Reklama

Facebook ceni się wyżej

Ame­ry­kań­ski gi­gant spo­łecz­no­ścio­wy pod­niósł wi­deł­ki ce­no­we swo­ich ak­cji ocze­ku­ją­cych na gieł­do­wy de­biut na NY­SE

Publikacja: 15.05.2012 21:41

Facebook ceni się wyżej

Foto: Bloomberg

Usta­lo­ne po­przed­nio wi­deł­ki 28 – 35 dol. za wa­lor ame­ry­kań­skiej spół­ki gro­no za­ło­ży­cie­li z Mar­kiem Zuc­ker­ber­giem na cze­le zmie­ni­ło wła­śnie na 34 – 38 dol., wy­sy­ła­jąc ofi­cjal­ne pi­smo do Ko­mi­sji Pa­pie­rów War­to­ścio­wych i Giełd (SEC).

To ozna­cza, że gdy­by ze sprze­da­ży ka­żdej ak­cji fak­tycz­nie uda­ło się po­zy­skać 38 dol., ryn­ko­wa wy­ce­na Fa­ce­bo­oka w chwi­li de­biu­tu na no­wo­jor­skiej gieł­dzie (in­deks Na­sdaq) się­gnę­ła­by 81,3 mld dol., a z ofer­ty spół­ka i jej za­ło­ży­cie­le po­zy­ska­li­by 12,8 mld dol.

Nic dziw­ne­go, że roz­grze­wa­ją­ca wy­obraź­nię in­we­sto­rów spół­ka pod­nio­sła wi­deł­ki. Bio­rąc pod uwa­gę, że na plat­for­mach ob­ro­tu udzia­ła­mi w fir­mach nie­pu­blicz­nych za je­den wa­lor in­we­sto­rzy są go­to­wi pła­cić po­nad 40 dol., i tak wy­ko­na­ła skrom­ny ruch.

– Pod­wy­ższe­nie wi­de­łek by­ło­by naj­lep­szym sy­gna­łem te­go, co sły­szą ofe­ru­ją­cy na spo­tka­niach z in­we­sto­ra­mi in­sty­tu­cjo­nal­ny­mi uczest­ni­czą­cy­mi w ro­ad­ show – mó­wił przed ogło­sze­niem przez sze­fo­stwo Fa­ce­bo­oka ofi­cjal­nej de­cy­zji prof. Erik Gor­don z Ross Scho­ol of Bu­si­ness przy Uni­ver­si­ty of Mi­chi­gan.

W dniu de­biu­tu, któ­ry pier­wot­nie, we­dług nie­ofi­cjal­nych in­for­ma­cji, przy­paść miał na naj­bli­ższy pią­tek (18 ma­ja), ale te­raz pew­nie się opóź­ni, sprze­da­nych zo­sta­nie 337,4 mln ak­cji, w tym 180 mln ak­cji no­wej emi­sji. Po tym de­biu­cie łącz­na licz­ba wa­lo­rów się­gnie 2,14 mld sztuk.

Reklama
Reklama

Emo­cje in­we­sto­rów roz­pa­la py­ta­nie, czy win­do­wa­nie wy­ce­ny pa­pie­rów Fa­ce­bo­oka nie za­szko­dzi sa­mej spół­ce i ca­łe­mu ryn­ko­wi, nad­mier­nie pod­bi­ja­jąc ocze­ki­wa­nia wo­bec jej przy­szłych wy­ni­ków i wpro­wa­dza­nych in­no­wa­cji. Ka­pi­ta­li­za­cja Fa­ce­bo­oka na po­zio­mie 90 mld dol. da­je 24-krot­ność przy­cho­dów i po­wo­du­je, że jej sto­su­nek do zy­sku net­to spół­ki się­gał­by 90, pod­czas gdy np. dla Go­ogle’a ten wskaź­nik wy­no­si 20.

W an­kie­cie agen­cji Blo­om­berg aż 79 proc. z 1,2 tys. prze­py­ta­nych in­we­sto­rów i ana­li­ty­ków z ca­łe­go świa­ta uzna­ło wy­ce­nę spół­ki za na­pom­po­wa­ną.

Usta­lo­ne po­przed­nio wi­deł­ki 28 – 35 dol. za wa­lor ame­ry­kań­skiej spół­ki gro­no za­ło­ży­cie­li z Mar­kiem Zuc­ker­ber­giem na cze­le zmie­ni­ło wła­śnie na 34 – 38 dol., wy­sy­ła­jąc ofi­cjal­ne pi­smo do Ko­mi­sji Pa­pie­rów War­to­ścio­wych i Giełd (SEC).

To ozna­cza, że gdy­by ze sprze­da­ży ka­żdej ak­cji fak­tycz­nie uda­ło się po­zy­skać 38 dol., ryn­ko­wa wy­ce­na Fa­ce­bo­oka w chwi­li de­biu­tu na no­wo­jor­skiej gieł­dzie (in­deks Na­sdaq) się­gnę­ła­by 81,3 mld dol., a z ofer­ty spół­ka i jej za­ło­ży­cie­le po­zy­ska­li­by 12,8 mld dol.

Reklama
Media
Właściciel Rolling Stone pozywa Google. AI zabiera czytelników mediom
Media
Znowu gorąco wokół właściciela TVN. Potencjalny nabywca ułożył się z Trumpem
Media
Donald Trump dołączył do TikToka i już nie widzi w nim zagrożeń. Przedłuży termin sprzedaży
Media
Trwało kilka miesięcy. Zgromadzenie wspólników Telewizji Polsat zamknięte
Media
„Rzeczpospolita” ze specjalnym dodatkiem z okazji rocznicy Powstania Warszawskiego
Reklama
Reklama