Reklama

Rynek reklamy zwalnia tempo

Kilkanaście miliardów dolarów mniej, niż szacowano, będzie wart w 2008 r. rynek reklamy

Publikacja: 08.10.2008 05:30

Wydatki reklamowe

Wydatki reklamowe

Foto: Rzeczpospolita

Jeszcze w lipcu analitycy Zenith Optimedia prognozowali, że wartość rynku reklamy skoczy o 6,6 proc., czyli ponad 32 mld dol. Wczoraj mocno skorygowali swoje prognozy do zaledwie 4,3 proc.

Mimo korekty wartość globalnego rynku reklamowego i tak przekroczy barierę pół biliona dolarów i ma sięgnąć 506,4 mld dol. Korekta prognoz nie ominęła przyszłego roku, gdy dynamika rozwoju rynku również ma spaść z 6 do 4 proc.

Wbrew pozorom niższe tempo rozwoju nie jest zasługą kłopotów sektora finansowego. Na banki przypada „tylko” 4 proc. globalnych wydatków reklamowych. Powodem korekty są pogarszające się nastroje konsumenckie, te z kolei przekładają się na rzeczywisty popyt na produkty i usługi, zmuszając firmy do szukania oszczędności. Ofiarą padają głównie wydatki na marketing i reklamę. W IV kwartale będzie to widać zwłaszcza w krajach zachodnich.

Prawie o połowę obniżone zostały prognozy wzrostu rynku reklamy w Ameryce Północnej i Europie Zachodniej. W przyszłym roku wyniosą one 0,9 proc. dla Ameryki Płn. i 2,6 proc. dla Europy Zachodniej.

Europa Środkowa i Wschodnia, rejon Afryki, Bliskiego Wschodu i pozostałe rejony utrzymają do 2010 roku dwucyfrowy wzrost wartości rynku reklamowego. Wydatki na reklamę ograniczą przede wszystkim firmy z sektora dóbr luksusowych, podróży i rozrywki.

Reklama
Reklama

Reklamowo najwięcej stracą na takiej sytuacji gazety. Obronną ręką ze spowolnienia wyjdą Internet i reklama zewnętrzna. Wydatki na reklamę w sieci, których dużą zaletą zaczyna być coraz lepsza mierzalność, dobiją w tym roku do 51,1 mld dol. W 2010 roku do Internetu będzie wędrować 13,8 proc. wszystkich wydatków na reklamę na świecie.

[ramka]Już w tym roku kryzys przyczyni się do wyhamowania wydatków na reklamę prasową. Zyska natomiast Internet. [/ramka]

Jeszcze w lipcu analitycy Zenith Optimedia prognozowali, że wartość rynku reklamy skoczy o 6,6 proc., czyli ponad 32 mld dol. Wczoraj mocno skorygowali swoje prognozy do zaledwie 4,3 proc.

Mimo korekty wartość globalnego rynku reklamowego i tak przekroczy barierę pół biliona dolarów i ma sięgnąć 506,4 mld dol. Korekta prognoz nie ominęła przyszłego roku, gdy dynamika rozwoju rynku również ma spaść z 6 do 4 proc.

Reklama
Media
„Rzeczpospolita” i „The New York Times” razem w nowej ofercie subskrypcyjnej
Media
Prawnik dzieci Zygmunta Solorza o sporze o sukcesję: do ugody wystarczy dobra wola
Media
Magda Jethon: Radio Nowy Świat powstało z marzenia, a dziś to stabilna firma
Media
Donald Trump: Mamy nabywcę dla TikToka. Na sprzedaż musi zgodzić się Pekin
Materiał Promocyjny
Sprzedaż motocykli mocno się rozpędza
Media
Szefowa wyszukiwarek Google’a: AI stworzy wiele możliwości, ale trzeba być ostrożnym
Reklama
Reklama