Ściany lokalu pękają. Co może zrobić nabywca?

Pani Karolina z Warszawy kupiła od jednego z deweloperów mieszkanie. Po kilku miesiącach okazało się, że budynek ma wady konstrukcyjne. Jakie prawa przysługują czytelniczce?

Publikacja: 08.12.2013 08:27

Sprzedawca nieruchomości odpowiada wobec nabywcy z tytułu rękojmi rzeczy sprzedanej. Jest to instytucja prawa cywilnego, która umożliwia kupującemu dochodzenie określonych roszczeń w przypadku, gdy rzecz sprzedana ma wadę zmniejszającą jej wartość lub użyteczność ze względu na cel oznaczony w umowie, cel wynikający z okoliczności lub przeznaczenia rzeczy lub w przypadku gdy rzecz nie ma właściwości, o której sprzedający zapewnił kupującego lub też gdy rzecz została kupującemu wydana w stanie niezupełnym.

Kupującemu przysługuje uprawnienie do odstąpienia od umowy, żądania obniżenia ceny lub żądania usunięcia wady. Z uwagi na charakter transakcji, jakim jest nabycie nieruchomości, oraz charakter najczęściej występujących wad co do zasady klienci najczęściej decydują się występować o obniżenie ceny sprzedaży.

Modelowo obniżenie winno nastąpić w stosunku, w jakim wartość rzeczy wolnej od wad pozostaje do wartości obliczonej z uwzględnieniem istniejących wad.

Drugim rozwiązaniem, pod względem częstości występowania, jest żądanie usunięcia wad. Żądanie takie jest szczególnie skuteczne w przypadku nabycia nieruchomości na rynku pierwotnym. W szczególności gdy deweloper prowadzi wciąż prace wykończeniowe i dysponuje zakontraktowanymi ekipami budowlanymi.

Należy bezwzględnie pamiętać, że uprawnienia z tytułu rękojmi wady fizycznej wygasają po upływie roku, a z tytułu wad budynków – z upływem trzech lat, licząc od dnia wydania rzeczy. Jednak z wyłączeniem przypadków, w których wada została przez sprzedającego podstępnie zatajona.

Co więcej, zarzuty z tytułu rękojmi mogą być podniesione również po upływie wymienionych terminów, ale pod warunkiem, że kupujący zawiadomi uprzednio sprzedającego o wadach.

Kupujący powinien jednak wiedzieć, że uprawnienia z tytułu rękojmi wygasają, gdy nie zawiadomi sprzedającego o wadzie w terminie jednego miesiąca, licząc od dnia jej wykrycia. Jeśli więc od wykrycia wady przez czytelniczkę minął miesiąc, nie może ona problemu już zgłosić. Aczkolwiek zasada ta nie dotyczy przypadków, gdy sprzedający wadę podstępnie zataił lub zapewnił, że wada nie istnieje.

Marcin Żak, prawnik Home Broker

Warto wiedzieć

? Rękojmia a gwarancja to dwie różne rzeczy.

? Roszczenia z tytułu rękojmi nie wyłączają uprawnień gwarancyjnych, o ile oczywiście strona sprzedająca gwarancji kupującemu udzieliła.

? Rękojmia za wady fizyczne mieszkania przysługuje nabywcy zawsze, z mocy prawa.

? Nie ma możliwości, by deweloper ją wyłączył lub ograniczył, np. zapisami w umowie.

? Gwarancja jest świadczeniem dodatkowym.

Sprzedawca nieruchomości odpowiada wobec nabywcy z tytułu rękojmi rzeczy sprzedanej. Jest to instytucja prawa cywilnego, która umożliwia kupującemu dochodzenie określonych roszczeń w przypadku, gdy rzecz sprzedana ma wadę zmniejszającą jej wartość lub użyteczność ze względu na cel oznaczony w umowie, cel wynikający z okoliczności lub przeznaczenia rzeczy lub w przypadku gdy rzecz nie ma właściwości, o której sprzedający zapewnił kupującego lub też gdy rzecz została kupującemu wydana w stanie niezupełnym.

Pozostało 80% artykułu
Nieruchomości
Warszawa. Skanska sprzedała biurowiec P180 za 100 mln euro
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Nieruchomości
Rynek luksusowych nieruchomości ciągle rośnie. Rezydencja za 50 mln zł
Nieruchomości
Korona Legionowa na półmetku
Nieruchomości
Invesco Real Estate kupuje nowy hotel na Wyspie Spichrzów
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Nieruchomości
Trei wybuduje mieszkania w Milanówku. Osiedle na poprzemysłowym terenie