkach organizacyjnych LP i o 3 proc. za każdy rok najmu tego lokalu, nie więcej jednak niż o 95 proc., a spłata należności może zostać rozłożona na 60 rat miesięcznych. Jeżeli osobą uprawnioną jest emeryt lub rencista cena nabycia lokalu ustalona jest na 5 proc. jego wartości.
Te same zasady stosuje się również do osób bliskich, pozostałych po zmarłych pracownikach LP, które w dniu śmierci zamieszkiwały razem z nimi. Krąg osób bliskich ustawa o lasach ogranicza do małżonków, dzieci własnych i przysposobionych, wnuków oraz rodziców czy dziadków.
W opinii Nadleśnictwa wdowa po leśniku, która skorzystała z bonifikaty przy wykupie lokalu, uzyskała przysporzenie majątkowe w postaci częściowo odpłatnego świadczenia i ma obowiązek rozliczyć się w urzędzie skarbowym z tego tytułu. W tej sytuacji Nadleśnictwo uważa, że ma obowiązek sporządzić i przesłać podatniczce informację PIT-8C.
Dyrektor łódzkiej Izby Skarbowej stwierdził, że stanowisko Nadleśnictwa jest nieprawidłowe (interpretacja z 10 kwietnia 2013 r. nr IPTPB1/415-24/13-4/MD)