Według szacunków Colliers, w I połowie br. deweloperzy oddali w Polsce blisko 110 tys. mkw. powierzchni handlowej, z czego 19 tys. mkw. przypadło na rozbudowy - to najniższa półroczna podaż od pięciu lat. 84 proc. inwestycji obiekty w miastach poniżej 100 tys. mieszkańców. Na rynku królują parki handlowe o profilu zakupów codziennych.

Na koniec czerwca br. w budowie było 325 tys. mkw. powierzchni, w tym 200 tys. z terminem oddania w II połowie br.

– Wyraźnie widać, że deweloperzy kontynuują rozwój formatu parków handlowych i centrów zakupów codziennych w mniejszych ośrodkach. Łącznie w parkach handlowych w miastach poniżej 100 tys. mieszkańców oddano do użytku około 87 tys. mkw. Przykładami takich projektów są: Karuzela w Puławach, Stacja Sierpc, N-Park w Pszczynie czy Green Park w Sławnie – skomentował Wojciech Wojtowicz, analityk w dziale doradztwa i badań rynkowych w Colliers.

Popyt pozostaje zdominowany przez sieci handlowe z branży ekonomicznej, dyskonty i sklepy off-price. Do tego mocno rozwija się q-commerce (zakupy przez internet z szybką dostawą). Na rynek weszły supermarkety online Delio i Barbora Express, a poznański serwis dostaw lokalnych Fyrtel pojawił się w Warszawie. Ze sceny zszedł za to JOKR. ­

- Trend szybkich dostaw dostrzegają także duże marki spożywcze, które, aby dostosować się do oczekiwań konsumentów, wchodzą we współpracę z firmami logistycznymi. Na partnerstwo zdecydowały się InPost i Carrefour w ramach usługi InPost Fresh, oferując swoje usługi w Warszawie, Krakowie oraz Łodzi – zaznaczyła Katarzyna Michnikowska, dyrektorka w dziale doradztwa i badań rynku w Colliers.