Reklama
Rozwiń

Spada tempo wzrostu reklamy w sieci

Z najnowszego podsumowania IAB Polska wynika, że w III kw. 2011 r. rynek reklamy w sieci wzrósł rok do roku o 22,1 proc. i sięgnął 453 mln zł. W tym nie będzie już jednak tak różowo

Publikacja: 01.03.2012 15:07

Spada tempo wzrostu reklamy w sieci

Foto: Bloomberg

To oznacza, że po dziewięciu miesiącach ubiegłego roku polskie wydatki na reklamę internetową  by ly równe już 944 mln zł – to o 27 proc. więcej niż rok wcześniej.

- Biorąc pod uwagę podstawowy podział reklam internetowych, najważniejszym kanałem jest

nadal reklama graficzna z 38 proc. udziałem w torcie w trzecim kwartale 2011. Na kolejnych

miejscach znalazły się odpowiednio: marketing w wyszukiwarkach (SEM – 34 proc.),

ogłoszenia (19 proc.) oraz e-mail (7 proc) – podało IAB Polska analizując III kw. 2011 roku.

Reklama
Reklama

Co ciekawe, w III kw. w reklamie on-line spadły udział wydatków na bardzo modną na świecie reklamę  wideo. W III kw. 2011 roku wynosił zaledwie 1,8 proc., podczas gdy rok wcześniej było to jeszcze 2,5 proc.

Najchętniej reklamowały się w sieci firmy z sektora finansowego, handlowego tzw. sektora czas woln. - Bardzo duże wzrosty wydatków zanotował także sektor farmaceutyczny. Wszystkie wyżej wymienione do tej pory reklamowały się głównie w mediach tradycyjnych – w tej chwili bardzo wyraźnie widać, że również one zaczynają przesuwać swoje budżety marketingowe do internetu. To bardzo pozytywny sygnał dla branży i mam nadzieję, że utrwali się w kolejnych miesiącach – komentuje w raporcie Piotr Kowalczyk, prezes IAB Polska. Te tendencje potwierdza „Rz" Lidia Kacprzycka, dyrektor generalna domu mediowego Starlink. - Wyraźnie widać odpływ wydatków do Internetu, zwłaszcza w przypadku firm z sektora handlowego, które do tej pory reklamowały się głównie w telewizji – mówi.

Z prognoz, jakie zebrała wśród analityków  „Rz", wynika jednak, że ten rok nie przyniesie już w Internecie tak imponujących wzrostów, bo także ten sektor dosięgnęły w końcu kryzysowe ciecia wydatków w firmach. Konsensus prognoz analityków w domów maklerskich zakłada, że rynek wzrośnie w tym roku już „tylko" o 14,4 proc. przy 19,1 proc. wzroście rok wcześniej. Według giełdowej Agory Internet pozostanie w tym roku medium o najwyższej dynamice wzrostu, ale już „tylko" na poziomie około 9-12 proc. (przy 11,4 proc. wzrostu w całym 2011 roku).

Według Starlinka w całym 2011 roku na reklamę w sieci powędrowało w Polsce ponad 1,2 mld zł, o 18,.8 proc. więcej niż rok wcześniej.

Media
Magda Jethon: Radio Nowy Świat powstało z marzenia, a dziś to stabilna firma
Media
Donald Trump: Mamy nabywcę dla TikToka. Na sprzedaż musi zgodzić się Pekin
Media
Szefowa wyszukiwarek Google’a: AI stworzy wiele możliwości, ale trzeba być ostrożnym
Media
Donald Trump odsuwa termin sprzedaży TikToka. „Nie chce, by aplikacja zniknęła”
Media
Disney broni Dartha Vadera przed AI. „Midjourney to bezdenna studnia plagiatu”
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama