Eksperyment przeprowadzony przez naukowców z amerykańskiego Uniwersytetu Carnegie Mellon pozwolił zobrazować obszary mózgu aktywne podczas czytania.
Ośmiu uczestników badań czytało rozdział powieści „Harry Potter i kamień filozoficzny". Komputer analizował pracę mózgu osoby biorącej udział w badaniu na podstawie obrazów otrzymanych z funkcjonalnego magnetycznego rezonansu jądrowego (fMRI).
Badacze otrzymali pierwszy model obliczeniowy czytania. Mogli określić, które części mózgu są odpowiedzialne za takie procesy, jak analiza zdań, rozpoznawanie znaczenia słów i zrozumienie relacji między postaciami powieści.
Model okazał się tak dokładny, że badacze byli w stanie przewidzieć rejon aktywności mózgu dla nowych fragmentów tekstu. Na podstawie obrazu uzyskanego przez fMRI byli nawet w stanie powiedzieć z 74-proc. dokładnością, który z dwóch różnych fragmentów tekstu czytał badany. Wyniki eksperymentu opublikowano w internetowym wydaniu magazynu „PLoS ONE".
– Analiza wielu cząstkowych procesów w mózgu w tym samym czasie nie ma precedensu w neurobiologii poznawczej – powiedział Tom Mitchell, jeden z prowadzących ten eksperyment. – Na początku byliśmy sceptyczni. Ale ku naszemu zaskoczeniu otrzymaliśmy wspaniałe mapy mózgu obrazujące skomplikowane procesy myślowe.