Reklama

Ponad 30 mln zł na audiobooki i e-booki w Polsce

Tego oczekują specjaliści, którzy inwestują teraz w aplikacje na tablety i smartfony. Do rynku amerykańskiego na razie nam daleko

Publikacja: 06.04.2011 16:28

Ponad 30 mln zł na audiobooki i e-booki w Polsce

Foto: Bloomberg

Jak podaje Stowarzyszenie Wydawców Amerykańskich APA w samym tylko styczniu w w USA wpływy ze sprzedaży e-booków wynosiły na spadającym rynku wydawniczym już prawie 70 mln dol., przy 32,4 mln dol. rok wcześniej. To oznacza, że e-booki generują niecałe 9 proc. całego rynku sprzedaży książek w Stanach Zjednoczonych.

Słabiej szła sprzedaż audiobooków, czyli książek do słuchania - wpływy ze sprzedaży plików z takimi książkami w styczniu wynosiły za oceanem 6,5 mln dol., o 8,8 proc. więcej niż rok wcześniej.

Rosnąca popularność e-booków w USA to zapewne zasługa lawinowo rosnącej w USA popularności e-czytników i tabletów. Z szacunków eMarketera wynika, że w tym roku na świecie sprzeda się 43,6 mln tabletów, w tym 24 mln - właśnie w USA.

W Polsce drogie  jak na kieszeń statystycznego Polaka tablety i e-czytniki upowszechnią się zdaniem branży z opóźnieniem 1-1,5 roku w porównaniu z krajami zachodnimi. - Na naszym rynku e-czytników jest na razie ok. 10 tys. Dla porównania - w Rosji: 200 tys. - zauważa Bartomiej Roszkowski, prezes sklepu NetPress Digital.

W Polsce rynek e-booków jest na razie mały, jego tegoroczne wpływy Roszkowski szacuje na 11-12 mln zł, podczas gdy rynek audiobooków jest szacowany na ok. 20 mln zł. - Potencjalnie to e-booki mają większe możliwości, ale ten rynek w Polsce rośnie wolniej niż rynek audiobooków, bo jesteśmy rynkiem głównie wydającym takie tytuły na licencji i wielu wydawców nie ma dla wielu tytułów umów licencyjnych na nowe pola eksploatacji - mówi Roszkowski.  Jak dodaje, kiedy chcą to nadrobić, manadżerowie dyktują im stawki za licencje umożliwiającą korzystanie z tytułu na rynku e-booków sumy na poziomie 1-2 tys. dol. za tytuł. - Więc wydawcy rzadko rozszerzają te umowy i do sprzedaży wchodzą w postaci elektronicznej głównie nowości wydawnicze - konkluduje szef NetPress Digital.

Reklama
Reklama

Jego zdaniem rynek e-booków liczy dziś w Polsce ok. 6,5 tys. tytułów, audiobooków - ok. 2 tys. tytułów.

Żeby zwiększyć zainteresowanie odbiorców audiobookami, firmy je sprzedające inwestują ostatnio w aplikacje umożliwiające odsłuchiwanie ulubionej książki nie tylko z płyty, w samochodzie, ale też np. z komórki.

W styczniu bezpłatną aplikację z AppStore, ovi albo dla systemu Android udostępniła "czytelnikom" spółka MDPL, do której należy serwis Audioteka.pl (jej udziałowcem jest m.in. spółka K2 Internet). - O ile nie ma tego problemu z e-bookami, bo jego forma jest podobna do tradycyjnej, ludziom zabiera czas przyzwyczajenie się do odbierania książek w nowy sposób, jaki proponują audiobooki -  mówił wtedy Tymoteusz Chmielewski, wiceprezes spółki K2 Internet. Także NetPress Digital ma aplikacje na iPhone'a i da systemu Android. - To bardzo wygodne dla odbiorców rozwiązanie. Mogą ściągnąć ją sobie na tablecie, a potem słuchać książek także na komórce - mówi Roszkowski. Jego zdaniem w Polsce za cztery lata może być na rynku ok. 1-2 mln tabletów, czemu może się przysłużyć działanie operatorów telekomunikacyjnych, którzy zaczną oferować tablety swoim klientom na dogodnych warunkach finansowych podobnie, jak to robią ze smartfonami.

Media
„Rzeczpospolita” i „The New York Times” razem w nowej ofercie subskrypcyjnej
Media
Prawnik dzieci Zygmunta Solorza o sporze o sukcesję: do ugody wystarczy dobra wola
Media
Magda Jethon: Radio Nowy Świat powstało z marzenia, a dziś to stabilna firma
Media
Donald Trump: Mamy nabywcę dla TikToka. Na sprzedaż musi zgodzić się Pekin
Materiał Promocyjny
Sprzedaż motocykli mocno się rozpędza
Media
Szefowa wyszukiwarek Google’a: AI stworzy wiele możliwości, ale trzeba być ostrożnym
Reklama
Reklama