Niesprawny kran, nieszczelne okna – co wtedy? O tym, kto ma dbać o lokal komunalny lub w prywatnej kamienicy, mówią art. 6a i b [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=FB9891AA4F8F4E8FFFE7A9BE735B9FFB?id=176767]ustawy o ochronie praw lokatorów[/link], jeśli kodeks cywilny nie reguluje danej kwestii. Każda spółdzielnia natomiast ma swoje wewnętrzne regulaminy w tej sprawie. Można je znaleźć na jej stronie internetowej, czasami wiszą na klatce schodowej. Zawsze też są do wglądu w administracji.
[srodtytul]Obowiązki wynajmującego[/srodtytul]
Ze wspomnianych wyżej przepisów wynika, że właściciel ma dbać o budynek, zapewnić sprawne działanie urządzeń technicznych, np. domofonów, wind. To on także naprawia i wymienia wewnętrzną instalację wodociągową, gazową, ciepłej wody wraz z grzejnikami (bez armatury), kanalizacyjną, elektryczną, telefoniczną, anteny zbiorczej (z wyjątkiem osprzętu), a także centralne ogrzewanie razem z grzejnikami.
Do jego obowiązków należy ponadto wymiana pieców grzewczych oraz stolarki okiennej i drzwiowej, tynków, podłogi posadzek, wykładziny podłogowej. Natomiast naprawia i konserwuje je już lokator.
Najemca również ma swoje obowiązki. Dba o znajdujące się w kuchni oraz łazience ścienne okładziny ceramiczne, naprawia i konserwuje okna oraz drzwi, meble wbudowane w ściany (także wymienia), kuchnie, trzony kuchenne, grzejniki wody przepływowej (gazowe, elektryczne i węglowe), podgrzewacze wody, wanny, brodziki, misy klozetowe, zlewozmywaki, umywalki łącznie z syfonami, baterie, zawory czerpalne i inne urządzenia sanitarne, w które mieszkanie jest wyposażone, łącznie z ich wymianą.