Polacy i konsumpcja usług telekomunikacyjnych. Są nowe dane

Prawie 90 proc. Polaków ma smartfon, ale z dostępu do internetu korzysta niecałe 80 proc. 42 proc. używa platform streamingowych, ale nie chcemy zbytnio rezygnować z tradycyjnej telewizji. Z 33 proc. widzów cyfrowej telewizji naziemnej niecałe 40 proc. dostrzega korzyści ze zmiany sposobu nadawania – wynika z najnowszego raportu Urzędu Komunikacji Elektronicznej.

Publikacja: 02.03.2023 17:27

Polacy i konsumpcja usług telekomunikacyjnych. Są nowe dane

Foto: Adobe Stock

W 2022 roku 97,2 proc. osób indywidualnych w Polce korzystało z usług telefonii mobilnej – wynika z najnowszej edycji badania konsumentów zleconego przez Urząd Komunikacji Elektronicznej.

Tym razem badanie przeprowadzało Centrum Badań Marketingowych Indicator oraz IBC Advisory. Rok wcześniej – pracownia Danae. Widać różnice w podejściu do niektórych zagadnień.

2022 rok był tym samym kolejnym rokiem upowszechniania się usługi: w 2021 r. korzystanie z telefonii komórkowej deklarowało 96,7 proc. badanych Polaków.

Wzrosło też grono posiadaczy smartfonów, pozwalających na korzystanie z zasobów internetu i aplikacji. W 2022 r. smartfon posiadało 91,6 proc. użytkowników telefonii mobilnej (89 proc. wszystkich badanych).

Czytaj więcej

Centra usług podkręcą eksport i rynek pracy

To oznacza, że aparaty tego typu bardzo się rozpowszechniły. Dla porównania, rok wcześniej posiadanie smartfonu zadeklarowało 80 proc. użytkowników telefonii mobilnej (około 77 proc. badanych).

Więcej użytkowników internetu

Jak podaje UKE, w gronie posiadaczy telefonów komórkowych, 92,7 proc. korzystało z internetu w aparacie, a 74 proc. potrafi określić jak duży pakiet danych internetowych ma.

Dane te wydają niespójne z innymi wynikami tego samego badania. Jeden z nich mówi, że w ogóle dostęp do internetu zadeklarowało 79,1 proc. respondentów (to wzrost o 1,8 pkt proc. rok do roku). Inny, że posiadanie mobilnego dostęp do internetu zadeklarowało 54,9 proc. badanych.

Tak, czy inaczej widać, że zainteresowanie usługami telekomunikacyjnymi w minionym roku znowu wzrosło. Dotyczy to także telefonii stacjonarnej. Użytkowanie takiej formy łączności zadeklarowało 12 proc. badanych, o 2 pkt proc. więcej niż w 2021 r.

Co ciekawe porównanie wyników raportów UKE: najnowszego i tego sprzed roku wskazuje, że wg respondentów spadły im miesięczne opłaty za telefon komórkowy i internet stacjonarny, a wzrosły za telefon stacjonarny i internet mobilny.

Średnia opłata za komórkę wynieść miała w ub.r. 46,8 zł, podczas gdy rok wcześniej 54 zł. Z kolei opłata za mobilny internet z 38,2 zł w edycji badania z 2021 r. wzrosła wg deklaracji respondentów do 46,4 zł.

Z usług telewizyjnych korzystało w 2022 r. 87,5 proc. badanych. Rok wcześniej – 89,8 proc.

Co z tą telewizją

W najnowszym badaniu po raz pierwszy widać skalę popularności platform streamingowych z filmami i serialami. Korzystanie z nich zadeklarowało 41,7 proc. osób, które korzystają z usług telewizyjnych (około 36 proc. całej próby). Rok wcześniej badanych pytano o „telewizję internetową” i korzystanie z niej zadeklarowało 5,7 proc. użytkowników telewizji.

W tegorocznym badaniu 11 proc. respondentów zadeklarowało, że rozważa zakup dodatkowej subskrypcji usługi wideo, takiej jak Netflix.

Nie ma natomiast zbyt wielu chętnych (stanowią 19 proc.), aby zrezygnować z „tradycyjnej” telewizji na rzecz serwisów streamingowych (czy szerzej – OTT). Wśród ankietowanych wyróżnia się grupa niezdecydowanych, czy warto to zrobić.

Tym razem na drugim miejscu pod względem popularności technologii dosyłu obrazu uplasowała się naziemna telewizja cyfrowa (33,2 proc. użytkowników telewizji, spadek z 36 proc. rok temu). Na trzecim lokalne telewizje kablowe (30,2 proc., wzrost z 27 proc.), a na czwartym satelitarne (28,5 proc.; spadek z 33,7 proc.). 11 proc. widzów korzystać z IPTV.

Badacze pytali użytkowników cyfrowej telewizji naziemnej o ocenę zmiany technologii nadawania cyfrowej telewizji naziemnej (z DVB-T, na DVB-T2). 39 proc. w tej grupie widzi związane z tym korzyści, ale większość, albo ich nie dostrzega, albo nie ma wyrobionego zdania. 45,6 proc. przyznaje, że miewa problemy techniczne z odbiorem.

W 2022 roku 97,2 proc. osób indywidualnych w Polce korzystało z usług telefonii mobilnej – wynika z najnowszej edycji badania konsumentów zleconego przez Urząd Komunikacji Elektronicznej.

Tym razem badanie przeprowadzało Centrum Badań Marketingowych Indicator oraz IBC Advisory. Rok wcześniej – pracownia Danae. Widać różnice w podejściu do niektórych zagadnień.

Pozostało 91% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Media
Koniec ekspansji platform streamingowych? Netflix ukryje dane
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Media
Nie żyje Tomasz Świderek. Przez lata pisał w „Rz” o telekomunikacji
Media
Masowy protest dziennikarzy w Grecji. „Nie stać nas na utrzymanie rodzin”
Media
Nie żyje założyciel Money.pl Arkadiusz Osiak
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Media
Meta oskarżona o cenzurę. Zablokowała linki do gazety i felieton niezależnego dziennikarza