- Znalezienie optymalnego mieszkania nie zawsze jest łatwym zadaniem. Poszukiwania lokalu, który będzie spełniać wszystkie oczekiwania, jeśli w ogóle jest to możliwe, mogą zająć sporo czasu - podkreśla Marcin Drogomirecki z portalu Domy.pl. - Jak wynika z naszych analiz, co piąty klient szuka mieszkania dla siebie już od przeszło 12 miesięcy - dodaje.
Coraz większe wymagania
Idealne mieszkanie ma łączyć wymarzoną lokalizację z odpowiednią powierzchnią i standardem wykończenia. No i najważniejsze - cena musi być atrakcyjna.
- O ile jeszcze kilka lat temu, w okresie boomu na rynku mieszkaniowym, celem wielu klientów było kupienie czegokolwiek, na co tylko wystarczyłaby gotówka lub oszacowana przez bank zdolność kredytowa, o tyle teraz sytuacja jest zupełnie inna - podkreśla Marcin Drogomirecki. - Klienci poszukują lokali, które nie tylko będą atrakcyjne cenowo, ale także będą spełniać często bardzo wyśrubowane kryteria - dodaje.
Analityk z portalu Domy.pl podkreśla, że wraz ze wzrostem podaży i trwającymi do niedawna spadkami, a obecnie stabilizacją cen, nastąpił wyraźny wzrost wymagań klientów. - Nabywcy nie spieszą się z zakupem, nie biorą byle czego. Nawet niedroga kawalerka w bloku z wielkiej płyty z oknami wychodzącymi na ruchliwą i głośną ulicę czy okazałe mieszkanie w starej kamienicy, ale bez garażu lub miejsca postojowego, nie wzbudzają powszechnego zachwytu - zauważa Marcin Drogomirecki. - Prędzej czy później znajdą nabywców, ale zajmie to trochę czasu - dodaje.
Jak wynika z badania przeprowadzonego przez portal Domy.pl, ponad 20 proc. klientów prowadzi swoje poszukiwania już od ponad roku. Niewiele mniej – ponad 17 proc. - to osoby, które śledzą rynek z zamiarem kupna mieszkania już od przeszło sześciu miesięcy.
- Dla tych, którzy myślą, że samodzielne "upolowanie" wymarzonego M to zadanie do wykonania w kilka czy kilkanaście dni, wskazówką może być to, że aż 85 proc. osób, które aktywnie szukają mieszkania, przegląda oferty co najmniej od miesiąca - zauważa Marcin Drogomirecki.
Zbyt duży wybór
Zdaniem analityków z portalu Domy.pl dla części klientów problemem jest… nadmiar dostępnych ofert. - Całkiem oczywisty brak doświadczenia w kupowaniu mieszkań sprawia, że nabywcy nawet z wyselekcjonowanych już ofert mieszkań nie są w stanie wybrać tej jednej - tłumaczy Marcin Drogomirecki. - Na przykład jedno mieszkanie ma ładny widok z okna balkonowego, ale wymagającą remontu kuchnię, drugie jest świetnie wykończone i urządzone, ale bez garażu, trzecie – spełnia wszystkie wymagania, ale ma o 15 proc. wyższą cenę od poprzednich - dodaje.
Które wybrać? - W takich sytuacjach niezastąpione jest doradztwo doświadczonego pośrednika w obrocie nieruchomościami. Dzięki wiedzy na temat danej lokalizacji, perspektyw rozwoju rynku, najczęściej dostrzeganych wad czy zalet lokali w danym budynku, a także ich znaczenia dla konkretnego typu klientów (młody singiel, rodzina z dzieckiem lub całą gromadką) jest on w stanie obiektywnie stwierdzić i uzasadnić, która z wielu ofert będzie najbardziej odpowiednia - ocenia Marcin Drogomirecki.
Dane na podstawie wyników badania przeprowadzonego przez portal nieruchomości Domy.pl w dniach 17.04 – 5.05.2014 na próbie 2180 klientów poszukujących mieszkań.