Rośnie liczba wejść do sieci z komórek i tabletów

Dynamicznie rośnie w naszym kraju odsetek wejść do Internetu przy użyciu komórek i tabletów. Do końca roku może się nawet podwoić.

Publikacja: 02.06.2013 23:46

Rośnie liczba wejść do sieci z komórek i tabletów

Foto: Bloomberg

Rzeka nowych tabletów i smartfonów, która płynie ze sklepów do polskich domów nie pozostaje bez wpływu na sposób, w jaki polscy internauci korzystają z Internetu.

– Jak pokazują badania ruchu na witrynach internetowych realizowane przez Gemiusa w kwietniu, ponad 5 proc. wszystkich odsłon w polskiej przestrzeni wirtualnej generowane jest przez smartfony i tablety. To dwukrotnie więcej niż w tym samym okresie ubiegłego roku – podaje „Rz" firma badawcza Gemius. A odsetek ten będzie rósł.

– Z naszych prognoz wynika, że jeśli utrzymają się obecne trendy, to na koniec tego roku z urządzeń mobilnych będzie pochodziło już 9–10 proc. ruchu internetowego – mówi Krzysztof Rosiński, ekspert z Gemiusa. – Zaobserwowaliśmy przyspieszenie wzrostu liczby tego rodzaju wejść do sieci między styczniem a majem tego roku, z kolei drugie półrocze ubiegłego roku było nieco pod tym względem gorsze niż pierwsze – dodaje.

Wśród mobilnych urządzeń najczęściej przy surfowaniu po sieci korzystamy z gadżetów Apple'a (patrz: wykres). W kwietniu prawie 33 proc. wszystkich wejść do Internetu z urządzeń mobilnych to były wejścia właśnie ze smartfonów i tabletów produkowanych przez tę amerykańską firmę. Wśród wszystkich wejść mobilnych iPad przyniósł 24,1 proc., a iPhone 8,47 proc.

Jednak to koreański Samsung może odnotować największy sukces, bo liczba wejść do sieci z jego produktów wzrosła w Polsce w kwietniu 2013 r. w porównaniu z kwietniem 2012 r. aż o 25 proc., do 28,05 proc. Wskaźnik ten dla Apple'a wzrósł tylko o 2 proc., a dla Sony i Nokii spadł, o odpowiednio 8 proc. i 37 proc.

– Rosnący udział firmy z Seulu w ruchu generowanym w sieci to między innymi efekt obniżenia stawek za połączenia z Internetem, a także udostępnienia atrakcyjnych promocji operatorskich na urządzenia mobilne. Dzięki tym rozwiązaniom dotychczasowe bariery finansowe, kluczowe przy decyzji o zakupie nowoczesnych urządzeń mobilnych, straciły na znaczeniu – mówi Paweł Kolenda, menedżer ds. badań w IAB Polska.

Najpopularniejsze urządzenia Samsunga wykorzystywane do łączenia się z siecią to Samsung Galaxy SII i Samsung Galaxy SIII.

W zestawieniu Gemiusa Apple słabo wypada, jeśli chodzi o iPhone'a. – Na wysoką pozycję Apple'a wpływa nie tyle ruch ze smartfonów, ile sieciowa aktywność tabletów, więc w sektorze telefonów spółce z Cupertino rośnie coraz silniejsza konkurencja – podkreśla Kolenda. iPhone'y w kwietniu wygenerowały o 9 proc. mniej wejść do Internetu niż rok wcześniej.

Mimo trwającego na polskim rynku boomu na tańsze tablety i komórki, rodzime marki (tabletowe) nie są na razie za często wykorzystywane do surfowania po sieci.

– Choć sprzedają się dobrze, nie generują ruchu w sieci. Wśród tabletów aż 80 proc. całego ruchu przynoszą iPady – wskazuje Krzysztof Rosiński. – Tańsze urządzenia są w domach, ale nie są podłączane do Internetu. To dlatego, że kupuje je zazwyczaj mniej zamożna część społeczeństwa, która jest jednocześnie często mniej świadoma możliwości wykorzystywania takich urządzeń – dodaje.

Przypomina, że według ostatnich badań firmy TNS 13 proc. Polaków, którzy mają smartfona, nawet o tym nie wie.

– Podobnie jest ze świadomością możliwości użycia tabletów do łączenia się z Internetem. Statystycznemu Polakowi wciąż brakuje tej wiedzy. A jeśli użytkownik ją ma, częściej jest właścicielem droższego urządzenia Apple'a czy Samsunga. Ale to się w ciągu roku, dwóch mocno zmieni – mówi.

5 proc. wejść do sieci z urządzeń mobilnych to jednak mniej niż w innych, bardziej rozwiniętych krajach. – Takie statystyki to skutek tego, że w Polsce dostęp do Internetu wciąż jest niższy niż w innych krajach. Tam, gdzie z sieci korzysta 70 proc. społeczeństwa, z urządzeń mobilnych bywa generowane 15–20 proc. ruchu – mówi Rosiński.

W Polsce odsetek internautów wciąż jest niski. Według ostatnich badań NetTrack za okres listopad 2012 – styczeń 2013 tylko 57,5 proc. Polaków (czyli 17,3 mln) to internauci.

NetTrack, który zaczął uwzględniać w swoich badaniach także sposób, w jaki wchodzimy do sieci, szacuje, że 5,63 proc. polskich użytkowników Internetu wchodzi do sieci z urządzeń przenośnych. Zarówno w ramach usług oferowanych przez operatorów telekomunikacyjnych, jak i przez dostępne akurat w pobliżu hotspoty WiFi.

Podyskutuj z nami na Facebooku

www.facebook.com/ekonomia

Częściej wchodzisz do Internetu ze smartfona lub tabletu czy z komputera stacjonarnego?

Mobilna reklama także w górę

Im więcej osób i im częściej wchodzi do sieci z komórek czy tabletów, tym chętniej z myślą o nich reklamują się firmy.

Na jednym z największych rynków reklamowych na świecie – w USA – w ubiegłym roku udział reklamy mobilnej w wydatkach na reklamę internetową zwiększył się z 5 proc. do 9 proc., podawały niedawno firmy IAB i PwC we wspólnym raporcie o reklamie w sieci w Stanach. To znaczy, że za oceanem firmy zainwestowały w nią już ponad 3 mld dol., podczas gdy rok wcześniej było to jeszcze ok. 1,5 mld dol.

W związku z tym, że coraz bardziej powszechne staje się wchodzenie do Internetu z tabletów czy smartfonów, na korzyść mobilnych odsłon wyszukiwarek tracą tradycyjne – ich udział w rynku reklamy w sieci lekko spadł w USA z 47 proc. do 46 proc.

Wzrosty to zasługa wciąż rosnącej sprzedaży urządzeń mobilnych, m.in. właśnie na rynku amerykańskim.

– Według naszych szacunków w 2012 roku w USA było już 121 mln smartfonów i 94 mln tabletów – podały firmy.

W Polsce reklama mobilna to na razie mały kawałeczek całego reklamowego tortu. Jak podało niedawno IAB Polska, wydatki na mobilną reklamę wyniosły u nas w 2012 roku 14 mln zł przy całym rynku reklamy w sieci wartym już 2,2 mld zł.

– To są na razie małe kwoty. Ale to się szybko zmieni w związku z tym, co się dzieje teraz na rynku. Operatorzy telekomunikacyjni obniżają ceny pakietów internetowych – komentował Włodzimierz Schmidt, prezes IAB Polska.

Globalne prognozy IDC mówią o tym, że w tym roku uda się sprzedać już 230 mln tabletów (o prawie 58,7 proc. więcej niż rok wcześniej) oraz 918,5 mln smartfonów (27 proc. więcej niż w 2012 roku).

Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie