Reklama

Podaż outletów w Polsce

Centra wyprzedażowe oferują dziś ponad 90 tys. mkw.

Aktualizacja: 27.02.2012 07:59 Publikacja: 27.02.2012 07:50

Podaż outletów w Polsce

Foto: Fotorzepa, Radek Pasterski RP Radek Pasterski

Trwa budowa kolejnych trzech obiektów typu outlet. W trakcie realizacji znajdują się Factory Annopol w Warszawie, Outlet Park w Szczecinie oraz Ptak Outlet w Rzgowie koło Łodzi.

– Jeśli, według zapowiedzi inwestorów, wszystkie trzy zostaną oddane do użytku w tym roku, zwiększą podaż o 55,6 tys. mkw. – wylicza Ewa Pawłowska, starszy konsultant w Dziale Wynajmu Powierzchni Handlowych w Jones Lang LaSalle.

56 tys. mkw tyle pow. centrów typu outlet ma być oddanych do użytku w br.

Do tej pory w Polsce otwarto siedem outletów: Factory Ursus (Warszawa), Factory Wrocław, Factory Luboń (Poznań), Factory Kraków oraz Fashion House Piaseczno (Warszawa), Fashion House Gdańsk i Fashion House Sosnowiec. Ich łączna powierzchnia wynosi ok. 93 tys. mkw. To zaledwie ok. 1 proc. całkowitej oferty nowoczesnych centrów handlowych.

– Podaż outletów jest ograniczona. Roczne zapotrzebowanie na takie sklepy wynosi około 8 – 10 tys. mkw., co przekłada się na jeden projekt co rok – dwa lata – wylicza Karina Kreja, starszy analityk w CBRE. Dodaje jednak, że popularność centrów outletowych wzrasta z roku na rok. Widać to zarówno we wzroście liczby osób odwiedzających outlety, jak i w rosnących obrotach najemców w tych centrach.

Reklama
Reklama

Obroty wzrosły

– Rynek outletów w Polsce jest stabilny mimo trudnej sytuacji ekonomicznej. Ponieważ podczas zawirowań gospodarczych rośnie popyt na towary tańsze, outlety w trudnych czasach pozyskują nowych klientów i zwiększają swoje obroty. To sprawia, że zainteresowanie potencjalnych najemców tego typu obiektami wzrasta i nie ma jednocześnie potrzeby obniżania czynszów – opowiada Ewa Pawłowska.

Jak podaje Olga Drela, konsultant w zespole doradztwa i analiz rynkowych w DTZ, np. fundusz Polonia Property Funds, właściciel sieci outletów Fashion House, w 2011 r. odnotował wzrost obrotów średnio o 15 proc. w trzech swoich centrach outletowych. – Polacy chętnie robią zakupy w tego typu sklepach, skuszeni niższą ceną akceptują asortyment często pochodzący z minionych kolekcji – zapewnia Olga Drela.

Czynsze za powierzchnie w centrach wyprzedażowych są niższe niż w tradycyjnych centrach handlowych. Według analityków CBRE w zależności od wielkości powierzchni najmu stawki wynoszą od 35 do 45 euro za mkw. dla małych lokali i ok. 25 – 32 euro za mkw. dla większych powierzchni.

W tych projektach coraz częściej przenikają się różne formy handlu. – W szczecińskim Outlet Parku najemcą strategicznym będzie kino Helios, a we wszystkich innych projektach stopniowo rozwija się oferta dopełniająca – powstają dziedzińce z jedzeniem, kawiarnie i bary – wylicza Karina Kreja.

Są pustostany

Ponadto powstające i planowane obiekty będą łączyć typowe centrum wyprzedażowe znanych krajowych i zagranicznych sieci handlowych z punktami sprzedaży hurtowej oraz sklepami wyprzedażowymi przedsiębiorców lokalnych.

– Największy tego typu obiekt planowany jest koło Łodzi, w Rzgowie, w ramach rozbudowy Centrum Targowego Ptak. Ptak Outlet pomieści na powierzchni 27 tys. mkw. 140 lokali – opowiada Katarzyna Michnikowska, starszy analityk z działu Wycen i Doradztwa w Cushman & Wakefield.

Reklama
Reklama

Współczynnik pustostanów w centrach wyprzedażowych jest zależny od regionu. Np. jak podają przedstawiciele CBRE, w powstającym Szczecin Outlet Parku obecnie wynajętych jest już 80 proc. powierzchni, a w działającym Factory Kraków ok. 25 proc. powierzchni pozostaje puste.

– Liczba najemców zainteresowanych otwarciem sklepu w ramach centrum wyprzedażowego jest dużo niższa niż w przypadku klasycznych centrów handlowych. Są to zazwyczaj marki rozpoznawalne o ugruntowanej pozycji na rynku – zwraca uwagę Olga Drela. Z drugiej strony niektóre marki (np. Desigual) zaczynają ekspansję na polskim rynku od otwarcia sklepów outletowych.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki d.kaczynska@rp.pl

Trwa budowa kolejnych trzech obiektów typu outlet. W trakcie realizacji znajdują się Factory Annopol w Warszawie, Outlet Park w Szczecinie oraz Ptak Outlet w Rzgowie koło Łodzi.

– Jeśli, według zapowiedzi inwestorów, wszystkie trzy zostaną oddane do użytku w tym roku, zwiększą podaż o 55,6 tys. mkw. – wylicza Ewa Pawłowska, starszy konsultant w Dziale Wynajmu Powierzchni Handlowych w Jones Lang LaSalle.

Pozostało jeszcze 89% artykułu
Reklama
Nieruchomości
Luksusowy hotel Roberta De Niro w Krakowie. Legendarny aktor na placu budowy Nobu
Nieruchomości
Robert De Niro w Warszawie. Pięciolecie hotelu Nobu, będą kolejne inwestycje
Nieruchomości
Więcej chętnych na mieszkania z drugiej ręki. Są podwyżki
Nieruchomości
W październiku kolejna wysoka fala popytu na kredyty mieszkaniowe. Co intryguje?
Materiał Promocyjny
Urząd Patentowy teraz bardziej internetowy
Nieruchomości
Deweloperskie partnerstwo. Czym i po co wymieniają się firmy
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama