Coraz ostrzejsza konkurencja w sieci

Duże sklepy, wchodząc na rynek internetowy, znacznie zwiększą konkurencję. Zwłaszcza jeśli chodzi o sprzedaż elektroniki

Aktualizacja: 13.06.2012 03:02 Publikacja: 13.06.2012 03:01

Polacy coraz chętniej robią e-zakupy

Polacy coraz chętniej robią e-zakupy

Foto: Rzeczpospolita

Dla dużych operatorów jak Auchan, Tesco czy Carrefour po zdobyciu silnej pozycji na rynku handlu tradycyjnego rozpoczęcie sprzedaży internetowej wydaje się naturalnym krokiem. Jednak wbrew pozorom prawdziwa walka o klienta może rozegrać się nie na rynku spożywczym, ale w innych kategoriach.

– Zakupy spożywcze w sieci zyskują na znaczeniu, ale to wciąż nisza. Co innego w innych segmentach, zwłaszcza sprzętu elektronicznego, którego oferta w dużych sieciach jest bardzo duża. Dlatego mogą spowodować znaczący wzrost konkurencji także wśród sklepów internetowych – mówi Milos Ryba, analityk firmy Planet Retail, która przygotowała raport o potencjale e-zakupów w naszym regionie.

Czytamy w nim, że w związku z ekspansją sieci handlowych także w Internecie należy się spodziewać przyspieszonej konsolidacji rynku. Zwłaszcza w takich krajach jak Czechy, Polska oraz Rosja.

– Dodatkowo należy pamiętać o potencjalnym starcie Amazona w regionie, co także może zmienić strefę wpływów – dodaje Milos Ryba. O planach wejścia internetowego giganta m.in. do Polski mówi się od dawna, jednak szczegóły operacji wciąż nie są znane. Według naszych informacji miało się to stać jeszcze w pierwszym półroczu 2012 r.

Jednak największe sieci ogłaszają plany rozwoju w e-handlu pod hasłem wprowadzania dla klientów możliwości robienia łatwo i szybko zakupów spożywczych. Takie rozwiązanie w części Warszawy testuje już Auchan, wkrótce z podobnym projektem ma wystartować Tesco.

Na razie firma przygotowała na  stronie internetowej zakładkę, w której potencjalni klienci mogą się zarejestrować, aby otrzymać powiadomienie, gdy usługa będzie dostępna w ich okolicy. W rozmowie z „Rz" Michał Sikora, rzecznik Tesco Polska, zapowiadał, że e-sklep firmy wystartuje w pierwszym półroczu 2012 r. W tym roku taką usługę dla klientów szykuje też francuska sieć Intermarche.

Jednak także Planet Retail podkreśla, że teraz w tym segmencie rynku wartym według różnych szacunków ok. 300 mln zł najmocniejszą pozycję mają lokalni gracze jak Alma czy Piotr i Paweł.

Choć analitycy firmy spodziewają się, że w miarę rozwoju e-sklepów wielkich sieci handlowych oferta produktów nieżywnościowych stanie się dla nich kluczowa, to jednak nawet obecnie potencjał tkwiący w internetowych zakupach żywności i tak jest duży.

Z danych podanych wczoraj przez inną brytyjską firmę badawczą ResearchFarm wynika, że w 2011 r. tradycyjny rynek spożywczy w Unii Europejskiej zyskał jedynie 2,5 proc. W tym samym okresie wartość tego typu zakupów, ale dokonywanych za pośrednictwem sklepów internetowych, wzrosła  aż o 22,1 proc. – Jednak udział e-zakupów w rynku spożywczym w UE to wciąż tylko 1,5 proc. – podaje ResearchFarm.

Dla dużych operatorów jak Auchan, Tesco czy Carrefour po zdobyciu silnej pozycji na rynku handlu tradycyjnego rozpoczęcie sprzedaży internetowej wydaje się naturalnym krokiem. Jednak wbrew pozorom prawdziwa walka o klienta może rozegrać się nie na rynku spożywczym, ale w innych kategoriach.

– Zakupy spożywcze w sieci zyskują na znaczeniu, ale to wciąż nisza. Co innego w innych segmentach, zwłaszcza sprzętu elektronicznego, którego oferta w dużych sieciach jest bardzo duża. Dlatego mogą spowodować znaczący wzrost konkurencji także wśród sklepów internetowych – mówi Milos Ryba, analityk firmy Planet Retail, która przygotowała raport o potencjale e-zakupów w naszym regionie.

Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie