Dwa miliony klientów w ciągu 1,5 godziny

Rynek tradycyjnych centrów handlowych jest nasycony. Inwestorzy stawiają więc na centra wyprzedażowe. Jest na nie miejsce na południu i w centrum Polski.

Aktualizacja: 24.06.2015 10:00 Publikacja: 24.06.2015 09:08

Centrum wyprzedażowe Outlet Toruń to kompleks handlowy powstający przy głównej drodze wyjazdowej z T

Centrum wyprzedażowe Outlet Toruń to kompleks handlowy powstający przy głównej drodze wyjazdowej z Torunia w kierunku Bydgoszczy

Foto: Materiały Inwestora

Czym są outlety? Podstawowym parametrem centrum wyprzedażowego, odróżniającym ten projekt od innych obiektów handlowych, jest oferta produktów o cenach minimum 30 proc. niższych niż w regularnych sklepach.

- Wyprzedażowe centra handlowe, zazwyczaj o powierzchni od 12 do 25 tys. mkw., zlokalizowane są najczęściej na gęsto zaludnionych obrzeżach aglomeracji, co pozwala na dotarcie nawet dwóch milionów klientów w przeciągu półtoragodzinnego czasu dojazdu. Tak szerokie zakreślenie strefy zasięgu jest niezbędne dla funkcjonowania obiektu o specyficznej funkcji wyprzedażowej – tłumaczą eksperci firmy CBRE, w swoim najnowszym raporcie „Wyprzedażowe centra handlowe – kolejny etap rozwoju rynku".

Wynika z niego, że sukces centrum wyprzedażowego w dużej mierze zależy od lokalizacji, gęstości zaludnienia oraz zasięgu oddziaływania. - Biorąc pod uwagę istniejące obiekty, można wskazać potencjalne obszary w Polsce, w których mogłyby powstać kolejne centra. Wstępne szacunki wskazują na region południowy i południowo-wschodni oraz centralną Polskę - uważają doradcy CBRE. Nie jest jednak wykluczone, że wraz ze wzrostem liczby najemców oraz dojrzewaniem rynku handlowego, potencjalnych lokalizacji pojawi się więcej.

Sprzedadzą zbędne

- Od początków lat 90., kiedy zaczął się rozwijać rynek powierzchni handlowych, nieustannie obserwujemy pojawianie się nowych funkcji oraz zmiany w istniejących już obiektach. Pierwszy projekt typu „outlet" został otwarty w 2002 r. i było to naturalną konsekwencją dojrzewania rynku i rosnącej świadomości konsumentów – przypomina Magdalena Frątczak, dyrektor w dziale powierzchni handlowych firmy CBRE. - Wyprzedażowe centra handlowe stały się po prostu niezbędne: nie tylko dywersyfikują rynek i poszerzają ofertę handlową dla klientów, ale również pozwalają upłynnić działalność wielu markom zapewniając dodatkowy kanał sprzedaży – dodaje.

Zdaniem Magdaleny Frątczak zakończone sukcesem procesy komercjalizacji obiektów outletowych, potwierdzają potencjał nabywczy tych konceptów oraz pokazują, że z sukcesem zadomowiły w Polsce.

- Dodatkowo, co istotne, należy też wspomnieć, że klient centrum wyprzedażowego, to nabywca dokonujący tzw. faktycznych zakupów - dzięki ograniczeniu oferty dodatkowej, takiej jak punkty usługowe czy gastronomiczne, wydatki klientów nie są tak rozproszone, jak w przypadku tradycyjnych konceptów – podkreśla ekspertka CBRE.

Dominuje moda, usług mało

Główną branżą najemców obecnych w centrach wyprzedażowych jest sektor modowy, stanowiący aż połowę wszystkich marek. Wśród najemców dużą grupę stanowią także branże sportowe oraz obuwnicze, z udziałem w outletach na poziomie około 12 proc. każda.

Wśród najmniej licznie reprezentowanych sektorów są usługi – zaledwie 1 proc. wszystkich najemców. Dla konceptów wyprzedażowych charakterystyczny jest również brak części restauracyjnej tzw. food court, który stanowi nieodłączny element w typowych centrach handlowych.

Niższe czynsze niż w galeriach

- Trzeba pamiętać, że na dojazd do centrów wyprzedażowych klienci są w stanie poświecić nawet 90 miut i największą popularnością cieszą się te zlokalizowane w pobliżu dużych aglomeracji. – opowiada Tomasz Rydlewski, wiceprezes firmy BOIG. - Nasze doświadczenie na rynku nieruchomości komercyjnych oraz wieloletnia współpraca przy komercjalizacji takich centrów outletowych jak sieć Fashion House Outlet Centres, czy największego obiektu wyprzedażowego w Polsce - Ptak Outlet - pokazuje, że popularność centrów outletowych w naszym kraju stale rośnie. Z obecności outletów korzystają klienci, którzy nie chcą rezygnować z towarów wysokiej jakości i kupują je w niższej cenie. Taki kanał sprzedaży chętnie wykorzystują też firmy odzieżowe sprzedające w ten sposób nadwyżki produkcji. Zamiast kosztownego magazynowania końcówek serii, zaległy towar trafia do outletów, gdzie oferowany jest w niższej cenie - opowiada.

Rydlewski podkreśla, że stawki za wynajęcie powierzchni handlowej w outlecie są zazwyczaj niższe od wynajmu lokalu w tradycyjnej galerii handlowej, a najemcy często osiągają w nich dużo lepsze obroty w niż w innych, regularnych centrach handlowych.

Z danych firmy CBRE wynika, że czynsze w outletach wynoszą 12-18 euro za mkw. miesięcznie. Umowy z najemcami podpisywane są na 5-10 lat.

- To wszystko wpływa na rozwój tego formatu handlowego oraz systematyczny wzrost jego udziału w rynku, co w konsekwencji prowadzi do zainteresowania deweloperów budową nowych centrów wyprzedażowych. Dzisiejsze outlety to nowoczesne obiekty z funkcjonalnymi, estetycznymi wnętrzami niczym nie ustępujące regularnym galeriom handlowym. Sądzę, że w najbliższych latach przybędzie centrów wyprzedażowych w mniejszych ośrodkach z ofertą dopasowaną do wielkości, potencjału i siły nabywczej mieszkańców danego regionu – podsumowuje Tomasz Rydlewski.

Nowa inwestycja

Centrum wyprzedażowe Outlet Toruń to kompleks handlowy powstający przy głównej drodze wyjazdowej z Torunia w kierunku Bydgoszczy - szosie bydgoskiej oraz w sąsiedztwie Castoramy i dużego stadionu żużlowego Motoareny Toruń.

Po wybudowaniu Outlet Toruń stanie się częścią kompleksu zakupowego złożonego z salonów meblarskich, centrum handlowo-wystawienniczego, sklepów typu convenience shopping center , stacji benzynowej i restauracji typu fast-food.

Inwestor planuje wzbogacenie inwestycji o funkcje rekreacyjno – rozrywkowe m.in. skate park oraz boiska do gier zespołowych.

Outlet Toruń jest już wynajęty w blisko 40 proc. W ostatnim czasie umowy najmu powierzchni handlowej w realizowanym projekcie podpisały takie marki jak: Puma, Adidas, Reebok, Lavard, Kubenz, Bialcon i Dajar.

Komercjalizacją inwestycji zajmuje się The Blue Ocean Investment Group (BOIG). Inwestorem przedsięwzięcia jest Karawela sp. z o.o., która zrealizuje projekt etapowo - w pierwszej fazie powstanie Outlet Toruń (13 tys. mkw. w dwóch fazach) oraz znany na rynku salon meblowy, a w kolejnym etapie park handlowy (około 10 tys. mkw.).

Następnie na pozostałych kilkunastu tysiącach powierzchni powstaną m.in. salony wnętrzarskie i meblowe, stacja benzynowa, centrum wystawiennicze oraz około 1200 miejsc parkingowych. Zakończenie pierwszego etapu projektu planowane jest na drugą połowę 2016 roku.

Usytuowanie Outletu Toruń tuż przy jednej z głównych dróg wyjazdowych z miasta w kierunku Bydgoszczy ma zapewnić sprawny dostęp do obiektu klientom przybywającym do Torunia zarówno od strony Bydgoszczy, jak i Inowrocławia i Włocławka. Województwo kujawsko-pomorskie to region, w którym dynamicznie rozwija się 5 dużych miast: Toruń, Bydgoszcz, Inowrocław, Włocławek i Grudziądz; łącznie zamieszkuje je ponad 2 mln mieszkańców.

Nieruchomości
Mniej za mieszkanie z drugiej ręki. Liderem spadków cen jest Kraków
Materiał Promocyjny
Mieszkania na wynajem. Inwestowanie w nieruchomości dla wytrawnych
Nieruchomości
YIT Polska chce sprzedawać tysiąc mieszkań rocznie. Pierwszy wywiad z nowym prezesem
Nieruchomości
Duże mieszkania konkurują z domami. Są korekty cen
Nieruchomości
Nieruchomości fundacji rodzinnej i podatki
Nieruchomości
Dotacja lub zielony kredyt na termomodernizację na jedno kliknięcie?