Więcej wejść do sieci z komórek i tabletów

Coraz więcej odsłon w Internecie jest z urządzeń mobilnych – wynika z badań Gemiusa. Rośnie liczba odsłon realizowanych ze smartfonów i tabletów

Publikacja: 03.02.2013 15:32

Więcej wejść do sieci z komórek i tabletów

Foto: Bloomberg

Z danych Gemiusa przygotowanych dla „Rz" wynika, że liczba odsłon generowanych w sieci za pomocą urządzeń mobilnych (smartfonów i tabletów) wzrosła w grudniu ubiegłego roku o połowę w porównaniu z sytuacją rok wcześniej. - Od 5-6 lat obserwujemy, że udział ruchu generowanego z urządzeń non-PC rośnie. Widać też, że Polacy coraz chętniej zamieniają starsze modele telefonów na smartfony i tablety. Obecnie ruch z tych urządzeń wynosi ok. 3-4 proc., ale biorąc pod uwagę, że rośnie w tempie kilkuset procent rocznie, za rok może wynosić już nawet kilkanaście – mówi Krzysztof Rosiński, kierownik ds. badań i rozwoju w Gemius. Z komputerów w ciągu miesiąca realizowanych jest w Polsce ponad 50 mld odsłon, z komórek: 1 mld, a z tabletów: ponad 300 mln.

Najszybciej wśród wejść z mobilnych urządzeń rośnie liczba wejść do sieci ze smartfonów o wielkości ekranu 3-6 cali – w grudniu stanowiły 52 proc. wszystkich. Maleje za to popularność telefonów starszego typu (ekran o wielkości mniejszej niż 3 cale) -  w grudniu ubiegłego roku wygenerowały tylko 14 proc. odsłon, podczas gdy jeszcze w lutym 2012 było to 32 proc. Szybko rośnie także liczba odsłon z tabletów (16 proc. w lutym, 27 proc.  w grudniu). - W moim otoczeniu już wiele osób, które z komputera korzysta właściwie tylko  w pracy, a potem już tylko ze smartfona i tabletu, gdyż to coraz bardziej funkcjonalne, a przy tym tańsze i bardziej podręczne urządzenia. Z czasem może się stać tak, że komputery będą traktowane jak stacje robocze – mówi Krzysztof Rosiński.

Tańsze marki zmniejszają popularność iPadów

Wśród tabletów najpopularniejszym urządzeniem, jeśli chodzi o korzystanie z sieci jest iPad - generuje ok. 70 proc. miesięcznej liczby odsłon pochodzących ze wszystkich tabletów. – Jednak udział wejść z iPada spada. A to dlatego, że na rynku pojawia się coraz więcej urządzeń innych marek. Zarówno w tym segmencie, jak i w segmencie smartfonów widoczne jest ogromne rozdrobnienie i widać, że rośnie udział wejść do Internetu z kategorii „pozostałe" – mówi Rosiński. „Pozostałe" stanowią już 13,8 proc.  Drugim po iPadzie najpopularniejszym tabletem był Samsung Galaxy Tab 2 (wielkość ekranu 10,1 cala) – z tego rodzaju urządzenia wygenerowano 6,6 proc. wejść.

Google Polska: Przyszłość należy do smartfonów i tabletów

Wśród smartfonów o wielkości ekranu powyżej 3 cali 18,3 proc. odsłon wygenerowały iPhone'y, kolejne były trzy modele Samsunga (najpopularniejszy był Samsung Galaxy S II – 6,3 proc. odsłon). Najwięcej wejść było jednak także z kategorii „pozostałe".

Z szacunków, jakie podawała „Rz", wynika, że Polacy coraz częściej wybierają tańsze tablety produkowane pod lokalnymi markami. Te tendencje potwierdzają także dane Gemiusa.  - Nie chodzi o to, że Polacy lubią kupować tanio, ale o to, że tańsze urządzenia coraz częściej są coraz lepsze z punktu widzenia funkcjonalności. Coraz częściej to właśnie one są też oferowane w systemie subskrypcyjnym przez operatorów telekomunikacyjnych.  Np. Nokia Lumia 610, tańszy model, szybko wskoczyła do czołówki urządzeń generujących największy ruch w Internecie, przeskakując inne, dłużej obecne na rynku, ale droższe modele – Krzysztof Rosiński.

Tabletowy rynek na świecie rośnie o 75,3 proc.

Mobilne urządzenia wciąż świetnie sprzedają się nie tylko w Polsce. Według wstępnych danych firmy IDC, w IV kwartale 2012 roku globalnie sprzedało się 52,5 mln sztuk elektronicznych tabliczek - o 75,3 proc. więcej niż rok wcześniej i o 74,3 proc. więcej niż w III kwartale. – Oczekiwaliśmy silnego czwartego kwartału i rynek nie zawiódł. Zarówno debiuty nowych urządzeń, jak i wejście na ten rynek Microsoftu przyczyniły się do sporego wzrostu sprzedaży w okresie okołoświątecznym – komentuje Tom Mainelli, dyrektor badań rynku tabletów w IDC.  Czwarty kwartał przyniósł kolejną falę spadku udziału w rynku liderowi – Apple. Wynosił on już wtedy 43,6 proc. (przy 46,4 proc. kwartał wcześniej). Za to Samsung odnotował odwrotną tendencję.

Z danych Gemiusa przygotowanych dla „Rz" wynika, że liczba odsłon generowanych w sieci za pomocą urządzeń mobilnych (smartfonów i tabletów) wzrosła w grudniu ubiegłego roku o połowę w porównaniu z sytuacją rok wcześniej. - Od 5-6 lat obserwujemy, że udział ruchu generowanego z urządzeń non-PC rośnie. Widać też, że Polacy coraz chętniej zamieniają starsze modele telefonów na smartfony i tablety. Obecnie ruch z tych urządzeń wynosi ok. 3-4 proc., ale biorąc pod uwagę, że rośnie w tempie kilkuset procent rocznie, za rok może wynosić już nawet kilkanaście – mówi Krzysztof Rosiński, kierownik ds. badań i rozwoju w Gemius. Z komputerów w ciągu miesiąca realizowanych jest w Polsce ponad 50 mld odsłon, z komórek: 1 mld, a z tabletów: ponad 300 mln.

Pozostało 80% artykułu
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie
Media
Solorz miał nosa kupując Interię. Najnowszy ranking polskich wydawców internetowych
Materiał Promocyjny
Świąteczne prezenty, które doceniają pracowników – i które pracownicy docenią
Media
Chińczycy przegrali w sądzie w USA w sprawie TikToka. Co dalej z aplikacją?