Reklama

Właściciel TVN podsumował 2024 rok. Stawia na streaming i globalną telewizję

Spadek przychodów, straty i spory dług – tak w skrócie wyglądają wyniki Warner Bros. Discovery za 2024 rok. W planach koncernu nie widać miejsca dla polskiej stacji telewizyjnej.

Publikacja: 27.02.2025 20:36

Właściciel TVN podsumował 2024 rok. Stawia na streaming i globalną telewizję

Foto: Bloomberg/Lukasz Sokol

Za kilka kwartałów potencjał wynikający ze zmian wprowadzanych w Warner Bros. Discovery (WBD) ma być lepiej widoczny – zapowiedzieli w czwartek prezes David Zaslav, Gunnar Wiedenfels odpowiedzialny za finanse i JB Perrette dyrektor finansowy ds. streamingu i gier. 

Co Warner Bros. Discovery mówi o TVN i jaki ma plan 

To główni menedżerowie medialnego koncernu, do którego należy popularny kanał Eurosport, ale też wystawiona na sprzedaż stacja telewizyjna TVN. Nazwa „TVN” nie padła ani razu podczas telekonferencji z analitykami finansowymi, którym zarząd WBD odpowiadał na pytania o perspektywy grupy notowanej na nowojorskiej giełdzie.

To, co może czekać polskiego nadawcę można wyczytać między wierszami. W raportach finansowych piąty kwartał z rzędu marka TVN i platforma Player pojawiają się jako „produkty występujące pod niezależnymi, lokalnymi brandami” z dopiskiem „obecnie”.

– Tylko globalni streamerzy przetrwają – powiedział w czwartek David Zaslav. – Będzie ostatecznie przy stole pięciu, może sześciu stabilnych globalnych medialnych graczy. Ciężko pracujemy na co dzień, aby być wśród nich – dodawał.

WBD szykuje nową strukturę 

W grudniu WBD ogłosiło, że zmienia strukturę. Tutaj także nie widać miejsca dla TVN. Koncern będzie mieć dwa działy: globalne stacje linearne oraz streaming i studia filmowe, z których wyszedł najnowszy hit – trzeci sezon serialu „Biały Lotos”. WBD podało, że to obecnie najpopularniejszy powrót na Max.com na Świecie.

Reklama
Reklama

Nowy podział grupy wszedł w życie od stycznia, ale prace nad nową organizacją jeszcze trwają i w raporcie rocznym ich nie widać. Jak powiedział dziś Wiedenfels przygotowania do nowej prezentacji zajmą „jeszcze kilka tygodni”. Czy do tego czasu WBD wybierze inwestora dla TVN? W Stanach Zjednoczonych nikt o to nie spytał, jeśli nie liczyć ogólnego zainteresowania udziałem koncernu w transakcjach fuzji i przejęć. - Pewne transakcje mogą się zdarzyć – powiedział Zaslav.

Gigantyczna strata Warner Bros. Discovery w 2024 roku 

Słowa te padły przy okazji publikacji wyników za 2024 r. WBD. Koncern zanotował w minionym roku spadek przychodów, pogłębił straty i ma nadal spore zadłużenie (dług netto to 3,8-krotność wyniku EBITDA), ale menedżment podkreślał, że dokonał istotnych zmian w strukturze grupy, które będą procentować w przyszłości.

Przy 39,3 mld dol. przychodu (spadek o 4,8 proc.) właściciel platformy streamingowej Max i znanych kanałów telewizyjnych, w tym Discovery, Eurosport i CNN miał 10 mld dol. straty operacyjnej i ponad 11 mld dol. straty netto. Straty to w dużej mierze kwestia odpisu wartości nierokujących zdaniem zarządu linearnych telewizji.

Platforma Max ma napędzić zyski właścicielowi TVN

Jakie wyniki grupa WBD może osiągnąć w 2025 r.? Zarząd nie podał prognoz dla grupy, a jedynie pewne założenia dla poszczególnych segmentów koncernu z naciskiem na najbardziej perspektywiczny jego zdaniem segment „Direct to consumer” (DTC), obejmujący platformę streamingową Max.

Rok 2024 r. WBD zakończyło z 116,9 mln subskrybentów produktów streamingowych, do których należą poza Max, także Discovery+, HBO, HBO Max i Premium Sport. Liczba ta obejmuje różne formy sprzedaży tych produktów, także przez podmioty trzecie. Dla porównania rok wcześniej liczba subskrybentów wynosiła niecałe 100 mln. Plan na 2026 r. to 150 mln. 

Segment DTC, ma przynieść w 2025 r. grupie 1,3 mld dol. skorygowanego wyniku EBITDA – napisano w liście do akcjonariuszy. W minionym roku był on na plusie, ale zarobił o połowę mniej, bo 677 mln dol. Było to wielokrotnie więcej niż w 2023 r. (103 mln dol.). Zysk urósł skokowo mimo niewielkiego wzrostu przychodu segmentu – o 2 proc. do 10,3 mld dol. Napędzały go oszczędności wprowadzone przez zarządzających.

Reklama
Reklama

Dostęp do Max i Disney'a w pakiecie. Są wyniki 

Streaming nadal przynosi WBD mniejsze zyski niż studia filmowe grupy, czy opłaty za kanały telewizyjne od sieci kablowych i operatorów satelitarnych. Mimo tego dostosowując się do globalnych trendów, obserwując spadek oglądalności kanałów linearnych w Stanach Zjednoczonych i słuchając akcjonariuszy zarząd stawia obecnie na streaming i agregację treści dystrybuowanych przez internet.

Agregacja ta ma dwojaki wymiar. Pierwszy to produkcja i zakup treści dla Max.com. Drugi to współpraca z innymi serwisami streamingowymi i budowa pakietu, takiego jak ten udostępniony w lipcu ub.r. w kooperacji z The Walt Disney Company. Za połączone w jednym abonamencie serwisy Max, Disney+ i Hulu Amerykanie mogą płacić o ponad 40 proc. mniej niż za każdy osobno. Dziennik „The Wall Street Journal” powołując się na badania firmy analitycznej Antenna napisał w środę, że użytkownicy pakietu dużo rzadziej rezygnują z subskrypcji, rzadziej nawet niż z Netfliksa. 

W Polsce operatorzy platform streamingowych też próbują łączyć siły. O ich ofertach pisaliśmy tutaj. 

Media
To nie koniec wyścigu o Warner Bros. Discovery. Paramount składa ofertę wrogiego przejęcia
Media
Netflix kupuje studia i dział streamingowy Warner Bros. Discovery. Potężna transakcja
Media
Nieoficjalnie: Netflix prowadzi wyłączne rozmowy o zakupie Warner Bros. Discovery, właściciela TVN
Media
Polscy kibice przekonują się do platform streamingowych
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Media
Wojciech Kuśpik, prezes PTWP: „Rzeczpospolita” idealnie do nas pasuje
Materiał Promocyjny
Nadciąga wielka zmiana dla branży tekstylnej. Dla rynku to też szansa
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama