Reklama
Rozwiń

Rośnie liczba wejść do sieci z komórek i tabletów

Dynamicznie rośnie w naszym kraju odsetek wejść do Internetu przy użyciu komórek i tabletów. Do końca roku może się nawet podwoić.

Publikacja: 02.06.2013 23:46

Rośnie liczba wejść do sieci z komórek i tabletów

Foto: Bloomberg

Rzeka nowych tabletów i smartfonów, która płynie ze sklepów do polskich domów nie pozostaje bez wpływu na sposób, w jaki polscy internauci korzystają z Internetu.

– Jak pokazują badania ruchu na witrynach internetowych realizowane przez Gemiusa w kwietniu, ponad 5 proc. wszystkich odsłon w polskiej przestrzeni wirtualnej generowane jest przez smartfony i tablety. To dwukrotnie więcej niż w tym samym okresie ubiegłego roku – podaje „Rz" firma badawcza Gemius. A odsetek ten będzie rósł.

– Z naszych prognoz wynika, że jeśli utrzymają się obecne trendy, to na koniec tego roku z urządzeń mobilnych będzie pochodziło już 9–10 proc. ruchu internetowego – mówi Krzysztof Rosiński, ekspert z Gemiusa. – Zaobserwowaliśmy przyspieszenie wzrostu liczby tego rodzaju wejść do sieci między styczniem a majem tego roku, z kolei drugie półrocze ubiegłego roku było nieco pod tym względem gorsze niż pierwsze – dodaje.

Wśród mobilnych urządzeń najczęściej przy surfowaniu po sieci korzystamy z gadżetów Apple'a (patrz: wykres). W kwietniu prawie 33 proc. wszystkich wejść do Internetu z urządzeń mobilnych to były wejścia właśnie ze smartfonów i tabletów produkowanych przez tę amerykańską firmę. Wśród wszystkich wejść mobilnych iPad przyniósł 24,1 proc., a iPhone 8,47 proc.

Jednak to koreański Samsung może odnotować największy sukces, bo liczba wejść do sieci z jego produktów wzrosła w Polsce w kwietniu 2013 r. w porównaniu z kwietniem 2012 r. aż o 25 proc., do 28,05 proc. Wskaźnik ten dla Apple'a wzrósł tylko o 2 proc., a dla Sony i Nokii spadł, o odpowiednio 8 proc. i 37 proc.

– Rosnący udział firmy z Seulu w ruchu generowanym w sieci to między innymi efekt obniżenia stawek za połączenia z Internetem, a także udostępnienia atrakcyjnych promocji operatorskich na urządzenia mobilne. Dzięki tym rozwiązaniom dotychczasowe bariery finansowe, kluczowe przy decyzji o zakupie nowoczesnych urządzeń mobilnych, straciły na znaczeniu – mówi Paweł Kolenda, menedżer ds. badań w IAB Polska.

Najpopularniejsze urządzenia Samsunga wykorzystywane do łączenia się z siecią to Samsung Galaxy SII i Samsung Galaxy SIII.

W zestawieniu Gemiusa Apple słabo wypada, jeśli chodzi o iPhone'a. – Na wysoką pozycję Apple'a wpływa nie tyle ruch ze smartfonów, ile sieciowa aktywność tabletów, więc w sektorze telefonów spółce z Cupertino rośnie coraz silniejsza konkurencja – podkreśla Kolenda. iPhone'y w kwietniu wygenerowały o 9 proc. mniej wejść do Internetu niż rok wcześniej.

Mimo trwającego na polskim rynku boomu na tańsze tablety i komórki, rodzime marki (tabletowe) nie są na razie za często wykorzystywane do surfowania po sieci.

– Choć sprzedają się dobrze, nie generują ruchu w sieci. Wśród tabletów aż 80 proc. całego ruchu przynoszą iPady – wskazuje Krzysztof Rosiński. – Tańsze urządzenia są w domach, ale nie są podłączane do Internetu. To dlatego, że kupuje je zazwyczaj mniej zamożna część społeczeństwa, która jest jednocześnie często mniej świadoma możliwości wykorzystywania takich urządzeń – dodaje.

Przypomina, że według ostatnich badań firmy TNS 13 proc. Polaków, którzy mają smartfona, nawet o tym nie wie.

– Podobnie jest ze świadomością możliwości użycia tabletów do łączenia się z Internetem. Statystycznemu Polakowi wciąż brakuje tej wiedzy. A jeśli użytkownik ją ma, częściej jest właścicielem droższego urządzenia Apple'a czy Samsunga. Ale to się w ciągu roku, dwóch mocno zmieni – mówi.

5 proc. wejść do sieci z urządzeń mobilnych to jednak mniej niż w innych, bardziej rozwiniętych krajach. – Takie statystyki to skutek tego, że w Polsce dostęp do Internetu wciąż jest niższy niż w innych krajach. Tam, gdzie z sieci korzysta 70 proc. społeczeństwa, z urządzeń mobilnych bywa generowane 15–20 proc. ruchu – mówi Rosiński.

W Polsce odsetek internautów wciąż jest niski. Według ostatnich badań NetTrack za okres listopad 2012 – styczeń 2013 tylko 57,5 proc. Polaków (czyli 17,3 mln) to internauci.

NetTrack, który zaczął uwzględniać w swoich badaniach także sposób, w jaki wchodzimy do sieci, szacuje, że 5,63 proc. polskich użytkowników Internetu wchodzi do sieci z urządzeń przenośnych. Zarówno w ramach usług oferowanych przez operatorów telekomunikacyjnych, jak i przez dostępne akurat w pobliżu hotspoty WiFi.

Podyskutuj z nami na Facebooku

www.facebook.com/ekonomia

Częściej wchodzisz do Internetu ze smartfona lub tabletu czy z komputera stacjonarnego?

Mobilna reklama także w górę

Im więcej osób i im częściej wchodzi do sieci z komórek czy tabletów, tym chętniej z myślą o nich reklamują się firmy.

Na jednym z największych rynków reklamowych na świecie – w USA – w ubiegłym roku udział reklamy mobilnej w wydatkach na reklamę internetową zwiększył się z 5 proc. do 9 proc., podawały niedawno firmy IAB i PwC we wspólnym raporcie o reklamie w sieci w Stanach. To znaczy, że za oceanem firmy zainwestowały w nią już ponad 3 mld dol., podczas gdy rok wcześniej było to jeszcze ok. 1,5 mld dol.

W związku z tym, że coraz bardziej powszechne staje się wchodzenie do Internetu z tabletów czy smartfonów, na korzyść mobilnych odsłon wyszukiwarek tracą tradycyjne – ich udział w rynku reklamy w sieci lekko spadł w USA z 47 proc. do 46 proc.

Wzrosty to zasługa wciąż rosnącej sprzedaży urządzeń mobilnych, m.in. właśnie na rynku amerykańskim.

– Według naszych szacunków w 2012 roku w USA było już 121 mln smartfonów i 94 mln tabletów – podały firmy.

W Polsce reklama mobilna to na razie mały kawałeczek całego reklamowego tortu. Jak podało niedawno IAB Polska, wydatki na mobilną reklamę wyniosły u nas w 2012 roku 14 mln zł przy całym rynku reklamy w sieci wartym już 2,2 mld zł.

– To są na razie małe kwoty. Ale to się szybko zmieni w związku z tym, co się dzieje teraz na rynku. Operatorzy telekomunikacyjni obniżają ceny pakietów internetowych – komentował Włodzimierz Schmidt, prezes IAB Polska.

Globalne prognozy IDC mówią o tym, że w tym roku uda się sprzedać już 230 mln tabletów (o prawie 58,7 proc. więcej niż rok wcześniej) oraz 918,5 mln smartfonów (27 proc. więcej niż w 2012 roku).

Media
Donald Trump: Mamy nabywcę dla TikToka. Na sprzedaż musi zgodzić się Pekin
Materiał Promocyjny
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Media
Szefowa wyszukiwarek Google’a: AI stworzy wiele możliwości, ale trzeba być ostrożnym
Media
Donald Trump odsuwa termin sprzedaży TikToka. „Nie chce, by aplikacja zniknęła”
Media
Disney broni Dartha Vadera przed AI. „Midjourney to bezdenna studnia plagiatu”
Media
Wolność słowa dla ludzi, nie dla sztucznej inteligencji