Czytelnicy zapewniaja gazetom gros wpływów

Po papierową gazetę sięga na świecie codziennie 2,7 mld ludzi. Po cyfrową: 770 mln. Gros przychodów wydawców dzienników pochodzi dziś od czytelników.

Publikacja: 01.06.2015 22:00

Po papierową gazetę sięga na świecie codziennie 2,7 mld ludzi. Po cyfrową: 770 mln.

Po papierową gazetę sięga na świecie codziennie 2,7 mld ludzi. Po cyfrową: 770 mln.

Foto: AFP

W ubiegłym roku globalne wpływy wydawców gazet wyniosły 179 mld dol. (rok wcześniej wynosiły 163 mld dol.), z czego gros – 92 mld dol. – stanowiły przychody ze sprzedaży dzienników w rozmaitych formach.

Reklama przynosi już mniej niż połowę wszystkich wpływów wydawców gazet. – Podstawowe dotychczas założenie biznesowego modelu wydawców – finansowanie zapewniane przez reklamodawców – przestało istnieć. Możemy z pełnym przekonaniem powiedzieć, że to czytelnicy stali się głównym źródłem przychodów wydawców – ogłosił Larry Kilman, sekretarz generalny zrzeszającej wydawców gazet i newsów światowej organizacji WAN-IFRA na 67. Światowym Kongresie Gazet, jaki zaczął się w poniedziałek w Waszyngtonie.

Cyfrowe wydania wspierają papierowe

W XX wieku na wielu prasowych rynkach gros wpływów wydawców dzienników pochodziło z reklam. Teraz sytuacja się zmienia. – Obecnie proporcje różnią się w zależności od rynków. Na niektórych rynkach europejskich i azjatyckich reklamy mogą przynosić nawet tylko 40 proc. wpływów – zastrzegają analitycy WAN-IFRA.

Z danych PwC wynika, że to np. w Polsce zdecydowanie przeważają przychody ze sprzedaży papierowych i cyfrowych wydań. W tym roku wpływy z reklam w dziennikach sięgną zaledwie 76 mln dol., podczas gdy te ze sprzedaży dobiją do 412 mln. Z badania WAN-IFRA wynika, że wszędzie na świecie wpływy reklamowe wydawców gazet spadają, podczas gdy te ze sprzedaży utrzymują się na podobnym poziomie.

Globalnie papierowe gazety czytało w 2014 roku 2,7 mld ludzi – o 200 mln więcej niż rok wcześniej. Ponad 770 mln sięga już też po ich cyfrowe wersje (rok wcześniej było to ok. 800 mln). – W tych krajach, gdzie są już prowadzone zaawansowane badania czytelnictwa, wyraźnie widać, że połączone wyniki papierowych i cyfrowych edycji zwiększają zasięg prasy codziennej. Dane z Australii pokazują np., że gazety w rozmaitych formach czyta tam już prawie 86 proc. dorosłych. W Wielkiej Brytanii jest to 83 proc., a w Chile 82 proc. – podaje WAN-IFRA. Globalnie większość przychodów (93 proc.) zapewniają wydawcom wciąż przychody z papierowych wydań (ich sprzedaż na świecie wzrosła rok do roku o 6,4 proc.) i to się według prognoz w ciągu najbliższych lat nie zmieni. Wzrost sprzedaży cyfrowej prasy to zasługa głównie rynków azjatyckich, w tym przede wszystkim Indii.

Polacy czytają więcej

Na wielu innych, bardziej dojrzałych i dużych rynkach gazety odczuwają jednak silną konkurencję ze strony internetu. Jak podaje w swoim najnowszym raporcie podsumowującym średni czas korzystania z mediów ZenithOptimedia Group, to gazety najbardziej cierpią z powodu konkurencji ze strony sieci.

– Między 2010 i 2014 rokiem średni czas poświęcany gazetom spadł o 25,6 proc., podczas gdy magazynów obniżył się o 19 proc., a telewizji o 6 proc. – podają analitycy ZOG. Prognozy firmy zakładają, że między 2014 i 2017 rokiem ten czas w przypadku gazet będzie spadał dalej: o 4,7 proc. rocznie. – Liczby te odnoszą się do konsumpcji prasy i telewizji w ich tradycyjnych formach ? prasy papierowej i programów oglądanych na ekranie telewizora. Czas spędzany przez konsumentów na czytaniu prasy lub oglądaniu treści telewizyjnych online wliczany jest do czasu spędzanego w internecie – zastrzega ZOG.

Średni dzienny czas czytania gazety na świecie wynosi dziś ok. 15 min, a w 2017 r. spadnie do ok. 14 min. W przypadku Polski to aż 42 min i znacząco nie spadnie.

Opinia

Maciej Hoffman, dyrektor generalny Izby Wydawców Prasy

W Polsce rynek prasy wykazuje tendencje spadkowe, przy czym spadek szczególnie obserwowany jest na rynku dzienników. Pozytywną dynamiką wykazują się natomiast czasopisma opinii i kobiece. Udział tych dwóch grup pism w całkowitym nakładzie prasy w kraju rośnie. Ta grupa pism najmniej podlega też zmianom sposobu korzystania z mediów. Niestety, całościowo udział prasy w rynku reklamy systematycznie spada na rzecz internetu. W przypadku polskich dzienników gros przychodów pochodzi ze sprzedaży tytułów, a mniejszość z ogłoszeń. To lepsza sytuacja niż na rynkach o przeciwnych tendencjach. Powoduje, że jako wydawcy w większym stopniu jesteśmy uzależnieni finansowo od czytelników niż od budżetów reklamodawców.

W ubiegłym roku globalne wpływy wydawców gazet wyniosły 179 mld dol. (rok wcześniej wynosiły 163 mld dol.), z czego gros – 92 mld dol. – stanowiły przychody ze sprzedaży dzienników w rozmaitych formach.

Reklama przynosi już mniej niż połowę wszystkich wpływów wydawców gazet. – Podstawowe dotychczas założenie biznesowego modelu wydawców – finansowanie zapewniane przez reklamodawców – przestało istnieć. Możemy z pełnym przekonaniem powiedzieć, że to czytelnicy stali się głównym źródłem przychodów wydawców – ogłosił Larry Kilman, sekretarz generalny zrzeszającej wydawców gazet i newsów światowej organizacji WAN-IFRA na 67. Światowym Kongresie Gazet, jaki zaczął się w poniedziałek w Waszyngtonie.

Pozostało 83% artykułu
Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie