Popularność gazet w zaludnionych państwach Azji nie dziwi. Ale gdy sprzedaż prasy na dojrzałym rynku USA, m.in. w wyniku gospodarczej recesji, skurczy się w 2013 r. do 40 mln egz. i będzie o prawie 27 proc. mniejsza niż w 2004 r., w państwach azjatyckich w ciągu najbliższych lat będzie rosła – wynika z najnowszej edycji raportu „Perspektywy dla branży rozrywki i mediów 2009 – 2013 na świecie” firmy PricewaterhouseCoopers.
Rynek prasowy w USA czeka kilka chudych lat. – Mimo to w ubiegłym roku po płatną gazetę codziennie wciąż sięgało tam 48 mln ludzi (o 4,6 proc. mniej niż rok wcześniej) – podkreślają analitycy PwC i dodają, że choć prognozują spadki sprzedaży, będą one coraz mniej gwałtowne, w miarę jak poprawiać będzie się stan amerykańskiej gospodarki. Sprzedaż płatnych gazet kurczy się też w rejonie Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki. Tu najwięcej czytelników mają gazety niemieckie, brytyjskie i rosyjskie. Polska z łączną sprzedażą prognozowaną na ten rok na 1,8 mln egz. plasuje się bardzo daleko. – W rejonie EMEA sprzedaż płatnych gazet spadała w ciągu ostatnich pięciu lat ze względu na migrację czytelników do Internetu, ale też z powodu rosnącej popularności gazet darmowych – uważają analitycy. Tego problemu nie ma w USA, gdzie gazety bezpłatne nie są tak popularne jak w Europie.
W całym rejonie EMEA będzie się w tym roku sprzedawać 119,8 mln egz. gazet (w 2013 r. będzie to już mniej – 114,5 mln egz.), a wydawcom bezpłatnych gazet średnio będzie się udawało dostarczyć do rąk czytelników 26 mln egz. gazet dziennie (za cztery lata będzie to 25,8 mln egz.).
To wszystko skromne liczby w porównaniu z państwami takimi jak Chiny, Indie czy Japonia. Jak przewiduje PwC, w samych tylko Chinach w tym roku codziennie sprzedawanych będzie 109 mln egz. gazet. To najwyższy wynik wśród wszystkich państw świata. Kolejne będą Indie – 88 mln egz. i Japonia – 67 mln egz. dziennie.
W całym rejonie Azji i Pacyfiku codziennie sprzedawanych będzie w 2009 r. aż 325,2 egz. gazet, a do 2013 r. średnioroczny wzrost wyniesie 1,6 proc. (podobnie będzie w Ameryce Łacińskiej), podczas gdy w rejonie EMEA i w Ameryce Północnej sprzedaż gazet będzie w tym okresie spadała.