Za co klienci lubią centra wyprzedażowe

8 na 10 osób odwiedzających polskie outlety robi w nich zakupy wydając jednorazowo średnio ponad 240 zł. To niewiele, ale centra wyprzedaży będą popularniejsze.

Aktualizacja: 25.04.2017 11:55 Publikacja: 25.04.2017 11:40

Outlet w Białymstoku

Outlet w Białymstoku

Foto: materiały prasowe

Outlety muszą jednak wprowadzić usługi towarzyszące, które podniosą komfort zakupów i zwiększą atrakcyjność outletów - tak wynika z raportu Colliers International "Polowanie na okazje. Potencjał centrów wyprzedażowych w Polsce", który powstał przy współpracy z firmą IQS.

Odzieżówka filarem

Klienci odwiedzają centra wyprzedażowe przeciętnie trzy-cztery razy w roku i jednorazowo zostawiają w nich średnio ponad 240 zł. Chętniej korzystają z ich oferty mieszkańcy mniejszych miast. Klienci najczęściej chodzą do sklepów z odzieżą, dlatego wśród najemców centrów wyprzedażowych nie powinno zabraknąć marek modowych. Tego rodzaju sklepy, będące filarem centrów outletowych odwiedza aż 90 proc. klientów.

Centrum wyprzedażowe jest dla większości klientów (70 proc. respondentów) miejscem na ogół zaplanowanych zakupów, choć wielu klientów - szczególnie z mniejszych miast - pozwala sobie na spontaniczne zakupy.

Największy ruch i największe obroty w sklepach działających w centrach wyprzedażowych odbywają się podczas weekendu (po ok. 40 proc. w sobotę i niedzielę), a jedynie ok. 20 proc. w ciągu tygodnia. Według autorów raportu, ewentualne wprowadzenie zakazu handlu w niedzielę bardzo negatywnie wpłynie na ten segment rynku - byłby to cios dla sklepów działających w formule outletowej.

- Pierwsze wielkopowierzchniowe obiekty outletowe otworzyły się w Polsce w atmosferze entuzjazmu przeplatanego ciekawością i nieufnością. Obecnie większość polskich konsumentów wie, jak działa ten typ centrów i wie, czego może po nich oczekiwać - komentuje Agnieszka Kowalewska, menedżer projektów badawczych w IQS.

Będą rozbudowy

Z raportu wynika również, że centra wyprzedażowe w Polsce najprawdopodobniej jeszcze długo nie będą podobne do tych z krajów Europy Zachodniej. Główne przyczyny to niewystarczająca „masa krytyczna" handlu oraz wyraźnie niższa niż na zachodzie siła nabywcza mieszkańców powodująca brak na rynku marek z sektora premium.

Autorzy raportu szacują, że na polskim rynku działa ok. 60-80 sieci handlowych z wystarczającą ilością sklepów i nadwyżką towarów do zagospodarowania, aby otwierać punkty w centrach wyprzedażowych w największych ośrodkach miejskich w kraju.

- Centra wyprzedażowe czekają rozbudowy o funkcje zdolne przyciągnąć konsumentów. W zależności od lokalizacji i specyfiki rynku będą to wielkopowierzchniowe sklepy spożywcze i niespożywcze, kina lub inne funkcje uzupełniające. Poza rozbudowami obserwować będziemy także wprowadzanie do centrów wyprzedażowych rozwiązań, w tym nowych technologii, podnoszących komfort zakupów - mówi Katarzyna Michnikowska, dyrektor w Dziale Doradztwa i Badań Rynku Colliers International.

Kto jest na rynku

W Polsce obecnie funkcjonuje 14 centrów wyprzedażowych o łącznej powierzchni najmu ok. 250 tys. mkw. Są to obiekty małe i średniej wielkości (10 - 25 tys. mkw. powierzchni najmu brutto), które zwykle powstawały w fazach. Obecnie działa w nich ponad 380 najemców, prowadzących ok. 1150 sklepów, punktów usługowych i gastronomicznych.

Każde z centrów wyprzedażowych oferuje średnio 90 - 100 lokali, a średnia wielkość sklepu wynosi 150-200 mkw. Największą grupę najemców w centrach wyprzedażowych stanowią podmioty z sektorów: moda mix (55 podmiotów) oraz kawiarnie i restauracje (45 podmiotów).

Istniejące w Polsce centra wyprzedażowe na ogół są ulokowane na obrzeżach największych aglomeracji. W ostatnich latach podjęte zostały także inwestycje w miastach regionalnych, takich jak: Białystok (Outlet Center Białystok, Outlet Białystok), Bydgoszcz (Outlet Center Bydgoszcz, Metropolitan Outlet) i Lublin (Outlet Center Lublin). W wyniku repozycjonowania jednego z centrów w Rzeszowie powstaje kolejny obiekt tego typu (Outlet Graffica).

Średnia długość najmu powierzchni w centrach wyprzedażowych wynosi od 3 do 10 lat. Stawki czynszowe dla lokali o powierzchni 100-250 mkw. wahają się między 7 a 27 euro za mkw. miesięcznie.

Nieruchomości
Urzędy w nowoczesnych biurowcach. Jakie zapisy chronią takich najemców?
Nieruchomości
Dzień prawdy dla zadłużonego dewelopera. Czy wypłacił odsetki od obligacji?
Nieruchomości
Obiekty handlowe rosną w mniejszych miastach. Debiutują u nas nowe marki
Nieruchomości
Hiszpański rynek nieruchomości kusi, ale się zmienia. Polacy poprawią rekord?
Nieruchomości
Kupujący mieszkania chcą sobie „zaklepać” najlepsze okazje