Facebook ceni się wyżej

Ame­ry­kań­ski gi­gant spo­łecz­no­ścio­wy pod­niósł wi­deł­ki ce­no­we swo­ich ak­cji ocze­ku­ją­cych na gieł­do­wy de­biut na NY­SE

Publikacja: 15.05.2012 21:41

Facebook ceni się wyżej

Foto: Bloomberg

Usta­lo­ne po­przed­nio wi­deł­ki 28 – 35 dol. za wa­lor ame­ry­kań­skiej spół­ki gro­no za­ło­ży­cie­li z Mar­kiem Zuc­ker­ber­giem na cze­le zmie­ni­ło wła­śnie na 34 – 38 dol., wy­sy­ła­jąc ofi­cjal­ne pi­smo do Ko­mi­sji Pa­pie­rów War­to­ścio­wych i Giełd (SEC).

To ozna­cza, że gdy­by ze sprze­da­ży ka­żdej ak­cji fak­tycz­nie uda­ło się po­zy­skać 38 dol., ryn­ko­wa wy­ce­na Fa­ce­bo­oka w chwi­li de­biu­tu na no­wo­jor­skiej gieł­dzie (in­deks Na­sdaq) się­gnę­ła­by 81,3 mld dol., a z ofer­ty spół­ka i jej za­ło­ży­cie­le po­zy­ska­li­by 12,8 mld dol.

Nic dziw­ne­go, że roz­grze­wa­ją­ca wy­obraź­nię in­we­sto­rów spół­ka pod­nio­sła wi­deł­ki. Bio­rąc pod uwa­gę, że na plat­for­mach ob­ro­tu udzia­ła­mi w fir­mach nie­pu­blicz­nych za je­den wa­lor in­we­sto­rzy są go­to­wi pła­cić po­nad 40 dol., i tak wy­ko­na­ła skrom­ny ruch.

– Pod­wy­ższe­nie wi­de­łek by­ło­by naj­lep­szym sy­gna­łem te­go, co sły­szą ofe­ru­ją­cy na spo­tka­niach z in­we­sto­ra­mi in­sty­tu­cjo­nal­ny­mi uczest­ni­czą­cy­mi w ro­ad­ show – mó­wił przed ogło­sze­niem przez sze­fo­stwo Fa­ce­bo­oka ofi­cjal­nej de­cy­zji prof. Erik Gor­don z Ross Scho­ol of Bu­si­ness przy Uni­ver­si­ty of Mi­chi­gan.

W dniu de­biu­tu, któ­ry pier­wot­nie, we­dług nie­ofi­cjal­nych in­for­ma­cji, przy­paść miał na naj­bli­ższy pią­tek (18 ma­ja), ale te­raz pew­nie się opóź­ni, sprze­da­nych zo­sta­nie 337,4 mln ak­cji, w tym 180 mln ak­cji no­wej emi­sji. Po tym de­biu­cie łącz­na licz­ba wa­lo­rów się­gnie 2,14 mld sztuk.

Emo­cje in­we­sto­rów roz­pa­la py­ta­nie, czy win­do­wa­nie wy­ce­ny pa­pie­rów Fa­ce­bo­oka nie za­szko­dzi sa­mej spół­ce i ca­łe­mu ryn­ko­wi, nad­mier­nie pod­bi­ja­jąc ocze­ki­wa­nia wo­bec jej przy­szłych wy­ni­ków i wpro­wa­dza­nych in­no­wa­cji. Ka­pi­ta­li­za­cja Fa­ce­bo­oka na po­zio­mie 90 mld dol. da­je 24-krot­ność przy­cho­dów i po­wo­du­je, że jej sto­su­nek do zy­sku net­to spół­ki się­gał­by 90, pod­czas gdy np. dla Go­ogle’a ten wskaź­nik wy­no­si 20.

W an­kie­cie agen­cji Blo­om­berg aż 79 proc. z 1,2 tys. prze­py­ta­nych in­we­sto­rów i ana­li­ty­ków z ca­łe­go świa­ta uzna­ło wy­ce­nę spół­ki za na­pom­po­wa­ną.

Usta­lo­ne po­przed­nio wi­deł­ki 28 – 35 dol. za wa­lor ame­ry­kań­skiej spół­ki gro­no za­ło­ży­cie­li z Mar­kiem Zuc­ker­ber­giem na cze­le zmie­ni­ło wła­śnie na 34 – 38 dol., wy­sy­ła­jąc ofi­cjal­ne pi­smo do Ko­mi­sji Pa­pie­rów War­to­ścio­wych i Giełd (SEC).

To ozna­cza, że gdy­by ze sprze­da­ży ka­żdej ak­cji fak­tycz­nie uda­ło się po­zy­skać 38 dol., ryn­ko­wa wy­ce­na Fa­ce­bo­oka w chwi­li de­biu­tu na no­wo­jor­skiej gieł­dzie (in­deks Na­sdaq) się­gnę­ła­by 81,3 mld dol., a z ofer­ty spół­ka i jej za­ło­ży­cie­le po­zy­ska­li­by 12,8 mld dol.

Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie
Media
Solorz miał nosa kupując Interię. Najnowszy ranking polskich wydawców internetowych
Materiał Promocyjny
Świąteczne prezenty, które doceniają pracowników – i które pracownicy docenią
Media
Chińczycy przegrali w sądzie w USA w sprawie TikToka. Co dalej z aplikacją?