W Polsce taniej niż w Afryce

Nad Wisłą biurowy boom w pełni, przy tak dużym popycie usługi wykończeniowe nie mogą być tanie.

Aktualizacja: 14.11.2019 18:34 Publikacja: 14.11.2019 16:25

Firmie Tetris fit-out dla biur Avonu (4,5 tys. mkw.) w warszawskim kompleksie Celebro zabrał trzy mi

Firmie Tetris fit-out dla biur Avonu (4,5 tys. mkw.) w warszawskim kompleksie Celebro zabrał trzy miesiące

Foto: materiały prasowe

Abudża (Nigeria), Abidżan (Wybrzeże Kości Słoniowej), Luanda (Angola), Kampala (Uganda), Akra (Ghana) – to aglomeracje regionu EMEA (Europa, Bliski Wschód, Afryka) z najwyższymi kosztami fit-outu, czyli wykończenia powierzchni biurowych. Dopiero na kolejnych miejscach znalazły się Genewa i Zurych.

Jak wynika z szacunków CBRE, w stolicy Nigerii koszty sięgają od 1,9 tys. do 2,05 tys. euro na mkw. (w zależności od standardu). W Genewie rozpiętość to 0,9–1,13 tys., w Warszawie 0,49–0,86 tys. Najniższe koszty notowane są w Bratysławie (0,32–0,69 tys.) i Sofii (0,32–0,68 tys.).

Analitycy CBRE wzięli pod lupę przeciętne koszty budowlane dla powierzchni typu open space. Nakłady należy powiększyć o średnio 5 proc. w modelu z większą liczbą wydzielonych pomieszczeń.

To jednak nie wszystkie wydatki, jakie są związane z fit-outem: należy jeszcze dołożyć koszty technologii, umeblowania, prowizje i podatki. Koszty IT szacowane są przez CBRE na 65–125 euro na mkw. Systemy bezpieczeństwa (bramka elektroniczna, monitoring) to kolejne 40 euro, a systemy AV 85–245 euro. Nakłady na umeblowanie to 145–220 euro.

Nie tylko wyposażenie

Jak Polska wypada na tle regionu? – Nie wyróżniamy się, szczególnie, jeśli chodzi o poziom cen w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. W grupie państw dysponujących największą powierzchnią biurową koszty budowy są bardzo podobne – mówi Marcin Wołoszka, menedżer ds. rozwiązań dla klientów w dziale doradztwa budowlanego CBRE.

– Polska to w tej chwili bardzo rozgrzany rynek nieruchomości komercyjnych, planowana podaż na lata 2020–2022 dalej utrzymuje się w czołówce regionalnej. Dostępność doświadczonych firm wykonawczych zmienia się mniej dynamicznie, więc notujemy relatywnie wysoki poziom inflacji budowlanej. Wynika to po części z rosnących cen materiałów budowlanych, ale też z popytu na odpowiednich wykonawców, którzy mają doświadczenie nie tylko w pracach wykończeniowych, lecz również w dostawie i obsłudze technologii, w jakie wyposażone są nowoczesne biura, np. IT czy audio-wideo, które bezpośrednio zależą od preferencji czy standardu najemcy – dodaje.

Podkreśla, że -głównym elementem determinującym koszty fit-outu są oczekiwania i preferencje najemców.

– Organizacja i styl pracy determinują powierzchnię biurową, inne oczekiwania będzie miała firma z branży BPO (outsourcing procesów biznesowych – red.), a inne kancelaria prawna – mówi Wołoszka. – Kluczowym elementem udanej aranżacji biura będzie także odpowiednio wczesne rozpoczęcie i zaplanowanie procesu, aby efekt końcowy odpowiadał oczekiwaniom oraz wspierał organizację. Planowanie jest także bardzo istotne przy identyfikacji ryzyk i zapobieganiu im w trakcie trwania projektu – dodaje.

Ekspert radzi najemcom, by rozpatrując wydatki, zwracali uwagę na całkowite koszty uzyskania nowej powierzchni biurowej. A to nie tylko wyposażenie biura, ale też koszty projektu, właściwego nadzoru i monitorowania procesu budowy, jak również relokacji.

– Oczywiście na wydatki będą składały się głównie meble i wyposażenie, materiały wykończeniowe, technologia oraz koszty robocizny. Trzeba pamiętać, że jakość zależy także od technologii zastosowanej w budynku, tzw. shell & core (odpowiednik stanu deweloperskiego w mieszkaniówce – red.), i na nią również należy zwrócić szczególną uwagę. Technologia fit-out jest jej rozwinięciem – mówi Wołoszka.

Ekspert wskazuje, że duża część firm ma własne standardy IT, a jeśli takich nie ma, to już na wczesnym etapie należy się zastanowić, jakie rozwiązania wspierające organizację warto wziąć pod uwagę.

Z kolei koszty doradztwa w zakresie powierzchni biurowej mogą stanowić średnio 16–18 proc. kosztów fit-outu.

– Mówimy tu o kosztach projektów architektonicznych i branżowych, zarządzania projektem oraz kosztami, a także dodatkowych usługach profesjonalnych, jak np. pomiary akustyczne. Musimy jednak pamiętać, że biuro powinno być nie tylko estetyczne i cieszące oko, ale przede wszystkim funkcjonalne. Dlatego coraz więcej najemców przed relokacją decyduje się dodatkowo na badania strategii miejsca pracy – mówi Wołoszka.

Kto za to płaci

Właściciele budynków chcą mieć jak najlepszych najemców, a firmy jak najkorzystniejsze warunki. Czy w kwestii pokrywania kosztów fit-outu trwa przeciąganie liny?

– W trakcie negocjacji umowy najmu strony ustalają wszystkie elementy kosztowe podczas całego czasu trwania umowy. Najemca może otrzymać od właściciela biurowca określoną kwotę grantu na metr kwadratowy wynajmowanej powierzchni – mówi Wołoszka. – Jeśli budżet najemcy, wynikający z analizy jego potrzeb oraz kosztów realizacji tych potrzeb, przewyższa kwotę grantu, a nierzadko tak właśnie jest, najemca pokrywa różnicę w kosztach, np. poprzez ujęcie ich w kosztach najmu. Inną opcją będzie decyzja o zawarciu umowy najmu na dłuższy okres, co też dla dewelopera będzie argumentem do zaakceptowania wyższych kosztów wykończenia powierzchni – dodaje.

Jeśli firma nie ma specjalnych wymagań co do powierzchni i jej styl pracy opiera się na korzystaniu z przestrzeni typu open space, może zdecydować się na skorzystanie z wykończenia w standardzie proponowanym przez dewelopera.

– Częstym rozwiązaniem jest również korzystanie z wykonawcy fit-outów przedstawionego przez właściciela budynku. W tym przypadku najemca powinien zapewnić sobie odpowiedniej jakości monitoring projektu, używając zasobów własnych bądź polegając na firmach świadczących tego typu usługi. W ten sposób można znacznie ograniczyć ryzyko finansowe, terminowe i jakościowe przy realizacji projektu – podsumowuje ekspert.

Analitycy CBRE przyjrzeli się też kosztom procesu odwrotnego do fit-outu, czyli towarzyszącym opuszczaniu biura przez najemcę po wygaśnięciu kontraktu. Kwestie te są szczegółowo regulowane umowami, przede wszystkim w zakresie czynności.

W jednych biurowcach wystarczy opróżnienie pomieszczeń i odświeżenie, w innych wymagane jest przywrócenie stanu deweloperskiego i dokonanie niezbędnych napraw. Dlatego w Luandzie, Pradze czy Zagrzebiu koszty wynoszą 7 euro na mkw., a w Londynie, Dubaju czy Dausze (Katar) 200 euro i więcej. W Warszawie koszty zostały oszacowane na 35 euro na mkw.

Abudża (Nigeria), Abidżan (Wybrzeże Kości Słoniowej), Luanda (Angola), Kampala (Uganda), Akra (Ghana) – to aglomeracje regionu EMEA (Europa, Bliski Wschód, Afryka) z najwyższymi kosztami fit-outu, czyli wykończenia powierzchni biurowych. Dopiero na kolejnych miejscach znalazły się Genewa i Zurych.

Jak wynika z szacunków CBRE, w stolicy Nigerii koszty sięgają od 1,9 tys. do 2,05 tys. euro na mkw. (w zależności od standardu). W Genewie rozpiętość to 0,9–1,13 tys., w Warszawie 0,49–0,86 tys. Najniższe koszty notowane są w Bratysławie (0,32–0,69 tys.) i Sofii (0,32–0,68 tys.).

Pozostało 91% artykułu
Nieruchomości
Warszawa. Skanska sprzedała biurowiec P180 za 100 mln euro
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Nieruchomości
Rynek luksusowych nieruchomości ciągle rośnie. Rezydencja za 50 mln zł
Nieruchomości
Korona Legionowa na półmetku
Nieruchomości
Invesco Real Estate kupuje nowy hotel na Wyspie Spichrzów
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Nieruchomości
Trei wybuduje mieszkania w Milanówku. Osiedle na poprzemysłowym terenie