Nowy właściciel Świata Książki zachowa nazwę firmy

Weltbild Polska chce rozwinąć handel e-bookami i liczy na wzrost rynku książki w Polsce w 2011 r.

Publikacja: 12.04.2011 01:58

Nowy właściciel Świata Książki zachowa nazwę firmy

Foto: Bloomberg

W wyniku niedawnego przejęcia Świata Książki przez Weltbild Polska na wydawniczym rynku ma powstać spółka, której roczne obroty sięgną w tym roku 60 mln euro. – Przychody Świata Książki w minionym roku wynosiły ok. 26 mln euro, a Weltbild Polska ok. 30 mln euro – mówi Gunther Gerlach, prezes Weltbild Polska. Spółka matka tej firmy Verlagsgruppe Weltbild działa w Austrii, Polsce, Niemczech i Szwajcarii. Oprócz książek sprzedaje gadżety i artykuły AGD. Należy do niemieckich diecezji katolickich, a jej roczne przychody sięgają 1,65 mld euro.

Po połączeniu firm w Polsce powstaje wydawnictwo z bazą 800 tyś stałych klientów i 45 księgarniami. – Chcieliśmy rozwijać w Polsce wszystkie obszary, w których działamy, czyli sprzedaż poprzez katalogi wysyłkowe, sklep internetowy oraz sieć księgarń, a Bertelsmann chciał sprzedać swój biznes związany z katalogami wysyłkowymi i jesienią ubiegłego roku pojawiła się możliwość zakupu Świata Książki, który bardzo pasuje do naszych planów rozwoju – mówi Gerlach. Po przejęciu wydawnictwa działalność Weltbild Polska będzie konsolidowana, a produkty spółki ujednolicane. Firma nie planuje jednak rezygnacji z marki Świat Książki.

Zdaniem Gerlacha polski rynek książki, szacowany w 2010 r. przez Bibliotekę Analiz na 2,94 mld zł, może być wart 600 – 650 mln euro (niemiecki jest wart ok. 4 mld euro) i ma potencjał. – Oczekujemy, że w tym roku wzrośnie rok do roku o 3 proc. Są jednak także inne opcje umacniania pozycji na tym rynku, poprzez rozwijanie sprzedaży np. audiobooków i e-booków. Weltbild w Niemczech bardzo mocno wchodzi w ten segment, ma własny e-czytnik Aluratek oraz książki w postaci plików dostępne w sklepie internetowym i w ten sam sposób zamierzamy się powoli rozwijać i w Polsce. Łatwiej nam to będzie robić ze Światem Książki, bo dzięki niemu zyskujemy dostęp do ciekawych autorów i treści (spółka planuje w najbliższym czasie nowe książki Hanny Krall, Manueli Gretkowskiej, Michała Witkowskiego czy Jerzego Pilcha – red.) – mówi Gerlach. Weltbild będzie chciał wprowadzić do Polski własny czytnik książek, który ma uzupełniać ofertę firmy. Rynek e-booków i audiobooków spółka NetPress Digital, właściciel sklepu Nexto.pl, szacuje w tym roku na ok. 30 mln zł, czyli ok. 1 proc. całego rynku książek. – Trudno przewidzieć, jak będzie się w Polsce rozwijał rynek e-booków, bo zależy to od nasycenia sprzętem do ich czytania. Ten rynek dopiero startuje. Jego udział w rynku książek na poziomie 1 – 1,5 proc. to wciąż mało, ale uważamy, że naprawdę szybko się rozwinie. Oczywiście iPad to ciekawe urządzenie, ale jest też bardzo drogi i ciężki. Musimy wprowadzić coś, co pasuje do budżetów i potrzeb czytelników – mówi Gerlach.

Jak dodaje, firma nie planuje teraz żadnej nowej transakcji, ale będzie brała pod uwagę każdą ciekawą opcję, jaka pojawi się na rynku.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki m.lemanska@rp.pl

Wydawców czeka trudny rok

Ubiegłoroczny wzrost rynku mógł być skutkiem wymiany podręczników szkolnych – mówi Piotr Marciszuk, prezes Polskiej Izby Książki. W tym roku wydawcy walczą z efektami zmiany stawki VAT. – Są problemy z płatnościami i drukarnie narzekają na brak płynności finansowej – mówi Marciszuk. W związku z podwyżką VAT dystrybutorzy proponują wydawnictwom nowe, mniej korzystne umowy. Według prognoz PwC polski rynek książki ma być w tym roku wart 900 mln dol., o 0,3 proc. więcej niż rok wcześniej, a do 2014 roku wzrośnie do 981 mln dol.

W wyniku niedawnego przejęcia Świata Książki przez Weltbild Polska na wydawniczym rynku ma powstać spółka, której roczne obroty sięgną w tym roku 60 mln euro. – Przychody Świata Książki w minionym roku wynosiły ok. 26 mln euro, a Weltbild Polska ok. 30 mln euro – mówi Gunther Gerlach, prezes Weltbild Polska. Spółka matka tej firmy Verlagsgruppe Weltbild działa w Austrii, Polsce, Niemczech i Szwajcarii. Oprócz książek sprzedaje gadżety i artykuły AGD. Należy do niemieckich diecezji katolickich, a jej roczne przychody sięgają 1,65 mld euro.

Pozostało 85% artykułu
Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie