Prawo do korzystania z gwarancji ma także właściciel mieszkania

Kupujący może skorzystać nie tylko z rękojmi, ale też z gwarancji. Pomocy może także szukać u rzecznika konsumentów.

Publikacja: 01.12.2017 07:02

Prawo do korzystania z gwarancji ma także właściciel mieszkania

Foto: Adobe Stock

Prawo do korzystania z gwarancji ma także właściciel mieszkania.

Wielu deweloperów wystawia je na niektóre prace albo elementy wyposażenia lokalu, np. na okna czy antywłamaniowe drzwi wejściowe.

W gwarancji zazwyczaj określa się: kiedy można z niej skorzystać; jakich wad nie obejmuje; jakie prawa ma nabywca; jak długo trwa gwarancja, np. rok, dwa lata, a nawet więcej.

Jeśli z gwarancji nie wynika, jaki okres obejmuje, przyjmuje się, że trwa ona dwa lata od dnia wydania rzeczy. Dotyczy to gwarancji udzielanych od 25 grudnia 2014 r. W starszych dokumentach domyślny termin gwarancji wynosi rok.

Jak skorzystać z gwarancji? Ona sama owinna zawierać wskazówki .

Trzeba więc sprawdzić, kogo wskazuje jako gwaranta: czy jest to deweloper, producent czy importer. I do tej osoby (podmiotu) należy wystąpić z reklamacją.

Czasami w gwarancji wskazuje się punkty serwisowe i podaje ich adresy. Wówczas to z nimi, a nie z gwarantem powinien się skontaktować nabywca mieszkania.

Uwaga! Artykuł 7a ustawy o prawach konsumentów przewiduje, że gwarant lub punkt serwisowy na rozpatrzenie reklamacji ma 30 dni. Jeżeli nie dochowa terminu, oznacza to, że gwarancja została uwzględniona.

Od osoby, która kupiła mieszkanie, zależy, czy skorzysta z rękojmi czy z gwarancji. Musi po prostu ocenić, co będzie dla niej korzystniejsze.

Oznacza to, że udzielenie gwarancji przez samego dewelopera czy inny podmiot nie wyłącza ani nie ogranicza uprawnień kupującego z rękojmi.

Warto też pamiętać, że kupujący może skorzystać ze wsparcia organizacji konsumenckiej, które nierzadko mają olbrzymią wiedzę o praktyce i przepisach. Taka organizacja zazwyczaj udziela porad.

W każdym powiecie działa też rzecznik konsumentów. Bliższe informacje o nich (adresy, telefony) można znaleźć na stronie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (www.uokik.gov.pl).

Do kompetencji rzeczników należy: zapewnienie bezpłatnego poradnictwa konsumenckiego i informacji prawnej w zakresie ochrony interesów konsumentów. Mogą też wystąpić do dewelopera w imieniu konsumenta. Rzecznik konsumentów zawsze też może pomóc w podjęciu próby polubownego zakończenia sporu z deweloperem.

Jeżeli nie przyniesie to rezultatów, ma prawo wystąpić z powództwem cywilnym do sądu powszechnego lub przyłączyć się do postępowania będącego w toku albo przedstawić przed sądem swoją opinię o danej sprawie. Rzecznik konsumentów może również pomóc napisać pozew i pisma procesowe oraz wspierać na każdym etapie postępowania cywilnego.

Prawo do korzystania z gwarancji ma także właściciel mieszkania.

Wielu deweloperów wystawia je na niektóre prace albo elementy wyposażenia lokalu, np. na okna czy antywłamaniowe drzwi wejściowe.

Pozostało 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Konsumenci
Sąd Najwyższy orzekł w sprawie frankowiczów. Eksperci komentują
Prawo dla Ciebie
TSUE nakłada karę na Polskę. Nie pomogły argumenty o uchodźcach z Ukrainy
Praca, Emerytury i renty
Niepokojące zjawisko w Polsce: renciści coraz młodsi
Prawo karne
CBA zatrzymało znanego adwokata. Za rządów PiS reprezentował Polskę
Aplikacje i egzaminy
Postulski: Nigdy nie zrezygnowałem z bycia dyrektorem KSSiP