Goście wracają na targi

Rynek targowy odrodził się po pandemii. Przyjeżdżają do nas goście i wystawcy z całego świata.

Publikacja: 25.05.2023 21:10

29. Międzynarodowe Targi Stomatologiczne KRAKDENT przyciągnęły tysiące zwiedzających

29. Międzynarodowe Targi Stomatologiczne KRAKDENT przyciągnęły tysiące zwiedzających

Foto: mat. pras.

Odwiedzających: 10 303, wystawców – 323 – m.in. z Austrii, Belgii, Chin, Czech, Danii, Finlandii, Francji, Hiszpanii, Japonii, Niderlandów, Niemiec, Korei Płd., Polski, Rumunii, Słowacji, Szwajcarii, Szwecji, Turcji, Ukrainy, USA, Włoch, ZEA. Tak było na niedawnych 29. Międzynarodowych Targach Stomatologicznych KRAKDENT.

– To bardzo dobry wynik. Powracają klienci zagraniczni – podkreśla Grażyna Grabowska, prezes Targów w Krakowie. Dodaje, że w ostatnich dwóch latach na targi do EXPO Kraków przyjeżdża coraz więcej Słowaków i Czechów. – To jeden z powodów, dla których przenieśliśmy – po 14 latach – Międzynarodowe Targi Opakowań Packaging Innovations z Warszawy do Krakowa – mówi prezes Grabowska. – Dobrym przykładem są też popularne w branży gastronomicznej i hotelarskiej Targi HORECA i ENOEXPO, na których gościliśmy m.in. Rumunów i Węgrów zainteresowanych polskim rynkiem – dodaje.

Tłumaczy, że „ma to związek z renesansem regionalizmu w branży targowej”. – Targi wróciły i stały się ciekawsze. Oprócz wystawy oferujemy interesujące programy z udziałem ekspertów branży – zaznacza prezes Grabowska.

O ożywieniu branży targowej po długim przestoju w całej Europie mówi też Beata Kozyra, dyrektor generalna Polskiej Izby Przemysłu Targowego (PIPT). – Rynek targowy się odrodził i jest na fali wznoszącej. Z miesiąca na miesiąc odbywa się coraz więcej wydarzeń. Dotyczy to również Polski – podkreśla. – Cieszy nas ten trend wzrostowy: w Polsce – bo dotyczy polskich organizatorów targów, którzy z pełną mocą wrócili do gry, i w Europie – ponieważ polskie firmy projektujące i budujące stoiska targowe realizują projekty nie tylko na rodzimych targach, ale przede wszystkim za granicą. Są uznawane za jedne z najlepszych firm specjalizujących się w zabudowie przestrzeni targowych w Europie – zwraca uwagę.

Trwałe relacje

PIPT wskazuje, że liczba wydarzeń, sprzedanych wystawcom metrów kwadratowych, jak i liczba samych wystawców i zwiedzających w I kw. 2023 r. w porównaniu z I kw. 2022 r. zwiększyła się dwukrotnie. – Uśredniając, liczba mkw. wzrosła z ok. 90 tys. do ponad 230 tys. Liczba wystawców z ok. 2,5 tys. do 5 tys. Zwiedzających z ok. 200 tys. do prawie 500 tys. – podaje. – Obroty w branży targowej w I kw. 2023 r. były większe niż w 2022 r. Organizatorzy oceniają ten wzrost na ok. 10–15 proc. – mówi.

Sami wystawcy podkreślają, że zmienili się klienci targów. – Przychodzą osoby konkretne, zdecydowane, zainteresowane prezentowanymi rozwiązaniami. Relacje, które nawiązują, bardzo dobrze rokują na przyszłość – opowiada Grażyna Grabowska. – Zauważamy też wzrost zainteresowania targami wśród firm, które jeszcze się nie wystawiały, a te, które są z nami od lat, deklarują zakup większych powierzchni wystawienniczych w kolejnych edycjach.

Prezes Targów w Krakowie zauważa, że po pandemii wiele osób na nowo zaczęło doceniać bezpośrednie spotkania. – Wystawcy i odwiedzający podkreślają korzyści biznesowe i towarzyskie płynące ze spotkań stacjonarnych. Podczas pandemii działaliśmy głównie online. Z dnia na dzień musieliśmy zdobyć nowe umiejętności – jak np. obsługa platform do prowadzenia webinarów, organizacja studia, prowadzenie spotkań przed kamerą – mówi. – Umiejętności te wykorzystujemy i dziś, przygotowując np. telewizję targową podczas Międzynarodowych Targów Książki w Krakowie. Podstawą naszej działalności są jednak spotkania bezpośrednie, choć dzięki technologii możemy przyspieszyć wiele spraw i połączyć się z osobami, które z różnych powodów nie mogą się z nami spotkać bezpośrednio.

O zmianach mówi Tomasz Kobierski, prezes Grupy MTP. – Poznańskie targi zmieniają się i dostosowują do potrzeb klientów i mieszkańców Poznania, tak by goście nie tylko zobaczyli ofertę wystawców, ale także by zostali tu na dłużej – mówi Tomasz Kobierski. – Dlatego Grupa MTP jest gospodarzem wielu dodatkowych atrakcji – m.in. wydarzeń kulturalnych, wystaw, spektakli teatralnych, widowisk i koncertów. Sprzyja temu infrastruktura targowa – ogromna przestrzeń zróżnicowanych architektonicznie pawilonów i nowoczesna wielofunkcyjna Sala Ziemi w Poznań Congress Center.

Dobre prognozy

Optymizmu nie traci także Paweł Orłowski, wiceprezes Międzynarodowych Targów Gdańskich, Amber Expo. Sięgając po szkolny system, I kw. roku ocenia na „4”. – Osiągnęliśmy zaplanowane wyniki finansowe, a poziom kontraktacji przychodów na II kw. sięgnął 84 proc. – mówi. – Za nami Międzynarodowe Targi Bursztynu i Biżuterii Amberif i Exotic Fest Gdańsk.

Amber Expo ma też zupełnie nową ofertę – np. Edukacyjne Targi Kariery Edu Offshore Wind.

Beata Kozyra podaje szacunki organizatorów: w 2023 r. sprzedana powierzchnia wystawiennicza oraz liczba wystawców i zwiedzających zbliży się do poziomu sprzed pandemii. – Jeśli tylko branża targowa nie zostanie zaskoczona wydarzeniami w kraju i na świecie, które zachwieją polską czy europejską gospodarką – zastrzega prezes PIPT.

Odwiedzających: 10 303, wystawców – 323 – m.in. z Austrii, Belgii, Chin, Czech, Danii, Finlandii, Francji, Hiszpanii, Japonii, Niderlandów, Niemiec, Korei Płd., Polski, Rumunii, Słowacji, Szwajcarii, Szwecji, Turcji, Ukrainy, USA, Włoch, ZEA. Tak było na niedawnych 29. Międzynarodowych Targach Stomatologicznych KRAKDENT.

– To bardzo dobry wynik. Powracają klienci zagraniczni – podkreśla Grażyna Grabowska, prezes Targów w Krakowie. Dodaje, że w ostatnich dwóch latach na targi do EXPO Kraków przyjeżdża coraz więcej Słowaków i Czechów. – To jeden z powodów, dla których przenieśliśmy – po 14 latach – Międzynarodowe Targi Opakowań Packaging Innovations z Warszawy do Krakowa – mówi prezes Grabowska. – Dobrym przykładem są też popularne w branży gastronomicznej i hotelarskiej Targi HORECA i ENOEXPO, na których gościliśmy m.in. Rumunów i Węgrów zainteresowanych polskim rynkiem – dodaje.

Pozostało 82% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Nieruchomości
Rok bez dużych targów. Straty są ogromne
Nieruchomości
Lato nie wystarczy do odrobienia strat
Nieruchomości
Niepewność niszczy firmy
Nieruchomości
Branża targowa: Grozi nam śmierć! Poszerzcie tarczę!
Nieruchomości
Koronawirus zabija branżę targową
Materiał Promocyjny
Sztuczna inteligencja może być wykorzystywana w każdej branży