Po czym poznać profesjonalnego pośrednika w obrocie nieruchomościami, a jakich brokerów omijać z daleka?
Profesjonalny pośrednik powinien poświęcić dużo czasu na rozmowę z klientem, poznać jego sytuację, oczekiwania oraz potrzeby. Powinien zapoznać się ?ze stanem prawnym nieruchomości, umieć doradzić różne rozwiązania aspektów prawnych czy podatkowych.
Agent musi być dobrze zorientowany w trendach rynkowych, mieć dostęp do narzędzi, które pozwolą mu na określenie optymalnej ceny nieruchomości. Pożądaną cechą jest odwaga, pewność siebie oraz schludny, nienaganny wygląd. Profesjonalny pośrednik musi mieć wizję sprzedaży nieruchomości i wiarę w sukces.
A czy licencję zawodową ?też powinien mieć?
Od początku tego roku nie ma obowiązku posiadania licencji zawodowej. Warto jednak poprosić pośrednika o informacje w sprawie ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej, jest to bowiem obowiązek ustawowy. Ubezpieczenie gwarantuje pewność i bezpieczeństwo działania, ochronę finansową na wypadek nieprzewidzianych okoliczności spowodowanych albo bezpośrednim działaniem pośrednika, albo osób wykonujących czynności pośrednictwa pod jego nadzorem.
Dziś pośrednicy coraz częściej podpierają się rekomendacjami i referencjami dotychczasowych klientów, dużą uwagę przykładają do budowania swojego wizerunku profesjonalisty. Dlatego często już na stronach internetowych biura nieruchomości można znaleźć dokładną informację o pośredniku, jego dotychczasowym doświadczeniu, zrealizowanych transakcjach, czy nawet odesłanie do profilów w mediach społecznościowych lub też prowadzonego bloga. Jest to krok w dobrym kierunku, ponieważ dzięki temu budujemy zaufanie do zawodu pośrednika w obrocie nieruchomościami.
—gb
CV
Agnieszka Rydel – dyrektor oddziału Freedom nieruchomości w Toruniu. Absolwentka Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu – specjalność inwestycje i nieruchomości. Ukończyła studia podyplomowe na kierunku wycena nieruchomości. Z rynkiem nieruchomości związana od 2009 roku.
Jakub Zagórski, Skanska Residential Development Poland
25 grudnia wchodzi w życie ustawa o prawach konsumenta, która wprowadza pięcioletni okres rękojmi za wady. Oznacza to, że osoby kupujące mieszkanie na rynku pierwotnym będą miały ?dwa lata więcej na wykrycie ewentualnych ?usterek budynku.
- ?Zgodnie z nowym prawem w przypadku stwierdzenia, że wady powstały z winy firmy deweloperskiej przed przekazaniem nabywcy kluczy do mieszkania, deweloper będzie zobowiązany do ich usunięcia.
- ?Warto też wiedzieć, że do końca października Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów prowadzi konsultacje dotyczące wprowadzenia ?do ustawy deweloperskiej dodatkowych zapisów chroniących nabywcę nieruchomości mieszkaniowych.
- ?Przypomnijmy. Dziś uprawnienia z tytułu rękojmi za wady fizyczne nowego mieszkania wygasają po upływie trzech lat. W przypadku stwierdzenia i zgłoszenia nieprawidłowości przez nabywcę w terminie 30 dni od ich zauważenia co do zasady deweloper ma obowiązek usunąć je na własny koszt, chyba że nie powstały one z powodów istniejących w lokalu już przed sprzedażą. Przedłużenie okresu objętego uprawnieniami z tytułu rękojmi o dwa lata ma dodatkowo chronić konsumentów.
- ?Wejście w życie nowelizacji przepisów o rękojmi zwiększy bezpieczeństwo kupujących. Nie zmienia to wiele w przypadku sprawdzonych deweloperów, którzy oferują budynki dobrej jakości. Nowe przepisy podniosą poprzeczkę wszystkim firmom mieszkaniowym, tak by w całym kraju podwyższyć standardy wykonawcze.
- ?Nie chodzi tylko o drobne usterki, które mogą się zdarzyć i w takim wypadku naturalną rzeczą jest ich naprawa przez dewelopera, ale o konstrukcję budynku i ukryte wady, które mogą wpłynąć na komfort życia czy nawet bezpieczeństwo.
- ?Warto wiedzieć, że na przepisy dotyczące rękojmi klient może powołać się w kilku sytuacjach. Po pierwsze, wtedy, gdy zaobserwuje wady przyczyniające się do zmniejszenia wartości i użyteczności domu (np. nierówne podłogi, uszkodzone instalacje, nieszczelne okna, zardzewiałe obróbki blacharskie).
- ?Deweloperowi można również zgłosić problemy związane np. z niekompletnością lokalu (brak drzwi, okien, instalacji uzgodnionych w umowie) czy brakiem określonych właściwości (w tym niezgodny z umową rozkład bądź powierzchnia pomieszczeń, użycie innych materiałów ?niż określone w umowie itp.).
- ?Przepisy chronią również dewelopera, doprecyzowując, że chodzi tylko o wady, które zaistniały ?w chwili wydania lub zawarcia umowy sprzedaży, Deweloper nie jest więc odpowiedzialny za błędy powstałe później, np. z winy firmy wykończeniowej.
- ?Przywileje z tytułu rękojmi dotyczą też części wspólnej nieruchomości.
- ?Mieszkańcy będą mieli pięć lat na zgłoszenie ewentualnych usterek, licząc od podpisania pierwszej umowy przenoszącej własność lokalu w danym obiekcie, czyli od dnia zawiązania wspólnoty mieszkaniowej.
- ?Z nowych przepisów będą mogły skorzystać tylko te osoby, które podpiszą umowę deweloperską lub przedwstępną już po 25 grudnia 2014 r. oraz po tej dacie odbiorą mieszkanie od sprzedającego.
—gb