Ponad 750 tys. na koniec ubiegłego roku i ponad 1,2 mln po III kwartale tego roku – tak wyglądają statystyki rejestracji domen internetowych w Polsce. Równie dobrego roku polska branża internetowa jeszcze nie miała. Sukces jest efektem wzrostu liczby serwisów internetowych i kont poczty elektronicznej, do których niezbędne są adresy internetowe, oraz specyficznych technik e-reklamy.
– Spodziewamy się, że na koniec roku liczba nazw domenowych sięgnie 1,3 mln. W tym roku Polska jest wymieniana pośród najbardziej dynamicznych rynków świata – mówi Andrzej Bartosiewicz, kierownik działu domen Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej (NASK), która zarządza nazwami w domenie .pl, z której korzystają polscy użytkownicy.
Według raportu jednego z największych rejestratorów domen na świecie firmy VeriSign największym rynkiem domen narodowych są Niemcy, w których zarejestrowanych jest ponad 12 mln adresów. Za nimi plasują się Chiny, Wielka Brytania i Holandia. Po III kwartale Polska była siódmym co do wielkości rynkiem w Europie z dużymi widokami na zdystansowanie poprzedzającej Francji jeszcze przed końcem roku.
– Jest kilka czynników dynamicznego tempa wzrostu rejestracji domen, w tym spadek cen tych usług, programy testowania domen i łatwiejszy dostęp do informacji o wygasających domenach – mówi Andrzej Bartosiewicz.W Polsce domeny rejestruje dla klientów blisko setka niezależnych firm, która płaci NASK hurtowe opłaty. Nowa domena kosztuje dziś w hurcie 10 zł netto za pierwszy rok, a jej przedłużenie na rok kolejny – 60 zł netto (od przyszłego roku 40 zł). Detaliczne ceny najpopularniejszych domen wynoszą 75 – 100 zł netto rocznie, a wartość całego rynku można szacować na przeszło 100 mln zł rocznie.
Andrzej Bartosiewicz przyznaje, że obniżanie cen jest korzystne, bo w efekcie rośnie rokrocznie całkowita wartość rynku. Dzięki spadającym cenom coraz więcej domen rejestrują zarówno firmy, jak i użytkownicy indywidualni. Rejestratorzy domen starają się ich zachęcić minimalnymi kosztami pierwszej rejestracji (dziś często zaledwie ok. 1 zł za pierwszy rok), licząc, że zarobią w kolejnych latach, kiedy klient będzie przedłużał ważność domeny. Już za wyższą kwotę.