TVP ubiega się o 100 mln zł kredytu

TVP stara się o linię kredytową na finansowanie bieżącej działalności. Ogłosiła przetarg w trybie zamówienia publicznego

Publikacja: 17.08.2009 19:20

TVP ubiega się o 100 mln zł kredytu

Foto: Fotorzepa, Michał Walczak Michał Walczak

Zainteresowany ta ofertą bank ma otworzyć TVP rachunek bieżący, za który nie będzie pobierał żadnych opłat. Okres kredytowania ma wynosić 3 lata.

- Nie dziwi mnie to ogłoszenie, bo ten rok wszędzie, nie tylko w Polsce, jest dla telewizji trudny. TVN może się finansować emitując obligacje lub akcje, a w przypadku TVP źródłem przychodów są wpływy z reklam i abonament, z którego wpływy są dużą niewiadomą. W tym roku telewizje cierpią na spadek przychodów, a ceny reklam wciąż są niskie. Mimo to w TVP musi już ruszać produkcja seriali i programów do nowej, jesiennej ramówki. TVP planuje wejść w nowy sezon najodważniej ze wszystkich dużych stacji. Taka ramówka będzie droga, stąd potencjalnie kredyt na bieżącą działalność - mówi "Rz" Łukasz Wachełko, analityk DB Securities.

Reklamowe wpływy największych telewizji maleją z powodu spowolnienia na rynku reklamy. Jak podał dom mediowy Starlink, w I półroczu reklamowe wpływy telewizji spadły w Polsce o 12,8 proc. do 1,66 mld zł. Według analityków celem do sfinansowania w TVP mogą być też nowe kanały tematyczne (dziś Presserwis podał, że TVP rozważa uruchomienie kanału z serialami) albo zapowiadana przez TVP na ten rok nowa, piąta już na polskim rynku platforma cyfrowa.

- Na przykładzie platformy "n" widać, że uruchomienie nowej platformy cyfrowej nie jest przedsięwzięciem prostym ani tanim - zauważa Wachełko. Zdaniem Leszka Iwaszko, analityka z KBC Securities, niekoniecznie trzeba się w tym ogłoszeniu doszukiwać drugiego dna. - Być może TVP po prostu kończyła się poprzednia linia kredytowa, albo obecna - jeśli spółka ja posiada - jest za droga - mówi Iwaszko.

TVP tłumaczy decyzję o przetargu na nową linię kredytową spadajacymi wpływami z publicznej daniny. - Decyzja została podjęta w związku z systematycznie zmniejszającymi się rokrocznie wpływami z abonamentu. TVP chce zabezpieczyć swoja bieżącą działalność w 2010 roku - mówi" Rz" Daniel Jabłoński, rzecznik TVP. Jak dodaje, TVP chce zawrzeć umowę na nową linię kredytową do końca tego roku.

Z dokumentacji przetargowej wynika, że TVP ma już jedną - o wartości 20 mln zł. Umowa na ten kredyt została zawarta na pięć lat, ale do końca lipca TVP z niej nie skorzystała. Spółka ma też gwarancje bankowe w walucie i złotych polskich na 102 mln zł.

Z załączników do dokumentacji przetargowej wynika też, że 2009 roku TVP spodziewa się przychodów w wysokości ponad 2,8 mld zł, straty z działalności operacyjnej w wysokości 88,2 mln zł oraz straty netto ma poziomie 78 mln zł.

W 2008 r. przychody spółki ze sprzedaży wyniosły około 1,99 mld zł, a zysk netto - 100,5 mln zł.

Zainteresowany ta ofertą bank ma otworzyć TVP rachunek bieżący, za który nie będzie pobierał żadnych opłat. Okres kredytowania ma wynosić 3 lata.

- Nie dziwi mnie to ogłoszenie, bo ten rok wszędzie, nie tylko w Polsce, jest dla telewizji trudny. TVN może się finansować emitując obligacje lub akcje, a w przypadku TVP źródłem przychodów są wpływy z reklam i abonament, z którego wpływy są dużą niewiadomą. W tym roku telewizje cierpią na spadek przychodów, a ceny reklam wciąż są niskie. Mimo to w TVP musi już ruszać produkcja seriali i programów do nowej, jesiennej ramówki. TVP planuje wejść w nowy sezon najodważniej ze wszystkich dużych stacji. Taka ramówka będzie droga, stąd potencjalnie kredyt na bieżącą działalność - mówi "Rz" Łukasz Wachełko, analityk DB Securities.

Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie