Reklama

Koniec dyskryminacji polskich internautów. iTunes w całej Europie

Nie ma przeszkód, by sklep iTunes był dostępny w całej Unii Europejskiej, jeśli porozumiemy się z organizacjami praw autorskich – ogłosił wczoraj koncern Apple

Publikacja: 27.05.2009 06:13

iTunes to największy na świecie sklep z multimediami. Jego udział w rynku legalnego ściągania z sieci to 70 proc. W 2008 r. sprzedał pliki muzyczne i wideo warte 3,5 mld dol.

Sklep nie jest jednak dostępny w niektórych krajach, m.in. w Polsce, Bułgarii czy Słowenii. Powód to prawo autorskie, które nie przewiduje licencjonowania produktów na obszarze większym niż jeden kraj. Apple nigdy nie powiedział tego oficjalnie, jednak przedstawiciele firmy sugerowali, że uruchomienie iTunes w niektórych krajach po prostu się nie opłaca.

Wczorajsza zapowiedź zmian w strategii Apple’a to odpowiedź na nacisk Komisji Europejskiej, która promuje ideę jednolitego unijnego rynku multimediów w sieci. Według Megleny Kunevej, unijnej komisarz ds. polityki ochrony konsumentów, obecne ograniczenia w dostępie do oferty iTunes to przejaw dyskryminacji ze względu na narodowość.

Deklaracja dobrej woli Apple iTunes i dobre chęci Brukseli mogą jednak nie wystarczyć. Jak tłumaczy Apple, część wytwórni fonograficznych, których katalogi udostępnia iTunes, nie chce otwierać sklepu na kraje nowej UE z powodu wysokiego poziomu piractwa. Obawy te wzmacnia fakt, że iTunes zrezygnował z zabezpieczania muzyki przed nielegalnym kopiowaniem.

Polska pod względem piractwa nie wypada najgorzej w regionie. Amerykańska organizacja International Intellectual Property Alliance wyliczyła, że na nielegalnym obrocie muzyką polska gospodarka straciła w 2008 r. ok. 100 mln dol.

Reklama
Reklama

Z kolei wyliczona przez Business Software Alliance stopa piractwa oprogramowania w Polsce to 56 proc. W Bułgarii jest to 68 proc.

[ramka]ponad 6 mld piosenek sprzedał iTunes od 2003 r. Cena większości to 99 eurocentów[/ramka]

iTunes to największy na świecie sklep z multimediami. Jego udział w rynku legalnego ściągania z sieci to 70 proc. W 2008 r. sprzedał pliki muzyczne i wideo warte 3,5 mld dol.

Sklep nie jest jednak dostępny w niektórych krajach, m.in. w Polsce, Bułgarii czy Słowenii. Powód to prawo autorskie, które nie przewiduje licencjonowania produktów na obszarze większym niż jeden kraj. Apple nigdy nie powiedział tego oficjalnie, jednak przedstawiciele firmy sugerowali, że uruchomienie iTunes w niektórych krajach po prostu się nie opłaca.

Reklama
Media
Mroczna strona internetu. Darknet rośnie w siłę
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Media
Media lokalne wobec algorytmów i fake newsów
Media
Spotify zaskakuje wynikami. Zysk operacyjny wyższy niż przewidywano
Media
Pełny dostęp do wiedzy, analiz i prognoz rynkowych tylko z „Parkietem”
Materiał Promocyjny
Rynek europejski potrzebuje lepszych regulacji
Media
Już nie telewizja jest najważniejszym nośnikiem reklam dla sklepów. Duża zmiana
Materiał Promocyjny
Wiedza, która trafia w punkt. Prosto do Ciebie. Zamów już dziś!
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama