Czeka ponad tysiąc mieszkań z najwyższej półki

W ciągu ubiegłego roku deweloperzy sprzedali zaledwie kilkaset luksusowych lokali w Warszawie. Obecna oferta wyczerpie się nie szybciej niż za półtora roku

Aktualizacja: 08.02.2010 03:40 Publikacja: 08.02.2010 02:25

Czeka ponad tysiąc mieszkań z najwyższej półki

Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek JD Jerzy Dudek

Na klientów czeka w stolicy ok. 1,2 tys. apartamentów i mieszkań luksusowych (w 40 projektach), co stanowi ok. 11 proc. całej puli lokali w stolicy. Jak podaje Karol Dzięcioł, analityk z Reas, podobna oferta była pod koniec 2007 r. – niewiele ponad 1,2 tys. lokali.

– Na koniec 2008 r. deweloperzy proponowali znacznie więcej, bo ok. 1,7 tys. apartamentów i lokali luksusowych. Spadek podaży w ubiegłym roku nie był jednak wyłącznie następstwem dobrej sprzedaży, lecz skutkiem wstrzymania niektórych projektów – zapewnia Karol Dzięcioł. W I kw. 2009 r. na rynku pojawił się tylko jeden projekt liczący 40 mieszkań. W następnych dwóch kwartałach 2009 r. nie wprowadzono na sprzedaż żadnej inwestycji w tym segmencie. Dopiero w ostatnich miesiącach ubiegłego roku na rynek weszło kolejne 89 ofert, które średnio kosztowały ponad 17 tys. zł za 1 mkw.

[srodtytul]Duża oferta[/srodtytul]

Karol Dzięcioł szacuje, że w ciągu ubiegłego roku średnie ceny apartamentów spadły o ok. 12 proc. – Część lokali dwa lata temu kosztowała nawet 30 tys. zł za 1 mkw. Spadek tempa sprzedaży wymusił jednak obniżki, co widać zarówno w cennikach, jak i wynikach spółek giełdowych. Np. Dom Development oficjalnie podaje, że w segmencie apartamentowym udziela dwa razy wyższych rabatów niż w popularnym – opowiada Łukasz Madej z ProDevelopment.

Dodaje, że klienci nie muszą się obawiać szybkiego wyczerpania oferty. – Tylko w inwestycji Nowe Powiśle jest 150 niesprzedanych lokali. Zakładając tempo sprzedaży ok. 8 –10 lokali miesięcznie, do zakończenia sprzedaży pozostaje ok. 1,5 roku – prognozuje Madej. – Choć pod koniec 2010 r. najpopularniejsze metraże i lokalizacje zaczną znikać z oferty, na ich miejsce deweloperzy natychmiast wprowadzą nową ofertę – zapewnia.

Podobne wnioski płyną z wyliczeń Karola Dzięcioła. – Biorąc pod uwagę aktualną ofertę i bieżące tempo sprzedaży, całkowita wyprzedaż bieżącej oferty zajęłaby około 1,5 roku, zakładając, że na rynek w tym czasie nie trafią nowe projekty. Luka w podaży wynikająca z braku apartamentów wprowadzonych do sprzedaży w 2009 r. spowodować może, że będziemy mieli do czynienia z ofertą apartamentów ukończonych lub bliskich ukończenia, stosowną do możliwości i oczekiwań odbiorców sprzed kryzysu oraz ofertą nowych apartamentów, w trakcie budowy, dostosowanych do odmiennych preferencji – tłumaczy Karol Dzięcioł.

Nowe projekty może blokować brak możliwości ich finansowania. – Apartamenty bardzo słabo sprzedają się w początkowej fazie budowy. Poza najlepszymi lokalizacjami projektów klienci nie będą przecież finansować budowy przez dwa lata, gdy mogą wybierać w gotowych. Deweloperom jest więc ciężko spełnić oczekiwania banków co do poziomów przedsprzedaży, stąd problemy z uruchomieniem nowych inwestycji – tłumaczy Łukasz Madej.

[srodtytul]Stabilna sprzedaż[/srodtytul]

– Dziś na kupno apartamentu stać bardzo wąską grupę klientów ze względu na ich dość wysoką cenę związaną z m.in. wysoką jakością wykończenia. Dlatego też klienci zwracają szczególną uwagę na wszelkie oznaki prestiżu, jakie znajdują się w budynku apartamentowym, takie jak np. reprezentacyjna recepcja, widok z okna, jakość wykończenia apartamentów, części wspólnych, elewacji. Dodatkowym i bardzo ważnym atutem jest także prestiżowa lokalizacja – zapewnia Radosław Bieliński z Dom Development.

Spółka ma dziś w ofercie lokale w Inwestycji Grzybowska 4, za 12 – 29,5 tys. zł za mkw. (ok. 50 proc. ofert), cztery apartamenty w Inwestycji Bruna za 17,4 – 22,1 tys. zł za 1 mkw. oraz dziewięć ofert w Gdańskim za 9,4 – 12,7 tys. zł za 1 mkw.

Michał Skotnicki, prezes BBI Development NFI, zapewnia, że w Rezydencji Foksal, jeszcze przed rozpoczęciem budowy udało się sprzedać kilka lokali. – W projekcie do wzięcia jest 30 ofert w cenie 22 – 30 tys. zł (netto) za 1 mkw. – wylicza Skotnicki.

Przedstawiciele spółki Restaura twierdzą, że sprzedaż lokali od kilku miesięcy utrzymuje się na podobnym poziomie. Od listopada do końca stycznia deweloperowi udało się sprzedać 17 apartamentów w dwóch projektach – Restaura Górskiego i w Pięknej 44. Średnio za ok. 19 tys. zł za 1 mkw. Spółka ma jeszcze w ofercie ok. 50 apartamentów w inwestycji Restaura Górskiego za 16 – 30 tys. zł za 1 mkw. oraz 12 apartamentów w Pięknej 44 za 13 – 20 tys. zł za 1 mkw.

Na klientów czeka w stolicy ok. 1,2 tys. apartamentów i mieszkań luksusowych (w 40 projektach), co stanowi ok. 11 proc. całej puli lokali w stolicy. Jak podaje Karol Dzięcioł, analityk z Reas, podobna oferta była pod koniec 2007 r. – niewiele ponad 1,2 tys. lokali.

– Na koniec 2008 r. deweloperzy proponowali znacznie więcej, bo ok. 1,7 tys. apartamentów i lokali luksusowych. Spadek podaży w ubiegłym roku nie był jednak wyłącznie następstwem dobrej sprzedaży, lecz skutkiem wstrzymania niektórych projektów – zapewnia Karol Dzięcioł. W I kw. 2009 r. na rynku pojawił się tylko jeden projekt liczący 40 mieszkań. W następnych dwóch kwartałach 2009 r. nie wprowadzono na sprzedaż żadnej inwestycji w tym segmencie. Dopiero w ostatnich miesiącach ubiegłego roku na rynek weszło kolejne 89 ofert, które średnio kosztowały ponad 17 tys. zł za 1 mkw.

Pozostało 80% artykułu
Nieruchomości
Robyg wybuduje osiedle przy zabytkowym browarze Haasego. Prawie 1,5 tys. mieszkań
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Nieruchomości
Rynek nieruchomości rok po powołaniu rządu. Ile dowiozły ministerstwa?
Nieruchomości
Mieszkaniówka na karuzeli
Nieruchomości
Polska centralna. Magnes na firmy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Nieruchomości
Przez wynajem na doby wspólnota zapłaci więcej