Reklama
Rozwiń
Reklama

Firmy telekomunikacyjne zapewniają udogodnienia niepełnosprawnym

Prezes UKE, w nawiązaniu do komunikatu z dnia 23 kwietnia 2015 r., przedstawia Raport dotyczący stanu realizacji przez dostawców publicznie dostępnych usług telefonicznych obowiązków w zakresie świadczenia udogodnień dla osób niepełnosprawnych.

Publikacja: 19.01.2016 10:45

Firmy telekomunikacyjne zapewniają udogodnienia niepełnosprawnym

Foto: 123RF

Osoby niepełnosprawne, jako użytkownicy usług telekomunikacyjnych, powinny móc korzystać z nich na warunkach równoważnych z tymi, z których korzysta większość użytkowników końcowych.

Dlatego też nowelizacja ustawy Prawo telekomunikacyjne z 16 listopada 2012 r. (Dz. U. z 2012 r., poz. 1445) nałożyła na wszystkich dostawców publicznie dostępnych usług telefonicznych obowiązek zapewnienia, w miarę możliwości technicznych, użytkownikom końcowym będącym osobami niepełnosprawnymi, dostępu do świadczonych przez siebie usług telefonicznych równoważnego dostępowi, z jakiego korzysta większość użytkowników końcowych (uprzednio obowiązek świadczenia udogodnień dla osób niepełnosprawnych spoczywał tylko na przedsiębiorcy wyznaczonym do świadczenia usług wchodzących w skład usługi powszechnej).

Skutkiem powyższego jest przede wszystkim zapewnienie użytkownikom niepełnosprawnym maksymalnie najlepszej ochrony. Ma to na celu przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu, a zarazem społecznemu, tych osób. Prezentowany Raport stanowi podsumowanie informacji uzyskanych od dostawców publicznie dostępnych usług telefonicznych, w odpowiedzi na wystosowane do nich wezwanie Prezesa UKE. Zawiera on szczegółowe dane odnoszące się do stopnia realizacji poszczególnych udogodnień dla osób niepełnosprawnych, o których mowa w rozporządzeniu Ministra Administracji i Cyfryzacji z dnia 26 marca 2014 r. w sprawie szczegółowych wymagań dotyczących świadczenia udogodnień dla osób niepełnosprawnych przez dostawców publicznie dostępnych usług telefonicznych (Dz. U. z 2014 r., poz. 464).

Beneficjentami tych udogodnień są osoby niepełnosprawne z różnym rodzajem niepełnosprawności, które w świetle informacji zawartych w Raporcie nie powinny napotkać istotnych trudności w zakresie dostępu do przewidzianych dla nich przepisami prawa udogodnień.

Analiza informacji przekazanych przez dostawców publicznie dostępnych usług telefonicznych, objętych badaniem, odnośnie do realizacji przez nich obowiązku zapewnienia udogodnień dla osób niepełnosprawnych wykazała, że zdecydowana większość z nich świadczy takie udogodnienia, bądź jest przygotowana do ich świadczenia w przypadku zaistnienia potrzeby ich zapewnienia.

Reklama
Reklama

Na podstawie uzyskanych informacji można stwierdzić, iż przedsiębiorcy:

- są (w większości) gotowi do obsługi i świadczenia usług osobom niepełnosprawnym, zapewniając im przy tym adekwatne do ich potrzeb udogodnienia – uwzględniając przy tym wielkość firmy i jej możliwości techniczne;

- posiadają odpowiednią wiedzę i są przygotowani - w przypadku zgłoszenia się do nich osoby niepełnosprawnej - do świadczenia udogodnień we własnym zakresie (odpowiednio przeszkoleni pracownicy), bądź we współpracy z odpowiednimi organizacjami zapewniającymi pomoc w porozumiewaniu się z osobami niesłyszącymi, czy też z osobami niewidomymi/słabowidzącymi, a w zakresie urządzeń końcowych – oferowania rozwiązań odpowiednich dla danego rodzaju niepełnosprawności.

Twierdzenie to na dzień dzisiejszy dodatkowo potwierdza fakt, że do Prezesa UKE nie wpłynęły w 2015 roku żadne sygnały (skargi, prośby o interwencję) ze strony osób niepełnosprawnych, iż nie otrzymały od swojego dostawcy usług należnych im udogodnień.

Pełny tekst raportu (pdf 1353 kB )

Prezes UKE podjął działania związane z certyfikacją przedsiębiorców zapewniającym użytkownikom niepełnosprawnym udogodnienia w dostępie do świadczonych usług. Więcej o Programie Certyfikatu Prezesa UKE w kategorii "Przyjaźni Niepełnosprawnym".

Prawo w Polsce
Zmowa przetargowa Budimexu. Wyrok może utrudnić walkę o kolejne kontrakty
Sądy i trybunały
Co dalej z Trybunałem po wyroku TSUE? Setki orzeczeń do podważenia
Praca, Emerytury i renty
Planujesz przejść na emeryturę w 2026 roku? Ekspert ZUS wskazuje dwa najlepsze terminy
Internet i prawo autorskie
Masłowska zarzuca Englert wykorzystanie „kanapek z hajsem”. Prawnicy nie mają wątpliwości
Edukacja
Pisownia na nowo. Co zmieni się w polskiej ortografii od przyszłego roku?
Materiał Promocyjny
Działamy zgodnie z duchem zrównoważonego rozwoju
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama