Teraz w Polsce zarabia się na tabletach

Boom na rynku elektronicznych tabliczek zachęcił do tej branży firmy, które wcześniej nie zajmowały się produkcją komputerów

Publikacja: 20.01.2013 18:23

Teraz w Polsce zarabia się na tabletach

Foto: Bloomberg

Tablety produkują już wszyscy: i producenci komputerów, którzy chcą poprawić słabnącą sprzedaż tradycyjnych maszyn, i firmy wytwarzające akcesoria do komputerów, a nawet dystrybutorzy sprzętu IT.

Powód? Według szacunków firmy analitycznej IDC w ubiegłym roku w naszym kraju sprzedanych zostało ponad 700 tys. tabletów. To ponad cztery razy więcej niż w 2011 roku. A ten rok ma być pod tym względem jeszcze lepszy. Action, dystrybutor sprzętu takich marek jak Acer, ASUS, HP, Lenovo czy Samsung, przewiduje aż 300-proc. wzrost sprzedaży elektronicznych tabliczek w 2013 roku.

- Popularność tabletów rośnie w szalonym tempie – mówi Patryk Wojtas, menedżer produktu w sklepie internetowym Agito.pl. - Według naszego zestawienia sprzedaż tych urządzeń w grudniu 2012 roku w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku wzrosła prawie 20-krotnie!

Duży udział w tym sukcesie miały polskie firmy, najczęściej opatrujące własną marką niedrogie wyroby z Dalekiego Wschodu. To właśnie ich produkty, w cenie nieprzekraczającej 600 zł, stanowiły w trzecim kwartale 2012 roku ponad połowę tabletów sprzedawanych w Polsce – podaje IDC.

Elektroniczne tabliczki pod własną marką wprowadziła do sprzedaży w maju ubiegłego roku firma NTT System, która do tej pory zajmowała się produkcją komputerów, serwerów i peryferiów. Tadeusz Kurek, jej prezes, twierdzi, że specjaliści firmy przez rok pracowali nad najkorzystniejszą konfiguracją sprzętową pierwszego tabletu – tak, by był wydajny, a jednocześnie mógł być sprzedawany w atrakcyjnej dla klienta cenie. Pierwsze z tych urządzeń, za niespełna 400 zł, znalazło się na rynku w maju ubiegłego roku, a dziś firma ma w ofercie sześć modeli tabletów NTT. Kolejnych kilkanaście trafi na rynek do końca 2013 roku.

- Model NTT 611, kosztujący 700 zł, sprzedaje się tak rewelacyjnie, że nie nadążamy z jego produkcją – chwali się prezes Kurek. – Chcemy sprzedać w tym roku około 100 tys. tabletów, a jest to dość ostrożna prognoza z naszej strony.

Swoją szansę na rynku ujrzały też firmy niezwiązane wcześniej z wytwarzaniem sprzętu IT.

- Są wśród nich producenci nawigacji GPS, w tym Lark, GoClever czy NavRoad, oraz asortymentu akcesoriów komputerowych lub multimediów, m.in. Modecom, Manta, Tracer - twierdzi Patryk Wojtas.

- Produkcję tabletów rozpoczęliśmy w 2012 roku, a na tę decyzję złożyły się dwa czynniki: sukces sprzedażowy naszych nawigacji, które pełniły dodatkowo funkcję tabletu, oraz wnikliwa analiza rynku i potrzeb konsumenta – powiedział „Rz" Krzysztof Wójciak, dyrektor zarządzający w Modecom. – Nasze tablety odniosły komercyjny sukces, czego dowodem jest wynik ponad 100 tys. sprzedanych egzemplarzy w ubiegłym roku.

Do grona producentów tabletów w listopadzie ubiegłego roku dołączyła również firma ABC Data, największy dystrybutor IT w Europie Środkowo-Wschodniej. Urządzenia te ukazały się na rynku pod marką Colorovo, wcześniej utożsamianą z produkcją materiałów eksploatacyjnych do drukarek i akcesoriów do komputerów. Pierwszy z tabletów tej marki, kosztujący 700 zł Colorovo City Tab 7,  sprzedawany wraz z roczną licencją na nawigacje samochodową NaviExpert, rozszedł się na pniu.

- Całą pierwszą edycję tych tabletów sprzedaliśmy w ciągu niespełna dwóch miesięcy, do końca grudnia ubiegłego roku – mówi  Dobrosław Wereszko, członek zarządu ABC Data i szef projektu Colorovo. – Ten wynik jest dla nas tak zachęcający, że będziemy kontynuować produkcję tabletów. Na przełomie pierwszego i drugiego kwartału zaoferujemy cztery kolejne modele tych urządzeń pod marka Colorovo.

Tablety produkują już wszyscy: i producenci komputerów, którzy chcą poprawić słabnącą sprzedaż tradycyjnych maszyn, i firmy wytwarzające akcesoria do komputerów, a nawet dystrybutorzy sprzętu IT.

Powód? Według szacunków firmy analitycznej IDC w ubiegłym roku w naszym kraju sprzedanych zostało ponad 700 tys. tabletów. To ponad cztery razy więcej niż w 2011 roku. A ten rok ma być pod tym względem jeszcze lepszy. Action, dystrybutor sprzętu takich marek jak Acer, ASUS, HP, Lenovo czy Samsung, przewiduje aż 300-proc. wzrost sprzedaży elektronicznych tabliczek w 2013 roku.

Pozostało 84% artykułu
Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie