Cyfrowa rewolucja

Jesienią cyfrowe stacje naziemne TVP będą docierać do kilku milionów ludzi

Publikacja: 29.04.2010 05:18

Cyfrowa rewolucja

Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek JD Jerzy Dudek

TVP podpisała z Emitelem umowę na cyfrowe nadawanie jej stacji. To część procesu wprowadzania w Polsce cyfrowej telewizji naziemnej, która ma zastąpić obecną, analogową, już od sierpnia 2013 r.

[wyimek]400 mln zł ma kosztować budowa infrastruktury dla cyfrowej telewizji w całym kraju[/wyimek]

Emitel, który wygrał przetarg TVP na operatora tzw. trzeciego multipleksu (zakresu częstotliwości), zakłada, że pod koniec października sygnał będzie dostępny dla co najmniej 58 proc. mieszkańców województw: pomorskiego, zachodniopomorskiego, wielkopolskiego i mazowieckiego. – Do końca tego roku dostęp do programów TVP nadawanych cyfrowo na trzecim multipleksie może mieć ok. 4 – 5 mln gospodarstw domowych – szacuje Przemysław Kurczewski, prezes Emitela.

Od 24 kwietnia 2011 r. sygnał będzie docierał także do województw: podlaskiego, lubelskiego, podkarpackiego, łódzkiego i lubuskiego – w każdym z nich do jednej piątej ludności, a od końca października 2011 r. rozszerzy się na pozostały obszar kraju (tam obejmie ok. 45 proc. ludności). Większy zasięg tych stacji będzie niemożliwy, dopóki nadawcy nie zaczną zwalniać częstotliwości, na których trwa dziś nadawanie analogowe. Emitel zakłada, że trzeci multipleks będzie dostępny dla prawie wszystkich Polaków dopiero od maja 2014 r. – Inaczej sytuacja wygląda w przypadku I i II multipleksu, gdzie możliwe jest pokrycie zasięgiem od razu praktycznie całego kraju, dzięki wolnym dziś częstotliwościom – mówi Kurczewski. Te jednak z powodu proceduralnego pata wciąż nie mogą ruszyć – w kilku miastach w Polsce działa tylko testowo multipleks pierwszy (z kanałami Polsat, TVN, TVP 1, TVP 2, TVP Info, TV Puls i TV 4).

TVP ma nadawać cyfrowo kanały tematyczne (oprócz TVP Info ma TVP Kultura, Historia i Sport). Anna Paszkowska z biura prasowego TVP zdradza, że nadawca planuje nadawanie naziemnie kanałów w wysokiej rozdzielczości. Uruchamianiu usługi ma towarzyszyć kampania reklamowo-informacyjna – do jej odbierania konieczne jest posiadanie odpowiedniego telewizora lub dekodera.

Kontrakt TVP z Emitelem opiewa na prawie 616 mln zł brutto w ciągu dziesięciu lat. Przemysław Kurczewski nie chce ujawnić, ile kosztuje nadawanie jednego kanału w wersji cyfrowej. – To na pewno koszty zdecydowanie niższe niż w przypadku nadawania analogowego – mówi. Na przystosowanie infrastruktury do nadawania cyfrowego Emitel wyda kilkadziesiąt milionów złotych. – Inwestujemy w sieć, gdzie zastępujemy linie radiowe światłowodami, a także w cyfrowe nadajniki i towarzyszące im urządzenia oraz w przystosowanie masztów do dwóch emisji – analogowej i cyfrowej – wylicza Kurczewski. W ramach wygranego przetargu Emitel stworzy też dla TVP sieć teleinformatyczną (ma ruszyć do 2011 roku) i podłączy oddziały TVP do Internetu.

[i]—wsp. ł.d.[/i]

Media
Polski film coraz droższy. Znany producent ma na to sposób
Media
„Rzeczpospolita Nauka” – nowy kwartalnik o odkryciach, badaniach i teoriach naukowych
Media
Nowy pomysł Trumpa: obrona Hollywood. Pomóc mają 100-proc. cła na obce filmy
Media
Irlandia nakłada ogromną karę na TikToka. Platforma zaprzecza, by przekazywała rządowi dane
Media
TikTok będzie miał nowe centrum danych w Europie. Wiadomo, w jakim kraju