W pierwszej połowie 2007 r. za łącze 1 Mb/s z oferty TP trzeba było zapłacić 72 zł‚ dzisiaj wystarczy 59 zł. W ciągu roku abonent, który podpisał w tym okresie umowę z operatorem, oszczędza na tym 150 zł – wynika wyliczeń „Rz”. Według analiz UKE w latach 2005 – 2007 dzięki obowiązującym cenom Internetu abonenci zaoszczędzili 1‚5 mld zł.
Spadki cen dostępu do sieci są spore. W przypadku Telekomunikacji Polskiej sięgnęły 22 proc., a w UPC 25 proc. W sieci kablowej Multimedia Polska najpopularniejsze obecnie łącza potaniały o 16 proc.
– Ceny usług internetowych spadały w ubiegłym roku dzięki temu‚ że konkurenci Telekomunikacji Polskiej zaczęli rywalizować z nią o jej własnych abonentów. Już kilku operatorów korzysta z linii TP. Konkurują między innymi atrakcyjnymi cenami usług – mówi Anna Streżyńska‚ szefowa Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Zdaniem Streżyńskiej nie tylko spadek ceny jest istotny. – Rywalizując z konkurentami, TP zwiększyła przepływności i zlikwidowała ograniczenia transferu – podkreśla.
Dzięki spadkowi cen abonentów ciągle przybywa. W ubiegłym roku prawie 13 mln Polaków korzystało z Internetu‚ a 4,5 mln abonowało usługi dostępowe u operatorów. Dzisiaj ich liczbę można szacować na ponad 5 mln. A samych internautów jest już ponad 13,6 mln. Jak wynika z danych SMG/KRC, aż 45 proc. Polaków powyżej 15. roku życia korzysta już z sieci.
Klientów przybywa‚ więc mimo spadku cen rosną przychody operatorów. Tylko TP ma co kwartał ponad 300 mln zł przychodu z usług internetowych i co kwartał te przychody rosną. Niedawno TP dokonała kolejnej obniżki cen usług‚ ale już nie tych pod zadomowioną na rynku marką Neostrada‚ ale pod marką Orange. Neostrada przestała tanieć‚ a nawet przeciwnie – drożeje. Niewykluczone‚ iż w tym kierunku pójdą dalej rynkowe trendy‚ a dalszych obniżek cen Internetu nie będzie.