Tak wynika z najnowszego raportu PRCH Retail Research Forum. Analitycy policzyli, że w 2014 roku na polskim rynku zadebiutowało blisko 40 zagranicznych marek. Największą grupę stanowili przedstawiciele sieci amerykańskich i włoskich, głównie z branży modowej. W ubiegłym roku coraz większą popularnością cieszą się także sklepy typu pop-up spełniające funkcje pilotażowe dla znanych marek.
Avon i Turcy
- Największą grupę pośród nowych marek, które zadebiutowały na rynku w minionym roku stanowili przedstawiciele sieci amerykańskich (31 proc.), włoskich (22 proc.) oraz francuskich (14 proc.). Wśród nowych otwarć dominowała branża modowa (41 proc.) oraz zdrowie i uroda (19 proc.). Niezmiennie od kilku lat, pierwszą lokalizacją w Polsce najczęściej wybieraną przez zagraniczne sieci jest Warszawa, gdzie debiutowało prawie 60 proc. nowych marek - wylicza Radosław Knap, dyrektor operacyjny Polskiej Rady Centrów Handlowych.
Z badań wynika, że wśród warszawskich centrów handlowych największą popularnością cieszyły się Arkadia, Dom Mody Klif oraz Złote Tarasy.
- Wśród najciekawszych wydarzeń wymienić można otwarcie w Złotych Tarasach pierwszego w Europie ogólnodostępnego salonu Avon Studio czy regularnych sklepów hiszpańskiej sieci Desigual, która wcześniej posiadała w Polsce jedynie trzy salony outletowe - mówi Dominika Jędrak, Director, Research and Consultancy Services w Colliers. - Znaczący debiut miała również turecka sieć oferująca artykuły wyposażenia wnętrz - English Home, która w 2014 r. otworzyła kilka sklepów w Polsce. Powiększyła się również oferta klubów fitness - pierwsze lokalizacje uruchomiły brytyjska sieć CityFit oraz niemiecka McFIT.