To o 17 proc. więcej niż przed rokiem – wynika z podsumowania IAB i PwC. W Polsce wzrost reklamy internetowej był znacznie skromniejszy: firmy wydały na nią w ubiegłym roku o 10,2 proc. (do 2,4 mld zł). Rozpędzony pozostaje zwłaszcza rynek reklamy mobilnej. W 2013 roku wpływy z tych form reklamy internetowej, które są kierowane do właścicieli komórek, wyniosły za oceanem 7,1 mld dol. i były ponad dwukrotnie wyższe niż przed rokiem (wtedy sięgały 3,4 mld dol.). – Nasz raport wyraźnie wskazuje na to, że wkroczyliśmy w erę „postdesktopową". Trzycyfrowe tempo wzrostu wpływów z reklam kierowanych do użytkowników urządzeń mobilnych mocno odstaje od tego, w jakim rosły wydatki na reklamy nastawiona na internautów korzystających z tradycyjnych komputerów. To pokazuje, jak i gdzie internauci przeglądają interesujące ich informacje: w biegu! – komentuje David Silverman, partner w PwC.
W USA Internet przed telewizją
Największą część amerykańskiego rynku reklamy w sieci stanowią te wykorzystywane przez mechanizmy wyszukiwarek (w Polsce: reklama graficzna): 43 proc., kolejna jest reklama graficzna (19 proc.), a następna: mobilna – ma 17 proc. udziału.
Jednak nie tylko zawrotne tempo wzrostu reklamy mobilnej jest warte uwagi. – Nie powinno być zaskoczeniem, że w minionym roku reklama internetowa przegoniła telewizyjną. To dopiero pokazuje siłę Internetu i to, jakie gromadzi dziś widownie. Jeśli dołoży się do tego ogromny wzrost reklamy mobilnej, wyraźnie widać, że małe ekrany odgrywają ogromną rolę w życiu konsumentów w ciągu każdego dnia, podobnie jak ich skłonność do korzystania z nich naprzemiennie – komentuje wyniki Randall Rothenberg, prezes IAB.
Reklama mobilna przegoni radio, magazyny i outdoor
Jak podawała niedawno w swoich prognozach grupa domów mediowych ZenithOptimedia, globalne wydatki na reklamę mobilną rosną sześć razy szybciej niż reklama na urządzeniach stacjonarnych. W latach 2013-2016 będą rosły średnio o 50 proc. rocznie. Reklama kierowana na urządzenia stacjonarne będzie natomiast rosła w tym czasie w tempie 8 proc. rocznie. - Analitycy ZenithOptimedia szacują, że do 2016 roku globalne wydatki na mobile sięgną kwoty 45 mld dol., co będzie stanowiło 28 proc. wydatków na reklamę online i 7,6 proc. wszystkich wydatków na reklamę. Mobile stanie się więc czwartym co do wielkości medium, a wartość wydatków na reklamę w tym medium będzie wyższa niż w radio, magazynach i outdoorze – podano w raporcie.
eMarketer oszacował z kolei, że w tym roku przychody ze wszystkich cyfrowych reklam wyświetlanych użytkownikom laptopów, komputerów, tabletów, smartfonów i connected TV sięgną 137,5 mld dol. To ponad jedna czwarta całego rynku reklamy na świecie.