Hotele na polskim rynku

Największy głód na nowe hotele panuje dziś ?w popularnych ośrodkach turystycznych.

Publikacja: 30.06.2014 10:37

W ciągu najbliższych trzech lat podaż hoteli w Polsce zwiększy się o 34 obiekty, w których powstanie ok. 4,6 tys. pokoi. Natomiast w tym roku zostanie otwartych  jeszcze sześć budynków, dzięki czemu na rynku przybędzie aż 913 nowych pokoi – wyliczają przedstawiciele firmy Cushman & Wakefield.

Według wyliczeń ekspertów JLL w minionych trzech latach liczba hoteli w naszym kraju zwiększała się średnio o ok. 5 proc. rocznie, co przekładało się na blisko 100 nowo powstałych obiektów każdego roku. Jednak dynamika ta zaczyna słabnąć.

– Najwięcej hoteli sieciowych powstaje w segmencie ekonomicznym i średnim – zauważa Jakub Kleban, dyrektor współzarządzający Działem Wycen w JLL.

Więcej gości

Jednocześnie w drugim półroczu 2013 roku zaczęła rosnąć liczba gości hotelowych. Trend ten trwa dalej.

– W ciągu I kwartału 2014 r. liczba udzielonych noclegów wzrosła w całym kraju o 10 proc. W tym samym czasie w głównych miastach, takich jak Warszawa czy Kraków, ceny pokoi spadły o 1–2 proc. – mówi Jakub Kleban. Tłumaczy, że jest to efekt silnej konkurencji, prowadzącej do dużej presji na obniżki cen, która jest głównym czynnikiem hamującym rozwój rynku hotelowego w Polsce.

4,6 tys. - o tyle pokoi powiększy się rynek hotelowy w Polsce w tym roku – podaje Cushman & Wakefield

Według Janusza Mitulskiego, partnera w Horwath HTL Poland, największe zapotrzebowanie na nowe obiekty widać w kurortach turystycznych, odwiedzanych przez coraz większą liczbę gości. Na przykład Kołobrzeg w latach  2009–2013 zanotował ponadtrzykrotny wzrost liczby osób korzystających z obiektów hotelowych.

– W tym samym czasie podaż hoteli wzrosła ponad 70 proc., a liczba pokoi się potroiła – wylicza Mitulski.

W średnim ?standardzie

W najbliższym czasie zwiększy się głównie oferta obiektów czterogwiazdkowych, które stanowią ponad 64 proc. planowanych czy budowanych hoteli. Druga spora grupa to hotele trzygwiazdkowe, na które, jak wyliczają przedstawiciele Cushman & Wakefield, przypada 29 proc. realizowanych inwestycji. Z kolei segment pięciogwiazdkowy stanowi zaledwie 7 proc. wszystkich przedsięwzięć.

– Obecnie nikt nie buduje obiektów dwu- i jednogwiazdkowych. Nie oznacza to jednak, że nie powstaną hotele o niższym standardzie. Nie będą to raczej obiekty międzynarodowych marek, które mogłyby zapewnić tym inwestycjom odpowiedni marketing – zaznacza Šárka Chapman, starszy konsultant ds. nieruchomości hotelowych w dziale wycen i doradztwa w Cushman & Wakefield.

Z kolei najwięcej pokoi hotelowych w segmencie cztero- i pięciogwiazdkowym oferują Warszawa i Kraków. – Popyt na tego typu obiekty jest kreowany w głównej mierze przez klientów biznesowych i turystów zagranicznych. Dlatego też kolejne hotele najwyższej klasy będą otwierane w tych aglomeracjach oraz niektórych miastach wojewódzkich, takich jak Wrocław czy Trójmiasto – wylicza Jakub Kleban.

Tymczasem polski rynek hotelowy opiera się głównie na bazie hoteli trzygwiazdkowych reprezentowanych przez takie marki, jak: Hampton by Hilton, Holiday Inn Express, Ibis Style, Campanille i Best Western itp. Obiekty trzygwiazdkowe zajmują aż 42 proc. całej puli.

– Choć w ostatnich pięciu latach deweloperzy budowali szczególnie dużo na Podlasiu i Lubelszczyźnie, najwięcej tego typu obiektów oferują dziś województwa małopolskie, wielkopolskie oraz dolnośląskie. Goście hotelowi coraz częściej doceniają standard trzygwiazdkowych obiektów i chętniej z nich korzystają niż z hoteli dwugwiazdkowych. Dowodem na to jest trwający proces modernizacji i postępującego repozycjonowania marki Campanile z dwugwiazdkowej na trzy gwiazdki – opowiada Janusz Mitulski.

Z drugiej strony w segmencie trzygwiazdkowym widać niewielki udział hoteli sieciowych.

– Jest tu więc pewna luka na rynku, którą starają się wypełnić deweloperzy i operatorzy. Tego typu obiekty – np. Ibis czy Best Western – powstają lub są planowane, np. we Wrocławiu, w Katowicach, Białymstoku, Płocku czy Siedlcach. Czyli zarówno w dużych aglomeracjach, jak i mniejszych miastach – opowiada Jakub Kleban.

Na polski rynek zamierza również wejść Motel One, który działa głównie na terenie Niemiec.

– Pierwszy hotel tej sieci w Polsce ma zostać otwarty w Warszawie na przełomie lat 2015/2016 – zapewnia Šárka Chapman.

Według Cushman &Wakefield obiekty czterogwiazdkowe stanowią aż 27 proc. podaży w Polsce, a dwugwiazdkowe – 20 proc.

– Natomiast najmniejszy udział w rynku mają hotele jednogwiazdkowe (5 proc.)  ?i pięciogwiazdkowe (6 proc.) – wylicza Šárka Chapman.

Nieruchomości
Robyg wybuduje osiedle przy zabytkowym browarze Haasego. Prawie 1,5 tys. mieszkań
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Nieruchomości
Rynek nieruchomości rok po powołaniu rządu. Ile dowiozły ministerstwa?
Nieruchomości
Mieszkaniówka na karuzeli
Nieruchomości
Polska centralna. Magnes na firmy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Nieruchomości
Przez wynajem na doby wspólnota zapłaci więcej