Tak wynika z danych firmy Cushman & Wakefield. W ostatnich pięciu latach zarówno zasoby powierzchni handlowej, jak i wartość sprzedaży, wzrosły łącznie o 20 proc. Według prognoz w następnych 10 latach Polska może liczyć na wzrost wydatków konsumenckich w przeliczeniu na jednego mieszkańca o 40 proc., co świadczy o coraz większej zamożności polskiego społeczeństwa.
Jesteśmy już bogaci?
Głównym czynnikiem stabilnego przyrostu nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce - we wszystkich formatach i rodzajach obiektów - jest dynamicznie rosnąca sprzedaż detaliczna. - Pomimo nieznacznego spowolnienia w ostatnim czasie, podaż powierzchni handlowej nadal rośnie w stabilnym tempie 3 proc. rocznie, natomiast wydatki konsumenckie rosły o 6-7 proc. rocznie w ostatnich dwóch latach - podkreślają eksperci C&W.
Zmienia się również struktura wydatków konsumenckich. W porównaniu z 2012 r. zwiększył się udział kategorii spoza sektora spożywczego, takich jak odzież i akcesoria, zdrowie i uroda oraz rozrywka, kultura i rekreacja. Z tego względu struktura wydatków w Polsce upodabnia się do typowej dla bardziej zamożnych społeczeństw. Stwarza to duże możliwości dla inwestorów, którzy mogą zdecydować się na budowę zupełnie nowych obiektów handlowych lub przebudowę już istniejących, a także dla operatorów zamierzających wejść na polski rynek, zwłaszcza w segmencie rozrywkowo-rekreacyjnym.
– Struktura wydatków konsumenckich w Polsce zmienia się, przypominając coraz bardziej strukturę charakterystyczną dla krajów o wyższym stopniu zamożności. Rynek wchodzi w nową fazę dojrzałości, co stwarza duże możliwości realizacji nowych projektów handlowych, formatów, konceptów i modeli funkcjonowania. Prognozowany na najbliższą dekadę wzrost wydatków konsumenckich w przeliczeniu na jednego mieszkańca o 40 proc. umożliwi dalszy zrównoważony rozwój rynku handlowego w Polsce – mówi Kamila Wykrota, partner, dyrektor Działu Doradztwa i Badań Rynkowych w Cushman & Wakefield.