W sprawie opisanej przez czytelnika wspólnota mieszkaniowa w treści umowy podała inny adres niż faktyczny. Omyłka taka jest bez znaczenia, jeżeli z pozostałej treści umowy bez problemu można ustalić, przez jaką wspólnotę została umowa zawarta i w związku z tym, jakiej umowy dotyczyła. Na przykład na początku w opisie stron umowy bez błędu podano dane wspólnoty. Wówczas bezsprzecznie jest to oczywista omyłka pisarska, a jej sprostowanie poprzez przekreślenie i nadpisanie oraz umieszczenie podpisu przez obie strony jest zupełnie wystarczającym sposobem jej poprawienia. Taka omyłka pisarska nawet mogłaby pozostać niesprostowana, gdyż nie może być podstawą podważenia umowy. Każda ze stron jest bowiem w stanie bez problemów wykazać, jaka była ich zgodna wola.
Jeżeli jednak umowa zawierałaby błąd, który można byłoby interpretować, że taka była wola stron, a nie że jest to oczywista omyłka pisarska, wówczas taki błąd należy zawsze sprostować. Również w takim wypadku dopuszczalną formą jest przekreślenie błędnej treści, nadpisanie nowej oraz umieszczenie obok podpisów obu stron. Natomiast wszelkie zmiany pierwotnie ustalonej treści umowy powinny odbywać się w formie aneksów do niej, które są odrębnymi dokumentami.
Czy umowa o zarządzanie musi być zawarta aktem notarialnym?
Należy rozróżniać umowę o zarządzanie od umowy powierzenia zarządu – to dwie różne instytucje prawne. Zgodnie z art. 18 ustawy o własności lokali właściciele mieszkań mogą w umowie o ustanowieniu odrębnej własności lokali albo w umowie zawartej później w formie aktu notarialnego określić sposób zarządu nieruchomością wspólną, a w szczególności mogą powierzyć zarząd osobie fizycznej albo prawnej.
W razie sukcesywnego wyodrębniania lokali przyjęty przez dotychczasowych współwłaścicieli sposób zarządu nieruchomością wspólną odnosi skutek także do każdego kolejnego nabywcy lokalu. Powierzenie zarządu, tak jak i wybór zarządu, opiera się na powołaniu, a nie na umowie zawartej ze wspólnotą mieszkaniową. Do powierzenia zarządu dochodzi w drodze umowy zawartej pomiędzy właścicielami lub uchwały właścicieli lokali zaprotokołowanej przez notariusza. Nie jest to więc umowa o zarządzanie, gdyż ta może być zawierana tylko z zarządcą.
Umowa o zarządzanie jest umową zawartą pomiędzy wspólnotą mieszkaniową (właścicielem) a zarządcą. Zgodnie z ustawą o gospodarce nieruchomościami umowa wymaga formy pisemnej pod rygorem nieważności. Treść umowy powinna być szczegółowa, gdyż w przypadku różnic zdań będzie podstawowym dokumentem rozstrzygającym spór.