Dzięki wcześniejszemu telefonowi do urzędu petent dowie się, jakie dokumenty będą potrzebne i czy mają to być oryginały, czy wystarczą kopie, a także czy kopie mają być poświadczone. W przeciwnym razie do urzędu będziemy musieli się pofatygować raz jeszcze.
Większość urzędów ma strony internetowe, na których również można znaleźć potrzebne informacje.
Pamiętajmy, że w gminie i w starostwie są poszczególne wydziały. Inne sprawy załatwiane będą oczywiście w ośrodku pomocy społecznej, a inne w wydziale spraw obywatelskich albo w wydziale architektury i budownictwa.
Pracownicy urzędów są zobowiązani do należytego i wyczerpującego informowania o okolicznościach faktycznych i prawnych mogących mieć wpływ na sposób załatwienia sprawy. Dotyczy to zwłaszcza:
Na odwołanie od decyzji jest 14 dni. Wnosi się je do organu wyższej instancji. Pouczenie o tym powinno być umieszczone na każdej decyzji. Odwołanie należy wnieść za pośrednictwem tego organu, który wydał decyzję (czyli wójta, burmistrza, prezydenta miasta lub starosty). Nie musi ono spełniać jakichś szczególnych warunków. Wystarczy, gdy napiszemy w nim, że jesteśmy niezadowoleni z decyzji, i podamy powody.