W ubiegłym roku globalne wpływy wydawców gazet wyniosły 179 mld dol. (rok wcześniej wynosiły 163 mld dol.), z czego gros – 92 mld dol. – stanowiły przychody ze sprzedaży dzienników w rozmaitych formach.
Reklama przynosi już mniej niż połowę wszystkich wpływów wydawców gazet. – Podstawowe dotychczas założenie biznesowego modelu wydawców – finansowanie zapewniane przez reklamodawców – przestało istnieć. Możemy z pełnym przekonaniem powiedzieć, że to czytelnicy stali się głównym źródłem przychodów wydawców – ogłosił Larry Kilman, sekretarz generalny zrzeszającej wydawców gazet i newsów światowej organizacji WAN-IFRA na 67. Światowym Kongresie Gazet, jaki zaczął się w poniedziałek w Waszyngtonie.
Cyfrowe wydania wspierają papierowe
W XX wieku na wielu prasowych rynkach gros wpływów wydawców dzienników pochodziło z reklam. Teraz sytuacja się zmienia. – Obecnie proporcje różnią się w zależności od rynków. Na niektórych rynkach europejskich i azjatyckich reklamy mogą przynosić nawet tylko 40 proc. wpływów – zastrzegają analitycy WAN-IFRA.
Z danych PwC wynika, że to np. w Polsce zdecydowanie przeważają przychody ze sprzedaży papierowych i cyfrowych wydań. W tym roku wpływy z reklam w dziennikach sięgną zaledwie 76 mln dol., podczas gdy te ze sprzedaży dobiją do 412 mln. Z badania WAN-IFRA wynika, że wszędzie na świecie wpływy reklamowe wydawców gazet spadają, podczas gdy te ze sprzedaży utrzymują się na podobnym poziomie.
Globalnie papierowe gazety czytało w 2014 roku 2,7 mld ludzi – o 200 mln więcej niż rok wcześniej. Ponad 770 mln sięga już też po ich cyfrowe wersje (rok wcześniej było to ok. 800 mln). – W tych krajach, gdzie są już prowadzone zaawansowane badania czytelnictwa, wyraźnie widać, że połączone wyniki papierowych i cyfrowych edycji zwiększają zasięg prasy codziennej. Dane z Australii pokazują np., że gazety w rozmaitych formach czyta tam już prawie 86 proc. dorosłych. W Wielkiej Brytanii jest to 83 proc., a w Chile 82 proc. – podaje WAN-IFRA. Globalnie większość przychodów (93 proc.) zapewniają wydawcom wciąż przychody z papierowych wydań (ich sprzedaż na świecie wzrosła rok do roku o 6,4 proc.) i to się według prognoz w ciągu najbliższych lat nie zmieni. Wzrost sprzedaży cyfrowej prasy to zasługa głównie rynków azjatyckich, w tym przede wszystkim Indii.