Oryginalny styl pracy

Producenci notebooków coraz częściej walczą o klientów, wykorzystując stylowy wygląd i oryginalne rozwiązania, w które wyposażają swój sprzęt.

Publikacja: 15.11.2008 19:41

Notebooki Asus Bamboo to zaawansowana technologia w pięknej i ekologicznej oprawie.

Notebooki Asus Bamboo to zaawansowana technologia w pięknej i ekologicznej oprawie.

Foto: Rzeczpospolita

Red

Mikołaj Marczak, student z Warszawy, kupuje w jednej z dużych sieci marketów ze sprzętem RTV notebooka. – Można dostać oczopląsu od ilości sprzętu. Potrzebuję eleganckiego notebooka, który pozwoli mi na oglądanie filmów w wysokiej rozdzielczości, więc przydałby się duży ekran, najlepiej dotykowy – mówi. W końcu decyduje się na zakup laptopa wyposażonego nie tylko w te możliwości, ale także w czytnik linii papilarnych, dzięki czemu tylko on będzie mógł się zalogować w systemie. – Mieszkam w akademiku, więc nie chcę, żeby ktoś niepożądany mógł przeglądać pliki na moim komputerze, choćby łamiąc zabezpieczenia. Ta funkcja da mi komfort bezpieczeństwa – dodaje.

Jeszcze niedawno kryterium jakości notebooka były jego możliwości techniczne: szybki procesor, pojemny dysk twardy i dużo pamięci RAM. Dzisiaj, choć nadal te parametry są istotne, to za mało. Producenci starają się wyprodukować sprzęt o stylowym wyglądzie, adresowanym do konkretnych grup, np. zakochanych. Prześcigają się także w gadżetach. Klawiatura podświetlana miniaturową lampką, waga poniżej 1 kg czy przeciwdziałający bólom głowy jonizator powietrza – to tylko niektóre dostępne na rynku rozwiązania.

– Z jednej strony konsumenci coraz chętniej kupują laptopy zamiast komputerów stacjonarnych, a to oznacza, że oczekują od laptopów nie tylko mobilności, ale także odpowiedniej wydajności. Z drugiej strony oczekują od przenośnych komputerów ciekawego, wyróżniającego się designu. Czasy, gdy komputery były tylko szarymi, ciężkimi pudełkami służącymi do pracy, minęły już bezpowrotnie – mówi Anna Derendarz, marketing manageri Source SA, wyłącznego dystrybutora Apple na polskim rynku.

[srodtytul]Bezpieczne dane[/srodtytul]

Jeszcze niedawno szczytem innowacji była wbudowana w notebook kamera internetowa i mikrofon, co pozwalało na rozmowy przez internetowe komunikatory typu Skype. Teraz to standard, podobnie jak czytniki kart SD i MMC, wykorzystywane m.in. w telefonach komórkowych i aparatach cyfrowych. Dzięki czytnikom kopiowanie zdjęć na twardy dysk komputera jest o wiele prostsze i zdecydowanie szybsze. Coraz więcej laptopów ma także czytnik Bluetooth. Dla osób często podróżujących lub pracujących do późnych godzin przydatny może się okazać wbudowany tuner do cyfrowej telewizji naziemnej (DVB-T). Już dzisiaj DVB-T jest dostępna testowo w wybranych polskich miastach, a w 2009 r. ma być wprowadzana komercyjnie do kolejnych lokalizacji. Wbudowanym tunerem DVB-T może się pochwalić np. notebook Acer Aspire One A110L. Z kolei oferowany przez Toshibę notebook Satellite pozwala na odbiór radia FM i ładowanie po połączeniu z nim przez USB telefonów komórkowych i mp3playerów.

– Producenci, którzy nie inwestują w ciekawe rozwiązania, nie produkują urządzeń innowacyjnych lub nie korzystają z unikatowych materiałów, nie będą odgrywać znaczącej roli. Asus już niedługo zaoferuje czterordzeniowy procesor w notebookach dla graczy, noteobooki oprawione bambusem, a nawet jonizator powietrza – mówi Tomasz Szymański, marketing manager w Asus Polska. Jonizator powietrza ma przeciwdziałać bólom głowy, które powoduje bardzo długa praca przy komputerze. Pojawi się na rynku jesienią bieżącego roku. Wielu użytkowników laptopów, jak wspomniany Mikołaj, ceni sobie bezpieczeństwo danych. Opisywaną metodę linii papilarnych stosują m.in.: HP w modelach Pavilion przeznaczonych do użytku domowego i Lenovo w biznesowym ThinkPad W500. – Dodatkowo dla użytkowników indywidualnych IdeaPad zastosowaliśmy funkcję VeriFace – system rozpoznania twarzy użytkownika, umożliwiający mu bezpieczne logowanie się do komputera – mówi Sylwester Zdziobłowski, dyrektor generalny Lenovo Technology Polska.

[srodtytul]Odporne na wstrząsy[/srodtytul]

Panasonic, który swoją ofertę kieruje głównie do klientów biznesowych i instytucjonalnych, stawia na wytrzymałość sprzętu. – Seria oferowanych przez nas Toughbooków jest wykonana ze stopu magnezu, dzięki czemu laptopy są odporne na wstrząsy, drgania i uderzenia. Wytrzymują nacisk do 100 kg i upadek na spodnią stronę z wysokości do 76 cm, również w trybie włączonym. Klawiatura i touchpad są wodoodporne – mówi Janusz Górka, area sales manager, Panasonic Computer Products Europe. Ofertę dla mniej uważających na sprzęt ma też Lenovo. – Dbamy o dodatkowe udogodnienia dla podróżujących pracowników. W modelu ThinkLight zostały umieszczone lampki nad klawiaturą, które ułatwiają pracę przy gorszym oświetleniu, oraz systemy odprowadzania przypadkowo wylanej na klawiaturę cieczy– wymienia Sylwester Zdziobłowski.

Producenci laptopów, którzy są jednocześnie producentami telewizorów, często stawiają na multimedialność. Samsung R710 ma wyjście HDMI, dzięki któremu filmy odtwarzane wprost z napędu Blue Ray (następca DVD) obejrzymy na ekranie domowego telewizora w wysokiej rozdzielczości. – Trend na rynku laptopów można porównać do sytuacji, jaką mamy w przypadku telefonów komórkowych. Kiedyś liczyło się, aby w ogóle mieć telefon. Teraz ważne jest to, jaki ten telefon jest, jakie ma dodatkowe funkcje i jak wygląda – mówi Kajetan Kijanka, product manager Fujitsu-Siemens w Polsce.

[srodtytul]Mały wielki netbook[/srodtytul]

Po latach postrzegania notebooków jako przenośnych komputerów służących głównie biznesmenom dziś ten sprzęt możemy podzielić na trzy grupy ze względu na wielkość ekranu. Pierwsza, o wyświetlaczach 15–18 cali, jest przeznaczona dla użytkowników domowych, którzy wykorzystują notebooki nie tylko do połączeń z Internetem, ale także do oglądania filmów i gier komputerowych. Druga – to mające biznesowe zastosowania laptopy 13–14-calowe. Natomiast tzw. netbooki (7–10-calowe) służą głównie do korzystania z zasobów Internetu. – To komputery adresowane do młodych ludzi przebywających w ciągłym ruchu, ale też mogące odgrywać rolę „drugiego komputera w rodzinie”. Głównym ich polem działania ma być praca w Internecie i nieskomplikowane operacje biurowe, takie jak edytor tekstu, kalkulator, notatnik – mówi Kajetan Kijanka. W ofercie Fujitsu-Siemens taką funkcję pełni model Amilo Mini, a w ofercie Asusa – model Eee PC. – Ich walory to długa praca na bateriach oraz prostota obsługi. Poza tym udostępniły one rynek osobom, których dotąd nie było stać na notebooka, bo Eee PC jest urządzeniem w niezwykle przystępnej cenie – tłumaczy Tomasz Szymański z Asusa. Koszt Eee PC to 700–1300 zł, w zależności od modelu (dolna granica cenowa jest osiągalna tylko w sklepach internetowych sprowadzających netbooki z Europy Zachodniej). Minusem netbooków są niskie parametry techniczne, co ogranicza ich zastosowanie do gier i niektórych multimediów. Atutami są waga (około 1 kg) i wielkość, pozwalająca na umieszczenie go w większości damskich torebek (około 20 x 16 cm).

[srodtytul]Desktop replacement[/srodtytul]

Mobilnym właściwościom laptopów muszą towarzyszyć odpowiednie funkcje, pozwalające na bezprzewodowe połączenie z Internetem. Modele prawie wszystkich producentów celujących w „mobilnego klienta” są wyposażone w zintegrowane moduły UMTS, WWAN, WLAN, gigabitowy Ethernet i modem. – Władze Warszawy zapowiadają w niedalekiej przyszłości pokrycie znacznej powierzchni miasta darmowym dostępem do Internetu za pomocą sieci bezprzewodowej (Wi-Fi). My już jesteśmy na to przygotowani, proponując klientom wbudowane karty Wi-Fi pracujące w najnowszym standardzie oraz opcjonalnie montowane modemy 3G– mówi Kajetan Kijanka z Fujitsu-Siemens.

Jeśli jednak zechcemy zagrać w nową grę komputerową lub obejrzeć film w wysokiej rozdzielczości, potrzebujemy bardziej zaawansowanego sprzętu niż netbook, zbliżonego parametrami do komputera stacjonarnego. Wówczas pożądany jest procesor o mocy ponad 2 GHZ, 3–4 GB RAM i ponad 250-gigabajtowy dysk twardy. Dla porównania przeciętne netbooki mają procesor o mocy około 1 GHZ, 1 GB RAM i dysk twardy 60–80 GB. – Zauważyliśmy trend zastępowania komputerów PC notebookami, mamy więc do dyspozycji gamę produktów typu desktop replacement. Są to notebooki R710 i S900, wysokowydajne notebooki z matrycami odpowiednio 17” i 19” oraz wydajnymi kartami graficznymi – mówi Jakub Szałamacha, brand manager działu ISP w LG Electronics. Minusem tych urządzeń jest waga, przeważnie 5–7 kg. – W tej sytuacji mobilność nie jest już kluczowym elementem. Można pozwolić sobie na większy rozmiar notebooka i zdecydowanie większą wydajność umożliwiającą typową domową rozrywkę, jak oglądanie filmów DVD i grę w gry komputerowe – wyjaśnia Szałamacha.

Producenci laptopów poświęcają też coraz więcej uwagi głośnikom. Lenovo wyposażył notebooki IdeaPad w systemy dźwięku Dolby Surround i Dolby Digital, które pozwolą na uzyskanie dźwięku zbliżonego do kina domowego. – Indywidualnemu odbiorcy oferujemy również w naszym sprzęcie wyodrębnione klawisze do łatwego sterowania multimediami oraz specjalną część klawiatury przeznaczoną dla graczy – informuje Sylwester Zdziobłowski. Czynnikiem zniechęcającym potencjalnych nabywców do desktop replacement są ceny – 3000–5000 zł – zdecydowanie wyższe niż w przypadku komputerów stacjonarnych o podobnej funkcjonalności.

[srodtytul]Notebooki sprofilowane[/srodtytul]

Chociaż nadal najwidoczniejszy jest podział na laptopy przeznaczone dla do indywidualnych i biznesowych odbiorców, pojawia się już sprzęt dla konkretnych specjalistów. Wspomniane wyżej modele Toughbooków Panasonica znajdują zastosowanie także wśród wojskowych, policjantów, w branży samochodowej i budowlanej.

Producenci proponują również rozwiązania, w których najważniejsze jest przesłanie: „komputer znów jest osobisty”. Wyposażane są w nie serie i modele dedykowane poszczególnym grupom pod kątem ich potrzeb. – Dla osób stawiających na wysoką jakość obrazu odpowiednią propozycją jest Sony Vaio. Z kolei nowa linia HP Elitebook ma m.in. funkcję skanowania wizytówek i wprowadzania danych bezpośrednio do Outlooka, dzięki czemu są to modele odpowiednie dla ludzi biznesu– uważa Ilona Miziewicz, brand manager sieci sklepów Vobis, które sprzedają notebooki.

Fujitsu-Siemens w swoich laptopach biznesowych zamieszcza funkcję przydatną np. dla administratorów sieci komputerowych. – vPRO lub bardziej poprawnie iAMT (intel Active Management Technology) to zespół cech, za pomocą których administratorzy sieci komputerowej mogą „widzieć” wszystkie komputery w sieci, dokonywać na nich zdalnie zmian konfiguracyjnych, upgrade’ować oprogramowanie do najnowszych wersji, a także mieć wgląd do raportów dotyczących np. potencjalnych usterek sprzętu – tłumaczy Kajetan Kijanka z Fujitsu-Siemens. W pracy profesjonalisty ważna jest też długość „życia” baterii. Jednym z najdłużej działających bez zasilania notebooków jest Lenovo X200, który pracuje bez prądu aż 10 godzin.

[srodtytul]Dla zakochanych w wyglądzie[/srodtytul]

– Sprzedaż notebooków w ostatnich latach znacząco rośnie. Jest to związane ze spadkiem ceny sprzętu oraz z coraz bardziej zaawansowanymi możliwościami technicznymi notebooków– mówi Wojciech Olszewski, kierownik grupy produktowej nowe nedia w sieci sklepów Media Markt. Podczas gdy jeszcze dwa lata temu za średniej klasy sprzęt przeznaczony do użytku domowego trzeba było zapłacić ponad 3000 zł, dziś ceny zaczynają się już od 1800 zł. – Najbardziej widocznym trendem rynkowym jest poprawa estetyki produktów. Notebooki są coraz bardziej konsumenckie – wyraźnie widać podział na linie biznesowe i przeznaczone dla użytkownika domowego. Notebook staje się coraz bardziej spersonalizowanym gadżetem poprzez design, różnorodną kolorystykę, wzorzyste obudowy, podświetlane logo producenta – dodaje. Producenci rywalizują i na tym polu. Na przykład firma MSI Wind zapowiedziała, że wprowadzi jesienią netbook z obudową dla zakochanych (górna klapa będzie dostępna w trzech kolorach: czarnym, różowym i białym). Producent prowadzi obecnie kampanię reklamową tego modelu w Metrze Warszawskim.

– Pod względem wzornictwa w naszej ofercie wyróżnia się HP Pavilion – tablet z ekranem dotykowym tx2550. To silna maszyna o małych wymiarach i niezwykle subtelnym wyglądzie, organicznymi zdobieniami i dopasowanym etui – mówi Wojciech Zawada, dyrektor sprzedaży i marketingu Personal Systems Groupw HP Polska. Modele HP Pavilion dv5i dv7 mają z kolei obudowę o liniach przypominających uwielbiane przez mężczyzn sportowe samochody. – W ofercie dla profesjonalistów szczególną uwagę przyciągają notebooki z serii HP Elitebook. Są eleganckie, anodyzowane i szczotkowane aluminium – dodaje Zawada.

W styczniu 2008 r. w San Francisco zaprezentowano MacBooka Air – wówczas najcieńszy komputer na świecie. W najcieńszym miejscu jego grubość wynosi 0,4 cm, a w najgrubszym 1,94 cm.– Nasze inne modele laptopów również wpisują się w trend oryginalnego designu. Biały MacBook, MacBook Pro w stylowej aluminiowej obudowie czy ultracienki MacBook Air doskonale sprawdzają się w rozmaitych zastosowaniach, a dzięki wyjątkowemu wzornictwu nie sposób ich pomylić z produktami innych producentów – podkreśla wyróżniki oferty Apple Anna Derendarz.

Prawie wszyscy producenci przyznają jednak, że dla konsumentów wybierających sprzęt obok designu równie istotne są parametry techniczne, mobilność i gadżety. Największe szanse na rynkowy sukces mają więc urządzenia, które cechują wszystkie te właściwości. Z tego powodu większość firm decyduje się na kierowanie produktów do różnych grup i pod kątem ich potrzeb. – Sądzimy, że rynek notebooków będzie się rozwijał w dwóch kierunkach: mobilności, stąd pojawienie się w ofertach producentów netbooków, oraz w kierunku funkcjonalności – mówi Zenobia Nowoszewska, marketing communication Acer w Polsce.

[ramka][b]Andrzej Kuźniak, Regional General Manager, Toshiba Europe GmbH[/b]

Rynek komputerów przenośnych zmierza w stronę lekkich, mobilnych notebooków, stąd coraz większa popularność mniejszych matryc, np. 12- czy 13-calowych. Ważną dla konsumentów rzeczą jest też czas pracy na bateriach. Z myślą o nich wprowadziliśmy serię biznesową Tecra. Na rynku pojawiły się właśnie trzy nowe modele z tej serii. Mają bardzo wytrzymałą baterię i specjalnie wzmocnioną konstrukcję. Konsumenci coraz mocniej stawiają na design komputera. Dla nich mamy serię produktów z linii Satellite. Zdecydowanie największym popytem cieszą się jednak komputery z 15-calową matrycą. Wśród naszych nowości na szczególną uwagę zasługują komputery multimedialne z czterordzeniowym procesorem Toshiba Quad Core HD. Jest to zupełnie niezależny procesor wspomagający pracę z aplikacjami wideo. Będzie dostępny tylko w sprzęcie Toshiby– na początek w Qosmio X300– i pozwoli m.in. na sterowanie komputerem za pomocą gestów. W ofercie mamy też najlżejszy notebook na świecie – Portege R500, który waży niecałe 800 gramów, oraz ultramobilny netbook z matrycą 8,9 cala.[/ramka]

[ramka][b]Sylwester Zdziobłowski, Lenovo[/b]

W wybranych laptopach Lenovo zastosowaliśmy funkcję VeriFace, czyli system rozpoznania twarzy użytkownika, umożliwiający bezpieczne logowanie do komputera. Dbamy też o dodatkowe udogodnienia dla podróżujących. Indywidualnemu odbiorcy oferujemy wyodrębnione klawisze do łatwego sterowania multimediami i specjalną część klawiatury przeznaczoną dla graczy.[/ramka]

[ramka]Udział w rynku sprzedaży notebooków w pierwszym półroczu 2008 r.

1. HP 21,2%

2. Toshiba 17,8%

3. Acer 14,9%

4. Asus 12,9%

5. FSC 10,5%

6. Lenovo 7,5%

7. Dell 7,2%

Inni 8,2%[/ramka]

Mikołaj Marczak, student z Warszawy, kupuje w jednej z dużych sieci marketów ze sprzętem RTV notebooka. – Można dostać oczopląsu od ilości sprzętu. Potrzebuję eleganckiego notebooka, który pozwoli mi na oglądanie filmów w wysokiej rozdzielczości, więc przydałby się duży ekran, najlepiej dotykowy – mówi. W końcu decyduje się na zakup laptopa wyposażonego nie tylko w te możliwości, ale także w czytnik linii papilarnych, dzięki czemu tylko on będzie mógł się zalogować w systemie. – Mieszkam w akademiku, więc nie chcę, żeby ktoś niepożądany mógł przeglądać pliki na moim komputerze, choćby łamiąc zabezpieczenia. Ta funkcja da mi komfort bezpieczeństwa – dodaje.

Pozostało 95% artykułu
Nauka
W organizmach delfinów znaleziono uzależniający fentanyl
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Nauka
Orki kontra „największa ryba świata”. Naukowcy ujawniają zabójczą taktykę polowania
Nauka
Radar NASA wychwycił „opuszczone miasto” na Grenlandii. Jego istnienie zagraża środowisku
Nauka
Jak picie kawy wpływa na jelita? Nowe wyniki badań
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Nauka
Północny biegun magnetyczny zmierza w kierunku Rosji. Wpływa na nawigację