Z danych Gemiusa przygotowanych dla „Rz" wynika, że liczba odsłon generowanych w sieci za pomocą urządzeń mobilnych (smartfonów i tabletów) wzrosła w grudniu ubiegłego roku o połowę w porównaniu z sytuacją rok wcześniej. - Od 5-6 lat obserwujemy, że udział ruchu generowanego z urządzeń non-PC rośnie. Widać też, że Polacy coraz chętniej zamieniają starsze modele telefonów na smartfony i tablety. Obecnie ruch z tych urządzeń wynosi ok. 3-4 proc., ale biorąc pod uwagę, że rośnie w tempie kilkuset procent rocznie, za rok może wynosić już nawet kilkanaście – mówi Krzysztof Rosiński, kierownik ds. badań i rozwoju w Gemius. Z komputerów w ciągu miesiąca realizowanych jest w Polsce ponad 50 mld odsłon, z komórek: 1 mld, a z tabletów: ponad 300 mln.
Najszybciej wśród wejść z mobilnych urządzeń rośnie liczba wejść do sieci ze smartfonów o wielkości ekranu 3-6 cali – w grudniu stanowiły 52 proc. wszystkich. Maleje za to popularność telefonów starszego typu (ekran o wielkości mniejszej niż 3 cale) - w grudniu ubiegłego roku wygenerowały tylko 14 proc. odsłon, podczas gdy jeszcze w lutym 2012 było to 32 proc. Szybko rośnie także liczba odsłon z tabletów (16 proc. w lutym, 27 proc. w grudniu). - W moim otoczeniu już wiele osób, które z komputera korzysta właściwie tylko w pracy, a potem już tylko ze smartfona i tabletu, gdyż to coraz bardziej funkcjonalne, a przy tym tańsze i bardziej podręczne urządzenia. Z czasem może się stać tak, że komputery będą traktowane jak stacje robocze – mówi Krzysztof Rosiński.
Tańsze marki zmniejszają popularność iPadów
Wśród tabletów najpopularniejszym urządzeniem, jeśli chodzi o korzystanie z sieci jest iPad - generuje ok. 70 proc. miesięcznej liczby odsłon pochodzących ze wszystkich tabletów. – Jednak udział wejść z iPada spada. A to dlatego, że na rynku pojawia się coraz więcej urządzeń innych marek. Zarówno w tym segmencie, jak i w segmencie smartfonów widoczne jest ogromne rozdrobnienie i widać, że rośnie udział wejść do Internetu z kategorii „pozostałe" – mówi Rosiński. „Pozostałe" stanowią już 13,8 proc. Drugim po iPadzie najpopularniejszym tabletem był Samsung Galaxy Tab 2 (wielkość ekranu 10,1 cala) – z tego rodzaju urządzenia wygenerowano 6,6 proc. wejść.
Google Polska: Przyszłość należy do smartfonów i tabletów