Reklama

Dwa miliony klientów w ciągu 1,5 godziny

Rynek tradycyjnych centrów handlowych jest nasycony. Inwestorzy stawiają więc na centra wyprzedażowe. Jest na nie miejsce na południu i w centrum Polski.

Aktualizacja: 24.06.2015 10:00 Publikacja: 24.06.2015 09:08

Centrum wyprzedażowe Outlet Toruń to kompleks handlowy powstający przy głównej drodze wyjazdowej z T

Centrum wyprzedażowe Outlet Toruń to kompleks handlowy powstający przy głównej drodze wyjazdowej z Torunia w kierunku Bydgoszczy

Foto: Materiały Inwestora

Czym są outlety? Podstawowym parametrem centrum wyprzedażowego, odróżniającym ten projekt od innych obiektów handlowych, jest oferta produktów o cenach minimum 30 proc. niższych niż w regularnych sklepach.

- Wyprzedażowe centra handlowe, zazwyczaj o powierzchni od 12 do 25 tys. mkw., zlokalizowane są najczęściej na gęsto zaludnionych obrzeżach aglomeracji, co pozwala na dotarcie nawet dwóch milionów klientów w przeciągu półtoragodzinnego czasu dojazdu. Tak szerokie zakreślenie strefy zasięgu jest niezbędne dla funkcjonowania obiektu o specyficznej funkcji wyprzedażowej – tłumaczą eksperci firmy CBRE, w swoim najnowszym raporcie „Wyprzedażowe centra handlowe – kolejny etap rozwoju rynku".

Wynika z niego, że sukces centrum wyprzedażowego w dużej mierze zależy od lokalizacji, gęstości zaludnienia oraz zasięgu oddziaływania. - Biorąc pod uwagę istniejące obiekty, można wskazać potencjalne obszary w Polsce, w których mogłyby powstać kolejne centra. Wstępne szacunki wskazują na region południowy i południowo-wschodni oraz centralną Polskę - uważają doradcy CBRE. Nie jest jednak wykluczone, że wraz ze wzrostem liczby najemców oraz dojrzewaniem rynku handlowego, potencjalnych lokalizacji pojawi się więcej.

Sprzedadzą zbędne

- Od początków lat 90., kiedy zaczął się rozwijać rynek powierzchni handlowych, nieustannie obserwujemy pojawianie się nowych funkcji oraz zmiany w istniejących już obiektach. Pierwszy projekt typu „outlet" został otwarty w 2002 r. i było to naturalną konsekwencją dojrzewania rynku i rosnącej świadomości konsumentów – przypomina Magdalena Frątczak, dyrektor w dziale powierzchni handlowych firmy CBRE. - Wyprzedażowe centra handlowe stały się po prostu niezbędne: nie tylko dywersyfikują rynek i poszerzają ofertę handlową dla klientów, ale również pozwalają upłynnić działalność wielu markom zapewniając dodatkowy kanał sprzedaży – dodaje.

Reklama
Reklama

Zdaniem Magdaleny Frątczak zakończone sukcesem procesy komercjalizacji obiektów outletowych, potwierdzają potencjał nabywczy tych konceptów oraz pokazują, że z sukcesem zadomowiły w Polsce.

- Dodatkowo, co istotne, należy też wspomnieć, że klient centrum wyprzedażowego, to nabywca dokonujący tzw. faktycznych zakupów - dzięki ograniczeniu oferty dodatkowej, takiej jak punkty usługowe czy gastronomiczne, wydatki klientów nie są tak rozproszone, jak w przypadku tradycyjnych konceptów – podkreśla ekspertka CBRE.

Dominuje moda, usług mało

Główną branżą najemców obecnych w centrach wyprzedażowych jest sektor modowy, stanowiący aż połowę wszystkich marek. Wśród najemców dużą grupę stanowią także branże sportowe oraz obuwnicze, z udziałem w outletach na poziomie około 12 proc. każda.

Wśród najmniej licznie reprezentowanych sektorów są usługi – zaledwie 1 proc. wszystkich najemców. Dla konceptów wyprzedażowych charakterystyczny jest również brak części restauracyjnej tzw. food court, który stanowi nieodłączny element w typowych centrach handlowych.

Niższe czynsze niż w galeriach

Reklama
Reklama

- Trzeba pamiętać, że na dojazd do centrów wyprzedażowych klienci są w stanie poświecić nawet 90 miut i największą popularnością cieszą się te zlokalizowane w pobliżu dużych aglomeracji. – opowiada Tomasz Rydlewski, wiceprezes firmy BOIG. - Nasze doświadczenie na rynku nieruchomości komercyjnych oraz wieloletnia współpraca przy komercjalizacji takich centrów outletowych jak sieć Fashion House Outlet Centres, czy największego obiektu wyprzedażowego w Polsce - Ptak Outlet - pokazuje, że popularność centrów outletowych w naszym kraju stale rośnie. Z obecności outletów korzystają klienci, którzy nie chcą rezygnować z towarów wysokiej jakości i kupują je w niższej cenie. Taki kanał sprzedaży chętnie wykorzystują też firmy odzieżowe sprzedające w ten sposób nadwyżki produkcji. Zamiast kosztownego magazynowania końcówek serii, zaległy towar trafia do outletów, gdzie oferowany jest w niższej cenie - opowiada.

Rydlewski podkreśla, że stawki za wynajęcie powierzchni handlowej w outlecie są zazwyczaj niższe od wynajmu lokalu w tradycyjnej galerii handlowej, a najemcy często osiągają w nich dużo lepsze obroty w niż w innych, regularnych centrach handlowych.

Z danych firmy CBRE wynika, że czynsze w outletach wynoszą 12-18 euro za mkw. miesięcznie. Umowy z najemcami podpisywane są na 5-10 lat.

- To wszystko wpływa na rozwój tego formatu handlowego oraz systematyczny wzrost jego udziału w rynku, co w konsekwencji prowadzi do zainteresowania deweloperów budową nowych centrów wyprzedażowych. Dzisiejsze outlety to nowoczesne obiekty z funkcjonalnymi, estetycznymi wnętrzami niczym nie ustępujące regularnym galeriom handlowym. Sądzę, że w najbliższych latach przybędzie centrów wyprzedażowych w mniejszych ośrodkach z ofertą dopasowaną do wielkości, potencjału i siły nabywczej mieszkańców danego regionu – podsumowuje Tomasz Rydlewski.

Nowa inwestycja

Centrum wyprzedażowe Outlet Toruń to kompleks handlowy powstający przy głównej drodze wyjazdowej z Torunia w kierunku Bydgoszczy - szosie bydgoskiej oraz w sąsiedztwie Castoramy i dużego stadionu żużlowego Motoareny Toruń.

Reklama
Reklama

Po wybudowaniu Outlet Toruń stanie się częścią kompleksu zakupowego złożonego z salonów meblarskich, centrum handlowo-wystawienniczego, sklepów typu convenience shopping center , stacji benzynowej i restauracji typu fast-food.

Inwestor planuje wzbogacenie inwestycji o funkcje rekreacyjno – rozrywkowe m.in. skate park oraz boiska do gier zespołowych.

Outlet Toruń jest już wynajęty w blisko 40 proc. W ostatnim czasie umowy najmu powierzchni handlowej w realizowanym projekcie podpisały takie marki jak: Puma, Adidas, Reebok, Lavard, Kubenz, Bialcon i Dajar.

Komercjalizacją inwestycji zajmuje się The Blue Ocean Investment Group (BOIG). Inwestorem przedsięwzięcia jest Karawela sp. z o.o., która zrealizuje projekt etapowo - w pierwszej fazie powstanie Outlet Toruń (13 tys. mkw. w dwóch fazach) oraz znany na rynku salon meblowy, a w kolejnym etapie park handlowy (około 10 tys. mkw.).

Następnie na pozostałych kilkunastu tysiącach powierzchni powstaną m.in. salony wnętrzarskie i meblowe, stacja benzynowa, centrum wystawiennicze oraz około 1200 miejsc parkingowych. Zakończenie pierwszego etapu projektu planowane jest na drugą połowę 2016 roku.

Reklama
Reklama

Usytuowanie Outletu Toruń tuż przy jednej z głównych dróg wyjazdowych z miasta w kierunku Bydgoszczy ma zapewnić sprawny dostęp do obiektu klientom przybywającym do Torunia zarówno od strony Bydgoszczy, jak i Inowrocławia i Włocławka. Województwo kujawsko-pomorskie to region, w którym dynamicznie rozwija się 5 dużych miast: Toruń, Bydgoszcz, Inowrocław, Włocławek i Grudziądz; łącznie zamieszkuje je ponad 2 mln mieszkańców.

Nieruchomości
Za wynajem mieszkania mniej niż rok temu
Nieruchomości mieszkaniowe
Bruksela ma plan na tanie mieszkania. Kolejne regulacje zamiast usuwania barier?
Nieruchomości
Produkcyjna sinusoida mieszkaniowa. Po mocnym październiku chudy listopad
Nieruchomości
Rynek najmu schodzi z górki. Ale są mieszkania, które znikają w kilka godzin
Nieruchomości
Używane mieszkania wróciły do łask kupujących
Materiał Promocyjny
Działamy zgodnie z duchem zrównoważonego rozwoju
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama