Trwa internetowa przecena

W ciągu roku ceny usług dostępu do internetu spadły o jedną czwartą. Analitycy ostrzegają jednak‚ że na dalsze obniżki trudno liczyć. Z sieci korzysta już prawie połowa Polaków

Publikacja: 07.08.2008 04:54

W ubiegłym roku ceny Internetu spadły o 20 – 25 proc. W tym roku nie jest już tak różowo. TP zaczęła

W ubiegłym roku ceny Internetu spadły o 20 – 25 proc. W tym roku nie jest już tak różowo. TP zaczęła nawet podnosić ceny Neostrady, ale wprowadziła niedawno konkurencyjne cenowo usługi pod marką Orange.

Foto: Rzeczpospolita

W pierwszej połowie 2007 r. za łącze 1 Mb/s z oferty TP trzeba było zapłacić 72 zł‚ dzisiaj wystarczy 59 zł. W ciągu roku abonent, który podpisał w tym okresie umowę z operatorem, oszczędza na tym 150 zł – wynika wyliczeń „Rz”. Według analiz UKE w latach 2005 – 2007 dzięki obowiązującym cenom Internetu abonenci zaoszczędzili 1‚5 mld zł.

Spadki cen dostępu do sieci są spore. W przypadku Telekomunikacji Polskiej sięgnęły 22 proc., a w UPC 25 proc. W sieci kablowej Multimedia Polska najpopularniejsze obecnie łącza potaniały o 16 proc.

– Ceny usług internetowych spadały w ubiegłym roku dzięki temu‚ że konkurenci Telekomunikacji Polskiej zaczęli rywalizować z nią o jej własnych abonentów. Już kilku operatorów korzysta z linii TP. Konkurują między innymi atrakcyjnymi cenami usług – mówi Anna Streżyńska‚ szefowa Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Zdaniem Streżyńskiej nie tylko spadek ceny jest istotny. – Rywalizując z konkurentami, TP zwiększyła przepływności i zlikwidowała ograniczenia transferu – podkreśla.

Dzięki spadkowi cen abonentów ciągle przybywa. W ubiegłym roku prawie 13 mln Polaków korzystało z Internetu‚ a 4,5 mln abonowało usługi dostępowe u operatorów. Dzisiaj ich liczbę można szacować na ponad 5 mln. A samych internautów jest już ponad 13,6 mln. Jak wynika z danych SMG/KRC, aż 45 proc. Polaków powyżej 15. roku życia korzysta już z sieci.

Klientów przybywa‚ więc mimo spadku cen rosną przychody operatorów. Tylko TP ma co kwartał ponad 300 mln zł przychodu z usług internetowych i co kwartał te przychody rosną. Niedawno TP dokonała kolejnej obniżki cen usług‚ ale już nie tych pod zadomowioną na rynku marką Neostrada‚ ale pod marką Orange. Neostrada przestała tanieć‚ a nawet przeciwnie – drożeje. Niewykluczone‚ iż w tym kierunku pójdą dalej rynkowe trendy‚ a dalszych obniżek cen Internetu nie będzie.

– Zamiast ścigania się z konkurentami na coraz niższe stawki wolimy podnoszenie wydajności naszych łączy. Dzięki temu możemy zaoferować klientom doskonałą cenę w przeliczeniu na jeden megabit usługi dostępowej – mówi Jarosław Pijanowski‚ członek zarządu UPC Polska. Średnia cena łączy operatora (89 zł) jest dzisiaj wyższa niż Neostrady (83 zł) i usług TP pod marką Orange (71 zł). UPC za to oferuje klientom łącza 10 – 20 Mb/s. Dla operatora to bardziej opłacalne niż redukowanie wysokości abonamentu.

Do podobnych wniosków doszła też TP‚ która zamiast obniżać ceny, daje klientom różnego rodzaju gratisy za podpisanie lub przedłużenie umowy. Podobną strategię stosuje również sieć Era.

W ubiegłym roku ceny usług rzeczywiście spadały z powodu ostrej rywalizacji o abonentów Telekomunikacji Polskiej. Teraz już wyraźnie widać‚ że spadek cen hamuje. Należy się raczej spodziewać‚ że operatorzy za tę samą cenę będą oferowali wyższe przepustowości Internetu czy dokładali za darmo dodatkowe usługi. Od pewnego czasu TP na dużą skalę rozdaje prezenty za podpisanie umów na usługi internetowe. To kolejny sposób na utrzymanie cen. Poza tym TP zacznie coraz częściej oferować pakiety‚ w których pojedyncze usługi będą tańsze‚ ale łączny rachunek od abonenta wyższy. Moim zdaniem jedyna szansa na mocniejsze obniżenie cen w przyszłym roku‚ choćby na zasadzie okresowej promocji‚ to walka o abonentów‚ których operatorzy alternatywni będą obsługiwać przez linie telefoniczne dzierżawione od TP. Konkurenci mogą próbować przyciągnąć atrakcyjną ceną nowych abonentów‚ na co TP nie będzie mogła nie odpowiedzieć.

masz pytanie wyślij e-mail do autora l.dec@rp.pl

Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie