Osoby niepełnosprawne, jako użytkownicy usług telekomunikacyjnych, powinny móc korzystać z nich na warunkach równoważnych z tymi, z których korzysta większość użytkowników końcowych.
Dlatego też nowelizacja ustawy Prawo telekomunikacyjne z 16 listopada 2012 r. (Dz. U. z 2012 r., poz. 1445) nałożyła na wszystkich dostawców publicznie dostępnych usług telefonicznych obowiązek zapewnienia, w miarę możliwości technicznych, użytkownikom końcowym będącym osobami niepełnosprawnymi, dostępu do świadczonych przez siebie usług telefonicznych równoważnego dostępowi, z jakiego korzysta większość użytkowników końcowych (uprzednio obowiązek świadczenia udogodnień dla osób niepełnosprawnych spoczywał tylko na przedsiębiorcy wyznaczonym do świadczenia usług wchodzących w skład usługi powszechnej).
Skutkiem powyższego jest przede wszystkim zapewnienie użytkownikom niepełnosprawnym maksymalnie najlepszej ochrony. Ma to na celu przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu, a zarazem społecznemu, tych osób. Prezentowany Raport stanowi podsumowanie informacji uzyskanych od dostawców publicznie dostępnych usług telefonicznych, w odpowiedzi na wystosowane do nich wezwanie Prezesa UKE. Zawiera on szczegółowe dane odnoszące się do stopnia realizacji poszczególnych udogodnień dla osób niepełnosprawnych, o których mowa w rozporządzeniu Ministra Administracji i Cyfryzacji z dnia 26 marca 2014 r. w sprawie szczegółowych wymagań dotyczących świadczenia udogodnień dla osób niepełnosprawnych przez dostawców publicznie dostępnych usług telefonicznych (Dz. U. z 2014 r., poz. 464).
Beneficjentami tych udogodnień są osoby niepełnosprawne z różnym rodzajem niepełnosprawności, które w świetle informacji zawartych w Raporcie nie powinny napotkać istotnych trudności w zakresie dostępu do przewidzianych dla nich przepisami prawa udogodnień.
Analiza informacji przekazanych przez dostawców publicznie dostępnych usług telefonicznych, objętych badaniem, odnośnie do realizacji przez nich obowiązku zapewnienia udogodnień dla osób niepełnosprawnych wykazała, że zdecydowana większość z nich świadczy takie udogodnienia, bądź jest przygotowana do ich świadczenia w przypadku zaistnienia potrzeby ich zapewnienia.