Ponad 30 mln zł na audiobooki i e-booki w Polsce

Tego oczekują specjaliści, którzy inwestują teraz w aplikacje na tablety i smartfony. Do rynku amerykańskiego na razie nam daleko

Publikacja: 06.04.2011 16:28

Ponad 30 mln zł na audiobooki i e-booki w Polsce

Foto: Bloomberg

Jak podaje Stowarzyszenie Wydawców Amerykańskich APA w samym tylko styczniu w w USA wpływy ze sprzedaży e-booków wynosiły na spadającym rynku wydawniczym już prawie 70 mln dol., przy 32,4 mln dol. rok wcześniej. To oznacza, że e-booki generują niecałe 9 proc. całego rynku sprzedaży książek w Stanach Zjednoczonych.

Słabiej szła sprzedaż audiobooków, czyli książek do słuchania - wpływy ze sprzedaży plików z takimi książkami w styczniu wynosiły za oceanem 6,5 mln dol., o 8,8 proc. więcej niż rok wcześniej.

Rosnąca popularność e-booków w USA to zapewne zasługa lawinowo rosnącej w USA popularności e-czytników i tabletów. Z szacunków eMarketera wynika, że w tym roku na świecie sprzeda się 43,6 mln tabletów, w tym 24 mln - właśnie w USA.

W Polsce drogie  jak na kieszeń statystycznego Polaka tablety i e-czytniki upowszechnią się zdaniem branży z opóźnieniem 1-1,5 roku w porównaniu z krajami zachodnimi. - Na naszym rynku e-czytników jest na razie ok. 10 tys. Dla porównania - w Rosji: 200 tys. - zauważa Bartomiej Roszkowski, prezes sklepu NetPress Digital.

W Polsce rynek e-booków jest na razie mały, jego tegoroczne wpływy Roszkowski szacuje na 11-12 mln zł, podczas gdy rynek audiobooków jest szacowany na ok. 20 mln zł. - Potencjalnie to e-booki mają większe możliwości, ale ten rynek w Polsce rośnie wolniej niż rynek audiobooków, bo jesteśmy rynkiem głównie wydającym takie tytuły na licencji i wielu wydawców nie ma dla wielu tytułów umów licencyjnych na nowe pola eksploatacji - mówi Roszkowski.  Jak dodaje, kiedy chcą to nadrobić, manadżerowie dyktują im stawki za licencje umożliwiającą korzystanie z tytułu na rynku e-booków sumy na poziomie 1-2 tys. dol. za tytuł. - Więc wydawcy rzadko rozszerzają te umowy i do sprzedaży wchodzą w postaci elektronicznej głównie nowości wydawnicze - konkluduje szef NetPress Digital.

Jego zdaniem rynek e-booków liczy dziś w Polsce ok. 6,5 tys. tytułów, audiobooków - ok. 2 tys. tytułów.

Żeby zwiększyć zainteresowanie odbiorców audiobookami, firmy je sprzedające inwestują ostatnio w aplikacje umożliwiające odsłuchiwanie ulubionej książki nie tylko z płyty, w samochodzie, ale też np. z komórki.

W styczniu bezpłatną aplikację z AppStore, ovi albo dla systemu Android udostępniła "czytelnikom" spółka MDPL, do której należy serwis Audioteka.pl (jej udziałowcem jest m.in. spółka K2 Internet). - O ile nie ma tego problemu z e-bookami, bo jego forma jest podobna do tradycyjnej, ludziom zabiera czas przyzwyczajenie się do odbierania książek w nowy sposób, jaki proponują audiobooki -  mówił wtedy Tymoteusz Chmielewski, wiceprezes spółki K2 Internet. Także NetPress Digital ma aplikacje na iPhone'a i da systemu Android. - To bardzo wygodne dla odbiorców rozwiązanie. Mogą ściągnąć ją sobie na tablecie, a potem słuchać książek także na komórce - mówi Roszkowski. Jego zdaniem w Polsce za cztery lata może być na rynku ok. 1-2 mln tabletów, czemu może się przysłużyć działanie operatorów telekomunikacyjnych, którzy zaczną oferować tablety swoim klientom na dogodnych warunkach finansowych podobnie, jak to robią ze smartfonami.

Jak podaje Stowarzyszenie Wydawców Amerykańskich APA w samym tylko styczniu w w USA wpływy ze sprzedaży e-booków wynosiły na spadającym rynku wydawniczym już prawie 70 mln dol., przy 32,4 mln dol. rok wcześniej. To oznacza, że e-booki generują niecałe 9 proc. całego rynku sprzedaży książek w Stanach Zjednoczonych.

Słabiej szła sprzedaż audiobooków, czyli książek do słuchania - wpływy ze sprzedaży plików z takimi książkami w styczniu wynosiły za oceanem 6,5 mln dol., o 8,8 proc. więcej niż rok wcześniej.

Pozostało 83% artykułu
Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie