Reklama

Chcą tanio i w dobrej lokalizacji

Klientów przyciągają głównie niskie czynsze

Publikacja: 12.07.2010 01:45

Chcą tanio i w dobrej lokalizacji

Foto: Fotorzepa, Szymon Laszewski Szymon Laszewski

Według Pawła Skałby z Colliers International mimo ożywienia na rynku najemcy, wybierając biuro, przeważnie kierują się ceną.

– Często porównują koszty przeprowadzki do nowego biura z kosztami pozostania w obecnej lokalizacji – mówi.

Katarzyna Opalska, analityk z Cushman & Wakefield, zapewnia, że najemcy oceniają lokalizację, dostępność i skomunikowanie biurowca, ewentualnie jego sąsiedztwo i bezpieczeństwo. Liczy się też standard budynku, jego infrastruktura wewnętrzna oraz widoczność, a także infrastruktura uzupełniająca, np. parkingi czy bliskość różnorodnych dodatkowych usług. Najemcy przykładają także dużą wagę do efektywności zaprojektowanej powierzchni biurowej (łatwa do zagospodarowania powierzchnia piętra, niski wskaźnik powierzchni wspólnych itp.), co może obniżyć lub podwyższyć koszty funkcjonowania.

– Te kryteria są generalnie dość stałe i nie zmienił ich także czas kryzysu. Oczywiście, korzystając z tego, że rynek należy do najemcy, firmy starały się zmniejszyć obciążenia wynikające z kosztów najmu biura. Jednak w ciągu ostatnich kilku kwartałów nie obserwowaliśmy relokacji na szerszą skalę w poszukiwaniu tańszych obiektów – tłumaczy Opalska.

Koszt najmu biura pozostaje na drugim planie dla największych i najbardziej renomowanych firm doradczych czy kancelarii prawniczych, które szukają prestiżowych lokalizacji lub wyjątkowych obiektów w ścisłym centrum miasta.

Reklama
Reklama

– Dla takich podmiotów ważny jest wyjątkowy projekt architektoniczny, bardzo wysokiej jakości materiały wykończeniowe czy też nobilitujące sąsiedztwo instytucji administracji państwowej lub zabytkowej części miasta – opowiada Katarzyna Opalska.

Z kolei z raportu przygotowanego przez GfK Group dla Skanska Property Poland wynika, że dla najemców liczy się przede wszystkim odpowiednia atmosfera miejsca pracy. Niewiele mniejszy nacisk ankietowani kładą na dostęp do komunikacji miejskiej i lokalizacji inwestycji, a także odpowiednią liczbę miejsc parkingowych. Dalej wskazują na wagę kosztów zużycia energii w biurze. – Natomiast wysokość czynszu oraz kosztów dodatkowych jest dopiero na piątym miejscu – mówi Sylwia Kruszyniewicz, przedstawicielka Skanska Property Poland.

Co czwarty ankietowany przez GfK przyznał, że wynajmując kolejne biuro, będzie wymagał proekologicznych deklaracji ze strony zarządców budynków (głównie chodzi o efektywne wykorzystanie surowców, ograniczenie emisji szkodliwych substancji przez biurowiec oraz zapewnienie zdrowszego środowiska pracy).

[ramka]BADANIA RYNKU

[b] Najważniejsze dla najemców czynniki wyboru powierzchni biurowej* [/b]

- Dobre środowisko pracownicze – 91 proc.

Reklama
Reklama

- Dostęp do komunikacji miejskiej i lokalizacji inwestycji – 89 proc.

- Dostępność miejsc parkingowych – 85 proc.

- Koszty zużycia energii w biurze – 80 proc.

- Koszt najmu – 79 proc.

- Wpływ budynku na środowisko naturalne – 61 proc.

- Łatwość dostosowania powierzchni do indywidualnych potrzeb najemców – 60 proc.

Reklama
Reklama

- Bliskość budynków użyteczności publicznej – 59 proc.

[ul][li] Wyniki badania opierają się na oczekiwaniach kadry zarządzającej i menedżerskiej [/li][/ul] [i]Źródło: Skanska Office[/i][/ramka]

Według Pawła Skałby z Colliers International mimo ożywienia na rynku najemcy, wybierając biuro, przeważnie kierują się ceną.

– Często porównują koszty przeprowadzki do nowego biura z kosztami pozostania w obecnej lokalizacji – mówi.

Pozostało jeszcze 92% artykułu
Reklama
Nieruchomości
Mieszkanie dla singla, dla pary, dla rodziny. To dobry czas na szukanie lokalu?
Nieruchomości
Popyt na biura nakręcają renegocjacje umów
Nieruchomości
Trójmiasto zdominowało rynek mieszkań premium. Ta część rynku też nie ma lekko
Nieruchomości
Deweloperzy lubią „obwarzanki” i kurorty. A co lubią klienci?
Nieruchomości
„Pomysły” deweloperów, czyli jak z domu może powstać blok
Materiał Promocyjny
Jak sfinansować rozwój w branży rolno-spożywczej?
Reklama
Reklama