Tak wynika z najnowszego raportu PRCH Retail Research Forum. Analitycy policzyli, że w 2014 roku na polskim rynku zadebiutowało blisko 40 zagranicznych marek. Największą grupę stanowili przedstawiciele sieci amerykańskich i włoskich, głównie z branży modowej. W ubiegłym roku coraz większą popularnością cieszą się także sklepy typu pop-up spełniające funkcje pilotażowe dla znanych marek.

Avon i Turcy

- Największą grupę pośród nowych marek, które zadebiutowały na rynku w minionym roku stanowili przedstawiciele sieci amerykańskich (31 proc.), włoskich (22 proc.) oraz francuskich (14 proc.). Wśród nowych otwarć dominowała branża modowa (41 proc.) oraz zdrowie i uroda (19 proc.). Niezmiennie od kilku lat, pierwszą lokalizacją w Polsce najczęściej wybieraną przez zagraniczne sieci jest Warszawa, gdzie debiutowało prawie 60 proc. nowych marek - wylicza Radosław Knap, dyrektor operacyjny Polskiej Rady Centrów Handlowych.

Z badań wynika, że wśród warszawskich centrów handlowych największą popularnością cieszyły się Arkadia, Dom Mody Klif oraz Złote Tarasy.

- Wśród najciekawszych wydarzeń wymienić można otwarcie w Złotych Tarasach pierwszego w Europie ogólnodostępnego salonu Avon Studio czy regularnych sklepów hiszpańskiej sieci Desigual, która wcześniej posiadała w Polsce jedynie trzy salony outletowe - mówi Dominika Jędrak, Director, Research and Consultancy Services w Colliers. - Znaczący debiut miała również turecka sieć oferująca artykuły wyposażenia wnętrz - English Home, która w 2014 r. otworzyła kilka sklepów w Polsce. Powiększyła się również oferta klubów fitness - pierwsze lokalizacje uruchomiły brytyjska sieć CityFit oraz niemiecka McFIT.

Według danych PRCH Retail Research Forum coraz większą popularnością cieszą się sklepy typu pop-up spełniające funkcje pilotażowe dla znanych marek. Przykładem takiej inicjatywy może być jest marka Clinique, która po działającym przez kilka tygodni 2013 r. salonie pop-up w Złotych Tarasach, w 2014 r. uruchomiła w tym centrum regularny sklep. Salony tymczasowe mogą także pełnić funkcje promocyjne dla młodych projektantów (np. otwarte w 2014 r. Aloha From Deer w poznańskim Starym Browarze czy Rush w łódzkiej Manufakturze).

Fundusze kupują

Zdaniem PRCH Polska cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem nie tylko ze strony najemców. Polskie nieruchomości komercyjne nadal mogą pochwalić się dużym zainteresowaniem wśród zagranicznych inwestorów i przyciągają większość kapitału inwestycyjnego płynącego do krajów Europy Środkowo-Wschodniej, co jest efektem stabilnej gospodarki, rosnącego PKB, płynności na rynku nieruchomości komercyjnych oraz dostępności źródeł finansowania na zakup nieruchomości.

- Inwestycje w nieruchomości handlowe wyniosły łącznie 567 miliony euro na koniec 2014 roku, przy czym większość przypadła na pierwsze półrocze. W drugiej połowie roku wartość inwestycji w obiekty handlowe wyniosła 200 milionów euro" - podaje Małgorzata Gajuk, jedna ze współautorów raportu PRCH Retail Research Forum.

Najbardziej znaczące transakcje na rynku nieruchomości handlowych w ubiegłym roku to zakup bydgoskiego centrum handlowego Focus Mall przez Atrium European Real Estate za kwotę 122 milionów euro oraz zakup od Rank Progress Galerii Piła przez Immofinanz Immobilien za kwotę 45 milionów euro.

Park Handlowy Bielany we Wrocławiu to jedna z niewielu inwestycji, których realizacja zakończy się w tym roku w dużych miastach Źródło: Materiały Inwestora