W Polsce powstają nowoczesne technologie wspomagające wyszukiwanie informacji w Internecie. Tworzący je Software Mind planuje ekspansję na zagraniczne rynki, nie bojąc się międzynarodowej konkurencji. W tym celu chce pozyskać z giełdy nawet 10 mln zł.
Software Mind specjalizuje się w technologiach semantycznych. Zastosowane w wyszukiwarkach internetowych pozwalają na rozpoznawanie kontekstu zadawanych im pytań. Dzięki temu w przyszłości będą szukać nie tylko wskazanych przez internautę słów kluczowych, ale także rozumieć konkretne pytania, np. „ilu obywateli liczy Polska”.
Technologie semantyczne miały się pojawić w wyszukiwarce Hakia. com, w którą w ubiegłym roku zainwestował Prokom Software. Na razie efekty są mizerne. Mimo to krakowski Software Mind SA, który dziś dostarcza specjalistyczne oprogramowanie dla firm telekomunikacyjnych i finansowych, chce w najbliższych latach skupić się właśnie na rozwoju systemów semantycznych.
– Na początku będą to bazy danych dla biznesu, pozwalające firmom uporządkować zasoby informacji. Później pojawią się produkty dla zwykłego użytkownika – zapowiada Konrad Siatka, wiceprezes firmy. Podobny pomysł na rozwój ma też NetSprint, zarządzający jedyną polską wyszukiwarką, która oferuje swoje rozwiązania firmom.
Plany krakowskiej spółki są ambitne. Zakładają m.in. wejście na rynek amerykański i brytyjski. Grzegorza Młynarczyka, wiceprezesa SM, nie zniechęca, że w semantykę zainwestowali już giganci IT i Internetu: Google, Intel czy Cisco. – Na rynku wciąż jest miejsce – przekonuje. SM ma pomóc know-how pionierów semantyki – brytyjskiej firmy Garlik i konsorcjum WeKnowIt, w którym są m.in. Motorola i Vodafone.