Podaż outletów w Polsce

Centra wyprzedażowe oferują dziś ponad 90 tys. mkw.

Aktualizacja: 27.02.2012 07:59 Publikacja: 27.02.2012 07:50

Podaż outletów w Polsce

Foto: Fotorzepa, Radek Pasterski RP Radek Pasterski

Trwa budowa kolejnych trzech obiektów typu outlet. W trakcie realizacji znajdują się Factory Annopol w Warszawie, Outlet Park w Szczecinie oraz Ptak Outlet w Rzgowie koło Łodzi.

– Jeśli, według zapowiedzi inwestorów, wszystkie trzy zostaną oddane do użytku w tym roku, zwiększą podaż o 55,6 tys. mkw. – wylicza Ewa Pawłowska, starszy konsultant w Dziale Wynajmu Powierzchni Handlowych w Jones Lang LaSalle.

56 tys. mkw tyle pow. centrów typu outlet ma być oddanych do użytku w br.

Do tej pory w Polsce otwarto siedem outletów: Factory Ursus (Warszawa), Factory Wrocław, Factory Luboń (Poznań), Factory Kraków oraz Fashion House Piaseczno (Warszawa), Fashion House Gdańsk i Fashion House Sosnowiec. Ich łączna powierzchnia wynosi ok. 93 tys. mkw. To zaledwie ok. 1 proc. całkowitej oferty nowoczesnych centrów handlowych.

– Podaż outletów jest ograniczona. Roczne zapotrzebowanie na takie sklepy wynosi około 8 – 10 tys. mkw., co przekłada się na jeden projekt co rok – dwa lata – wylicza Karina Kreja, starszy analityk w CBRE. Dodaje jednak, że popularność centrów outletowych wzrasta z roku na rok. Widać to zarówno we wzroście liczby osób odwiedzających outlety, jak i w rosnących obrotach najemców w tych centrach.

Obroty wzrosły

– Rynek outletów w Polsce jest stabilny mimo trudnej sytuacji ekonomicznej. Ponieważ podczas zawirowań gospodarczych rośnie popyt na towary tańsze, outlety w trudnych czasach pozyskują nowych klientów i zwiększają swoje obroty. To sprawia, że zainteresowanie potencjalnych najemców tego typu obiektami wzrasta i nie ma jednocześnie potrzeby obniżania czynszów – opowiada Ewa Pawłowska.

Jak podaje Olga Drela, konsultant w zespole doradztwa i analiz rynkowych w DTZ, np. fundusz Polonia Property Funds, właściciel sieci outletów Fashion House, w 2011 r. odnotował wzrost obrotów średnio o 15 proc. w trzech swoich centrach outletowych. – Polacy chętnie robią zakupy w tego typu sklepach, skuszeni niższą ceną akceptują asortyment często pochodzący z minionych kolekcji – zapewnia Olga Drela.

Czynsze za powierzchnie w centrach wyprzedażowych są niższe niż w tradycyjnych centrach handlowych. Według analityków CBRE w zależności od wielkości powierzchni najmu stawki wynoszą od 35 do 45 euro za mkw. dla małych lokali i ok. 25 – 32 euro za mkw. dla większych powierzchni.

W tych projektach coraz częściej przenikają się różne formy handlu. – W szczecińskim Outlet Parku najemcą strategicznym będzie kino Helios, a we wszystkich innych projektach stopniowo rozwija się oferta dopełniająca – powstają dziedzińce z jedzeniem, kawiarnie i bary – wylicza Karina Kreja.

Są pustostany

Ponadto powstające i planowane obiekty będą łączyć typowe centrum wyprzedażowe znanych krajowych i zagranicznych sieci handlowych z punktami sprzedaży hurtowej oraz sklepami wyprzedażowymi przedsiębiorców lokalnych.

– Największy tego typu obiekt planowany jest koło Łodzi, w Rzgowie, w ramach rozbudowy Centrum Targowego Ptak. Ptak Outlet pomieści na powierzchni 27 tys. mkw. 140 lokali – opowiada Katarzyna Michnikowska, starszy analityk z działu Wycen i Doradztwa w Cushman & Wakefield.

Współczynnik pustostanów w centrach wyprzedażowych jest zależny od regionu. Np. jak podają przedstawiciele CBRE, w powstającym Szczecin Outlet Parku obecnie wynajętych jest już 80 proc. powierzchni, a w działającym Factory Kraków ok. 25 proc. powierzchni pozostaje puste.

– Liczba najemców zainteresowanych otwarciem sklepu w ramach centrum wyprzedażowego jest dużo niższa niż w przypadku klasycznych centrów handlowych. Są to zazwyczaj marki rozpoznawalne o ugruntowanej pozycji na rynku – zwraca uwagę Olga Drela. Z drugiej strony niektóre marki (np. Desigual) zaczynają ekspansję na polskim rynku od otwarcia sklepów outletowych.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki d.kaczynska@rp.pl

Trwa budowa kolejnych trzech obiektów typu outlet. W trakcie realizacji znajdują się Factory Annopol w Warszawie, Outlet Park w Szczecinie oraz Ptak Outlet w Rzgowie koło Łodzi.

– Jeśli, według zapowiedzi inwestorów, wszystkie trzy zostaną oddane do użytku w tym roku, zwiększą podaż o 55,6 tys. mkw. – wylicza Ewa Pawłowska, starszy konsultant w Dziale Wynajmu Powierzchni Handlowych w Jones Lang LaSalle.

Pozostało 89% artykułu
Nieruchomości
Warszawa. Skanska sprzedała biurowiec P180 za 100 mln euro
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Nieruchomości
Rynek luksusowych nieruchomości ciągle rośnie. Rezydencja za 50 mln zł
Nieruchomości
Korona Legionowa na półmetku
Nieruchomości
Invesco Real Estate kupuje nowy hotel na Wyspie Spichrzów
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Nieruchomości
Trei wybuduje mieszkania w Milanówku. Osiedle na poprzemysłowym terenie