Przejęcie TVN przez SNI zamyka pierwszą dziesiątkę największych transakcji M&A (fuzji i przejęć) w sektorze mediów i marketingu w 2015 r. Tak wynika z zestawienia sporządzonego przez analityków amerykańskiego banku inwestycyjnego Berkery Noyes. Największą transakcją tego typu był zakup analitycznej firmy IDC przez Intercontinental Exchange (za 7,45 mld dol.)
Liczba transakcji wzrosła w ubiegłym roku o 8,5 proc., do 1857, gros z nich to umowy zawarte przez inwestorów strategicznych, nie finansowych. Łączna wartość rynku M&A w minionym roku wyniosła 109 mld dol. i była o 12,4 proc. wyższa niż w 2014.
W porównaniu z 2014 r. najbardziej zwiększyła się wartość transakcji udziałem firm z segmentu wydawnictwa business-to-business i informacje. – Ich wartość wzrosła ponaddwukrotnie: z 9,38 mld dol. do 23,01 md dol., przy czym segment B2B był także najczęściej reprezentowany w pierwszej dziesiątce największych przejęć w całym sektorze – podają analitycy Berkery Noyes.
Za zakupem IDC znalazły się zakup King Digital Entertainment przez Activision Blizzard w sektorze gier wideo (wartość transakcji to 5,9 mld dol.), przejęcie AOL przez Verizona (4,1 mld dol.), strategiczna transakcja na rynku chińskim, czyli zakup portalu z wideo w sieci Youku Tudou (jednego z dwóch największych na chińskim rynku, jest notowany na nowojorskiej giełdzie) przez Alibabę (3,36 mld dol.), a pierwszą piątkę zamyka warte prawie 3,1 mld dol. przejęcie na rynku stacji telewizyjnych w USA: zakup Meredith Corp. przez Media Group, w wyniku którego w połowie tego roku w USA powstanie nowa telewizyjna firma – Meredith Media General, trzeci największy nadawca stacji lokalnych na amerykańskim rynku.
Zakup TVN przez Scrippsa analitycy wycenili na prawie 1,6 mld dol. Amerykański właściciel zapłacił jednak łącznie za TVN, wraz z długami, prawie 8,8 mld zł. Składa się na to kwota zapłacona ITI – właścicielowi kontrolnego pakietu TVN oraz środki wydane na wezwanie, w ramach którego Scripps skupił brakujące udziały w TVN w drugiej połowie minionego roku.