grażyna Błaszczak
– To był bardzo intensywny rok na rynku nieruchomości handlowych w Polsce. W ciągu 12 miesięcy do użytku oddano aż 502 tys. mkw. nowej powierzchni w centrach handlowych. To znacznie więcej niż w 2014 r., kiedy rynek wzbogacił się o 332 tys. mkw., i jednocześnie najwięcej od 2009 r. – zwraca uwagę Anna Bartoszewicz-Wnuk, dyrektor działu badań rynku i doradztwa w JLL.
Rynek nasycony?
Zgodnie z zapowiedziami deweloperów rok 2016 będzie spokojniejszy pod względem nowych otwarć. Jeśli firmy zrealizują swoje plany w terminie, na rynek wejdzie 358 tys. mkw. w ramach centrów handlowych
Ile powierzchni handlowej już jest w kraju? Z danych z początku 2016 r. wynika, że całkowita podaż nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce przekroczyła 13 mln mkw. w ramach takich formatów, jak: centra handlowe – 9,28 mln mkw. (71 proc. podaży), parki i wielkopowierzchniowe magazyny handlowe – 3,52 mln mkw. (27 proc.), oraz centra wyprzedażowe – 0,21 mln mkw. (2 proc.) – podaje JLL.
Analitycy tej firmy policzyli, że od początku 2015 r. średnie nasycenie powierzchnią w ramach centrów handlowych w Polsce wzrosło z 229 do 241 mkw. na tysiąc mieszkańców. Natomiast po ukończeniu wszystkich centrów handlowych będących w budowie wskaźnik ten osiągnie wartość 256 mkw. To powyżej średniej europejskiej (wynosi 202 mkw.), ale wciąż poniżej średniej dla krajów Europy Zachodniej (262 mkw. na tysiąc mieszkańców).