Rynek reklamy zwalnia tempo

Kilkanaście miliardów dolarów mniej, niż szacowano, będzie wart w 2008 r. rynek reklamy

Publikacja: 08.10.2008 05:30

Wydatki reklamowe

Wydatki reklamowe

Foto: Rzeczpospolita

Jeszcze w lipcu analitycy Zenith Optimedia prognozowali, że wartość rynku reklamy skoczy o 6,6 proc., czyli ponad 32 mld dol. Wczoraj mocno skorygowali swoje prognozy do zaledwie 4,3 proc.

Mimo korekty wartość globalnego rynku reklamowego i tak przekroczy barierę pół biliona dolarów i ma sięgnąć 506,4 mld dol. Korekta prognoz nie ominęła przyszłego roku, gdy dynamika rozwoju rynku również ma spaść z 6 do 4 proc.

Wbrew pozorom niższe tempo rozwoju nie jest zasługą kłopotów sektora finansowego. Na banki przypada „tylko” 4 proc. globalnych wydatków reklamowych. Powodem korekty są pogarszające się nastroje konsumenckie, te z kolei przekładają się na rzeczywisty popyt na produkty i usługi, zmuszając firmy do szukania oszczędności. Ofiarą padają głównie wydatki na marketing i reklamę. W IV kwartale będzie to widać zwłaszcza w krajach zachodnich.

Prawie o połowę obniżone zostały prognozy wzrostu rynku reklamy w Ameryce Północnej i Europie Zachodniej. W przyszłym roku wyniosą one 0,9 proc. dla Ameryki Płn. i 2,6 proc. dla Europy Zachodniej.

Europa Środkowa i Wschodnia, rejon Afryki, Bliskiego Wschodu i pozostałe rejony utrzymają do 2010 roku dwucyfrowy wzrost wartości rynku reklamowego. Wydatki na reklamę ograniczą przede wszystkim firmy z sektora dóbr luksusowych, podróży i rozrywki.

Reklamowo najwięcej stracą na takiej sytuacji gazety. Obronną ręką ze spowolnienia wyjdą Internet i reklama zewnętrzna. Wydatki na reklamę w sieci, których dużą zaletą zaczyna być coraz lepsza mierzalność, dobiją w tym roku do 51,1 mld dol. W 2010 roku do Internetu będzie wędrować 13,8 proc. wszystkich wydatków na reklamę na świecie.

[ramka]Już w tym roku kryzys przyczyni się do wyhamowania wydatków na reklamę prasową. Zyska natomiast Internet. [/ramka]

Jeszcze w lipcu analitycy Zenith Optimedia prognozowali, że wartość rynku reklamy skoczy o 6,6 proc., czyli ponad 32 mld dol. Wczoraj mocno skorygowali swoje prognozy do zaledwie 4,3 proc.

Mimo korekty wartość globalnego rynku reklamowego i tak przekroczy barierę pół biliona dolarów i ma sięgnąć 506,4 mld dol. Korekta prognoz nie ominęła przyszłego roku, gdy dynamika rozwoju rynku również ma spaść z 6 do 4 proc.

Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie