Aktualizacja: 21.08.2018 14:24 Publikacja: 21.08.2018 14:18
Foto: materiały prasowe
"Fram" został zbudowany w 1892 roku na zamówienie podróżnika Fridtjofa Nansena i wziął udział w trzech wielkich ekspedycjach polarnych: Fridtjofa Nansena (w latach 1893–1896), Ottona Sverdrupa (1898–1902) oraz Roalda Amundsena (1910–1912) .Nansen planując wyprawę do Arktyki przewidywał, że statek przez jakiś czas będzie podróżował wraz z lodem, "wmarznięty" w pole lodowe.
Nie było wówczas technicznych możliwości zbudowania statku odpornego na nacisk lodu. Z tego powodu postanowił nadać Framowi odpowiedni kształt, powodujący wypychanie statku pod naciskiem lodu, do góry, ponad lód. Dodatkowe rozwiązania: staranne ocieplenie statku, podnoszony ster i śruba pozwoliły statkowi przetrwać podróże w lodach. W muzeum znajduje się cały statek wraz z oryginalnym wyposażeniem z czasów wypraw polarnych.
© Licencja na publikację
© ℗ Wszystkie prawa zastrzeżone
Źródło: rp.pl
Naukowcy przyjrzeli się bliżej początkom jednej z największych średniowiecznych epidemii. Analiza historycznych...
Grupa ludzi w południowej Afryce przez setki tysięcy lat żyła w częściowej izolacji - pokazują największe jak do...
Mrówki to jedne z najbardziej znanych owadów społecznych. Żyją w koloniach funkcjonujących jak ściśle skoordynow...
Przed nami ostatnia w tym roku pełnia Księżyca. Będzie można ją obserwować w nocy z 4 na 5 grudnia. Na niebie po...
Jeszcze szybszy internet, sieć 6G, satelity i drony odporne na zagłuszanie, niewykrywalny podsłuch. To coraz mni...
W świecie, w którym coraz częściej liczy się wygoda, szybkość i realne korzyści z codziennych wyborów, programy lojalnościowe zyskują na znaczeniu.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas