Jak wypadł dla grupy 2021 r., jeśli chodzi o powierzchnię dostarczoną na rynek i pozyskanych najemców? Jakie są plany na najbliższy czas?
To był wyjątkowo udany rok, podpisaliśmy umowy najmu na ponad 380 tys. mkw. Rozpoczęliśmy budowę obiektów o powierzchni ponad 150 tys. mkw. w kluczowych parkach logistycznych, a także w zupełnie nowej lokalizacji miejskiej, w Warszawie.
Zakończyliśmy budowę ponad 70 tys. mkw. magazynów, warto tu wspomnieć o liczącym 83 tys. mkw. obiekcie dla Westwing (sprzedawca mebli i artykułów wyposażenia wnętrz – red.) w parku P3 Poznań – to jak dotychczas nasz największy projekt.
Na koniec 2021 r. mieliśmy w budowie ponad 140 tys. mkw., ale wiedząc, ile nowych gruntów udało nam się ostatnio pozyskać i jakie możliwości daje nasz bank ziemi, ta liczba w nadchodzących miesiącach będzie nadal rosnąć. Do naszego portfela w ostatnim czasie dołączyły m.in. działki we Wrocławiu, Łodzi i Bydgoszczy, które zostaną przeznaczone pod logistykę miejską. Zapotrzebowanie na ten rodzaj obiektów wynika w dużej mierze z rosnącej popularności handlu internetowego, a co za tym idzie, zmieniających się oczekiwań konsumentów, którzy zamówienia złożone online chcą otrzymywać jak najszybciej – następnego czy nawet tego samego dnia. Jest to wyzwanie, przed którym stoją dziś nie tylko kurierzy i operatorzy logistyczni, ale także deweloperzy, którzy chcą zapewnić swoim klientom odpowiednie powierzchnie w atrakcyjnych lokalizacjach. Nie powiedzieliśmy jeszcze ostatniego słowa i także w tym roku będziemy pracować nad zakupem kolejnych działek w całym kraju. Cały czas chcemy też rozwijać nasze dotychczasowe parki o potencjale interregionalnym, pozwalające na budowę wielkopowierzchniowych obiektów.
E-commerce to paliwo napędzające wzrost rynku – na jak długo go starczy? Jakie inne motory popytu postrzegacie jako kluczowe? Może nearshoring, czyli przenoszenie operacji z odległych zakątków świata do Europy?