Reklama

Więcej wejść do sieci z komórek i tabletów

Coraz więcej odsłon w Internecie jest z urządzeń mobilnych – wynika z badań Gemiusa. Rośnie liczba odsłon realizowanych ze smartfonów i tabletów

Publikacja: 03.02.2013 15:32

Więcej wejść do sieci z komórek i tabletów

Foto: Bloomberg

Z danych Gemiusa przygotowanych dla „Rz" wynika, że liczba odsłon generowanych w sieci za pomocą urządzeń mobilnych (smartfonów i tabletów) wzrosła w grudniu ubiegłego roku o połowę w porównaniu z sytuacją rok wcześniej. - Od 5-6 lat obserwujemy, że udział ruchu generowanego z urządzeń non-PC rośnie. Widać też, że Polacy coraz chętniej zamieniają starsze modele telefonów na smartfony i tablety. Obecnie ruch z tych urządzeń wynosi ok. 3-4 proc., ale biorąc pod uwagę, że rośnie w tempie kilkuset procent rocznie, za rok może wynosić już nawet kilkanaście – mówi Krzysztof Rosiński, kierownik ds. badań i rozwoju w Gemius. Z komputerów w ciągu miesiąca realizowanych jest w Polsce ponad 50 mld odsłon, z komórek: 1 mld, a z tabletów: ponad 300 mln.

Najszybciej wśród wejść z mobilnych urządzeń rośnie liczba wejść do sieci ze smartfonów o wielkości ekranu 3-6 cali – w grudniu stanowiły 52 proc. wszystkich. Maleje za to popularność telefonów starszego typu (ekran o wielkości mniejszej niż 3 cale) -  w grudniu ubiegłego roku wygenerowały tylko 14 proc. odsłon, podczas gdy jeszcze w lutym 2012 było to 32 proc. Szybko rośnie także liczba odsłon z tabletów (16 proc. w lutym, 27 proc.  w grudniu). - W moim otoczeniu już wiele osób, które z komputera korzysta właściwie tylko  w pracy, a potem już tylko ze smartfona i tabletu, gdyż to coraz bardziej funkcjonalne, a przy tym tańsze i bardziej podręczne urządzenia. Z czasem może się stać tak, że komputery będą traktowane jak stacje robocze – mówi Krzysztof Rosiński.

Tańsze marki zmniejszają popularność iPadów

Wśród tabletów najpopularniejszym urządzeniem, jeśli chodzi o korzystanie z sieci jest iPad - generuje ok. 70 proc. miesięcznej liczby odsłon pochodzących ze wszystkich tabletów. – Jednak udział wejść z iPada spada. A to dlatego, że na rynku pojawia się coraz więcej urządzeń innych marek. Zarówno w tym segmencie, jak i w segmencie smartfonów widoczne jest ogromne rozdrobnienie i widać, że rośnie udział wejść do Internetu z kategorii „pozostałe" – mówi Rosiński. „Pozostałe" stanowią już 13,8 proc.  Drugim po iPadzie najpopularniejszym tabletem był Samsung Galaxy Tab 2 (wielkość ekranu 10,1 cala) – z tego rodzaju urządzenia wygenerowano 6,6 proc. wejść.

Google Polska: Przyszłość należy do smartfonów i tabletów

Reklama
Reklama

Wśród smartfonów o wielkości ekranu powyżej 3 cali 18,3 proc. odsłon wygenerowały iPhone'y, kolejne były trzy modele Samsunga (najpopularniejszy był Samsung Galaxy S II – 6,3 proc. odsłon). Najwięcej wejść było jednak także z kategorii „pozostałe".

Z szacunków, jakie podawała „Rz", wynika, że Polacy coraz częściej wybierają tańsze tablety produkowane pod lokalnymi markami. Te tendencje potwierdzają także dane Gemiusa.  - Nie chodzi o to, że Polacy lubią kupować tanio, ale o to, że tańsze urządzenia coraz częściej są coraz lepsze z punktu widzenia funkcjonalności. Coraz częściej to właśnie one są też oferowane w systemie subskrypcyjnym przez operatorów telekomunikacyjnych.  Np. Nokia Lumia 610, tańszy model, szybko wskoczyła do czołówki urządzeń generujących największy ruch w Internecie, przeskakując inne, dłużej obecne na rynku, ale droższe modele – Krzysztof Rosiński.

Tabletowy rynek na świecie rośnie o 75,3 proc.

Mobilne urządzenia wciąż świetnie sprzedają się nie tylko w Polsce. Według wstępnych danych firmy IDC, w IV kwartale 2012 roku globalnie sprzedało się 52,5 mln sztuk elektronicznych tabliczek - o 75,3 proc. więcej niż rok wcześniej i o 74,3 proc. więcej niż w III kwartale. – Oczekiwaliśmy silnego czwartego kwartału i rynek nie zawiódł. Zarówno debiuty nowych urządzeń, jak i wejście na ten rynek Microsoftu przyczyniły się do sporego wzrostu sprzedaży w okresie okołoświątecznym – komentuje Tom Mainelli, dyrektor badań rynku tabletów w IDC.  Czwarty kwartał przyniósł kolejną falę spadku udziału w rynku liderowi – Apple. Wynosił on już wtedy 43,6 proc. (przy 46,4 proc. kwartał wcześniej). Za to Samsung odnotował odwrotną tendencję.

Z danych Gemiusa przygotowanych dla „Rz" wynika, że liczba odsłon generowanych w sieci za pomocą urządzeń mobilnych (smartfonów i tabletów) wzrosła w grudniu ubiegłego roku o połowę w porównaniu z sytuacją rok wcześniej. - Od 5-6 lat obserwujemy, że udział ruchu generowanego z urządzeń non-PC rośnie. Widać też, że Polacy coraz chętniej zamieniają starsze modele telefonów na smartfony i tablety. Obecnie ruch z tych urządzeń wynosi ok. 3-4 proc., ale biorąc pod uwagę, że rośnie w tempie kilkuset procent rocznie, za rok może wynosić już nawet kilkanaście – mówi Krzysztof Rosiński, kierownik ds. badań i rozwoju w Gemius. Z komputerów w ciągu miesiąca realizowanych jest w Polsce ponad 50 mld odsłon, z komórek: 1 mld, a z tabletów: ponad 300 mln.

Pozostało jeszcze 80% artykułu
Reklama
Media
Trump pozywa „New York Times” i Penguin. Chce 15 miliardów za zniesławienie
Media
Właściciel Rolling Stone pozywa Google. AI zabiera czytelników mediom
Media
Znowu gorąco wokół właściciela TVN. Potencjalny nabywca ułożył się z Trumpem
Media
Donald Trump dołączył do TikToka i już nie widzi w nim zagrożeń. Przedłuży termin sprzedaży
Media
Trwało kilka miesięcy. Zgromadzenie wspólników Telewizji Polsat zamknięte
Reklama
Reklama