Teraz w Polsce zarabia się na tabletach

Boom na rynku elektronicznych tabliczek zachęcił do tej branży firmy, które wcześniej nie zajmowały się produkcją komputerów

Publikacja: 20.01.2013 18:23

Teraz w Polsce zarabia się na tabletach

Foto: Bloomberg

Tablety produkują już wszyscy: i producenci komputerów, którzy chcą poprawić słabnącą sprzedaż tradycyjnych maszyn, i firmy wytwarzające akcesoria do komputerów, a nawet dystrybutorzy sprzętu IT.

Powód? Według szacunków firmy analitycznej IDC w ubiegłym roku w naszym kraju sprzedanych zostało ponad 700 tys. tabletów. To ponad cztery razy więcej niż w 2011 roku. A ten rok ma być pod tym względem jeszcze lepszy. Action, dystrybutor sprzętu takich marek jak Acer, ASUS, HP, Lenovo czy Samsung, przewiduje aż 300-proc. wzrost sprzedaży elektronicznych tabliczek w 2013 roku.

- Popularność tabletów rośnie w szalonym tempie – mówi Patryk Wojtas, menedżer produktu w sklepie internetowym Agito.pl. - Według naszego zestawienia sprzedaż tych urządzeń w grudniu 2012 roku w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku wzrosła prawie 20-krotnie!

Duży udział w tym sukcesie miały polskie firmy, najczęściej opatrujące własną marką niedrogie wyroby z Dalekiego Wschodu. To właśnie ich produkty, w cenie nieprzekraczającej 600 zł, stanowiły w trzecim kwartale 2012 roku ponad połowę tabletów sprzedawanych w Polsce – podaje IDC.

Elektroniczne tabliczki pod własną marką wprowadziła do sprzedaży w maju ubiegłego roku firma NTT System, która do tej pory zajmowała się produkcją komputerów, serwerów i peryferiów. Tadeusz Kurek, jej prezes, twierdzi, że specjaliści firmy przez rok pracowali nad najkorzystniejszą konfiguracją sprzętową pierwszego tabletu – tak, by był wydajny, a jednocześnie mógł być sprzedawany w atrakcyjnej dla klienta cenie. Pierwsze z tych urządzeń, za niespełna 400 zł, znalazło się na rynku w maju ubiegłego roku, a dziś firma ma w ofercie sześć modeli tabletów NTT. Kolejnych kilkanaście trafi na rynek do końca 2013 roku.

- Model NTT 611, kosztujący 700 zł, sprzedaje się tak rewelacyjnie, że nie nadążamy z jego produkcją – chwali się prezes Kurek. – Chcemy sprzedać w tym roku około 100 tys. tabletów, a jest to dość ostrożna prognoza z naszej strony.

Swoją szansę na rynku ujrzały też firmy niezwiązane wcześniej z wytwarzaniem sprzętu IT.

- Są wśród nich producenci nawigacji GPS, w tym Lark, GoClever czy NavRoad, oraz asortymentu akcesoriów komputerowych lub multimediów, m.in. Modecom, Manta, Tracer - twierdzi Patryk Wojtas.

- Produkcję tabletów rozpoczęliśmy w 2012 roku, a na tę decyzję złożyły się dwa czynniki: sukces sprzedażowy naszych nawigacji, które pełniły dodatkowo funkcję tabletu, oraz wnikliwa analiza rynku i potrzeb konsumenta – powiedział „Rz" Krzysztof Wójciak, dyrektor zarządzający w Modecom. – Nasze tablety odniosły komercyjny sukces, czego dowodem jest wynik ponad 100 tys. sprzedanych egzemplarzy w ubiegłym roku.

Do grona producentów tabletów w listopadzie ubiegłego roku dołączyła również firma ABC Data, największy dystrybutor IT w Europie Środkowo-Wschodniej. Urządzenia te ukazały się na rynku pod marką Colorovo, wcześniej utożsamianą z produkcją materiałów eksploatacyjnych do drukarek i akcesoriów do komputerów. Pierwszy z tabletów tej marki, kosztujący 700 zł Colorovo City Tab 7,  sprzedawany wraz z roczną licencją na nawigacje samochodową NaviExpert, rozszedł się na pniu.

- Całą pierwszą edycję tych tabletów sprzedaliśmy w ciągu niespełna dwóch miesięcy, do końca grudnia ubiegłego roku – mówi  Dobrosław Wereszko, członek zarządu ABC Data i szef projektu Colorovo. – Ten wynik jest dla nas tak zachęcający, że będziemy kontynuować produkcję tabletów. Na przełomie pierwszego i drugiego kwartału zaoferujemy cztery kolejne modele tych urządzeń pod marka Colorovo.

Tablety produkują już wszyscy: i producenci komputerów, którzy chcą poprawić słabnącą sprzedaż tradycyjnych maszyn, i firmy wytwarzające akcesoria do komputerów, a nawet dystrybutorzy sprzętu IT.

Powód? Według szacunków firmy analitycznej IDC w ubiegłym roku w naszym kraju sprzedanych zostało ponad 700 tys. tabletów. To ponad cztery razy więcej niż w 2011 roku. A ten rok ma być pod tym względem jeszcze lepszy. Action, dystrybutor sprzętu takich marek jak Acer, ASUS, HP, Lenovo czy Samsung, przewiduje aż 300-proc. wzrost sprzedaży elektronicznych tabliczek w 2013 roku.

Pozostało 84% artykułu
Media
Nowy „Plus Minus”: 20 lat Polski w UE. Dobrze wyszło (tylko teraz nie wychodźmy!)
Media
Unia Europejska i USA celują w TikToka. Chiński gigant uzależnia użytkowników
Media
Wybory samorządowe na celowniku AI. Polska znalazła się na czarnej liście
Media
Telewizje zarobią na streamingu. Platformy wchodzą na rynek reklamy
Media
Koniec ekspansji platform streamingowych? Netflix ukryje dane
Materiał Promocyjny
Co czeka zarządców budynków w regulacjach elektromobilności?