Z najpopularniejszych serwisów geolokalizacyjnych na świecie korzystają miliony ludzi. Foursquare ma 7,8 mln użytkowników (60 proc. to Amerykanie), a usługę Facebook Places ma aktywowaną 30 mln osób – podają w raporcie firmy Interactive Research Center (IRCenter) i SoInteractive. Inne znane tego typu serwisy to m.in. Gowalla czy Google Places.
Polskie odpowiedniki to np. Popla czy Lokter. W Polsce osoby korzystające z tego typu usług można podzielić na dwie grupy : korzystające codziennie (23 proc. użytkowników) i meldujące się kilka razy w miesiącu (25,3 proc.) – podają firmy w raporcie.
Na naszym rynku taka usługa to wciąż tylko ciekawostka. Od marca (start Facebook Places w Polsce) do maja tego roku w Warszawie na Facebook Places zalogowano się 10 tys. razy. Natomiast na Foursquare – łącznie w stolicy, Krakowie, Łodzi, Poznaniu, Wrocławiu, Katowicach i Trójmieście – 50 tys. razy. Na Gowalli tylko 3 tys. razy. W ciągu trzech miesięcy w trzech analizowanych serwisach zalogowano się 65 tys. razy – podaje raport.
Zdaniem ekspertów usługa nabierze rozpędu, gdy Facebook uruchomi w Polsce użyteczną usługę deals. Udostępnia ona użytkownikom platform geolokalizacyjnych informacje o promocjach w punktach handlowych i usługowych, które znajdują się najbliżej aktualnego miejsca przebywania.
Usługi geolokalizacyjne działają dzięki aplikacjom GPS pobieranym na komórkę. Po instalacji można dokładnie określać miejsce, w którym aparat się znajduje, i przekazywać tę informację znajomym w serwisach społecznościowych. Ale można też w kawiarniach, teatrach czy innych punktach spotkań towarzyskich logować się do serwisu lokalizacyjnego i szukać dodatkowych informacji. To otwiera pole reklamodawcom, którzy w ten sposób mogą promować np. sklepy, przekazując użytkownikom informacje o rabatach czy promocjach w okolicy.