Polski rekord w Internecie

W tym roku w sieci przybędzie ponad pół miliona nazw z rozszerzeniem .pl. To niemal tyle, ile przez poprzednich dziesięć lat łącznie. Wartość tego rynku przekroczyła 100 mln zł rocznie. I rośnie

Publikacja: 28.10.2008 06:03

Polski rynek domen na tle krajów europy

Polski rynek domen na tle krajów europy

Foto: Rzeczpospolita

Ponad 750 tys. na koniec ubiegłego roku i ponad 1,2 mln po III kwartale tego roku – tak wyglądają statystyki rejestracji domen internetowych w Polsce. Równie dobrego roku polska branża internetowa jeszcze nie miała. Sukces jest efektem wzrostu liczby serwisów internetowych i kont poczty elektronicznej, do których niezbędne są adresy internetowe, oraz specyficznych technik e-reklamy.

– Spodziewamy się, że na koniec roku liczba nazw domenowych sięgnie 1,3 mln. W tym roku Polska jest wymieniana pośród najbardziej dynamicznych rynków świata – mówi Andrzej Bartosiewicz, kierownik działu domen Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej (NASK), która zarządza nazwami w domenie .pl, z której korzystają polscy użytkownicy.

Według raportu jednego z największych rejestratorów domen na świecie firmy VeriSign największym rynkiem domen narodowych są Niemcy, w których zarejestrowanych jest ponad 12 mln adresów. Za nimi plasują się Chiny, Wielka Brytania i Holandia. Po III kwartale Polska była siódmym co do wielkości rynkiem w Europie z dużymi widokami na zdystansowanie poprzedzającej Francji jeszcze przed końcem roku.

– Jest kilka czynników dynamicznego tempa wzrostu rejestracji domen, w tym spadek cen tych usług, programy testowania domen i łatwiejszy dostęp do informacji o wygasających domenach – mówi Andrzej Bartosiewicz.W Polsce domeny rejestruje dla klientów blisko setka niezależnych firm, która płaci NASK hurtowe opłaty. Nowa domena kosztuje dziś w hurcie 10 zł netto za pierwszy rok, a jej przedłużenie na rok kolejny – 60 zł netto (od przyszłego roku 40 zł). Detaliczne ceny najpopularniejszych domen wynoszą 75 – 100 zł netto rocznie, a wartość całego rynku można szacować na przeszło 100 mln zł rocznie.

Andrzej Bartosiewicz przyznaje, że obniżanie cen jest korzystne, bo w efekcie rośnie rokrocznie całkowita wartość rynku. Dzięki spadającym cenom coraz więcej domen rejestrują zarówno firmy, jak i użytkownicy indywidualni. Rejestratorzy domen starają się ich zachęcić minimalnymi kosztami pierwszej rejestracji (dziś często zaledwie ok. 1 zł za pierwszy rok), licząc, że zarobią w kolejnych latach, kiedy klient będzie przedłużał ważność domeny. Już za wyższą kwotę.

Istotnym czynnikiem wzrostu tego rynku są klienci, którzy wcale nie zamierzają świadczyć ani korzystać z żadnych usług internetowych pod rejestrowanymi adresami. Ich jedynym celem jest generowanie odwiedzin przez internautów, dzięki czemu zarabiają na różnych formach reklamy internetowej. Choć nakręcają liczbę rejestracji domen, to nie cieszą się sympatią rejestratorów. Korzystają z niskich, subsydiowanych cen pierwszej rejestracji, ale potem nie przedłużają ważności domen. Po roku często są już im nieprzydatne.

Do największych rejestratorów domen w Polsce należą szczeciński Home.pl i krakowski NetArt. Obie firmy mają łącznie około połowy udziałów w detalicznym rynku domenowym (hurtowym rządzi NASK).

Warto przy tym zaznaczyć, że Polacy i polskie firmy korzystają nie tylko z adresów w domenie .pl. Popularne są też zagraniczne rozszerzenia adresów, zwłaszcza europejskiej domeny .eu.

– Można szacować, że Polacy dysponują około 165 tys. adresów w domenie .eu i około 200 tys. adresów w innych, globalnych domenach – ocenia Piotr Kapcio, dyrektor marketingu i współwłaściciel Home.pl.

[ramka]Liczba adresów internetowych w domenie .pl sięgnie na koniec roku 1,3 mln. Globalnym liderem domen narodowych są Niemcy z liczbą ponad 12 mln adresów, ale gonią ich już Chiny, którym w ubiegłym roku udało się zdystansować W. Brytanię. [/ramka]

[i]Masz pytanie, wyślij e-mail do autora: [link=mailto:l.dec@rp.pl]l.dec@rp.pl[/link][/i]

Ponad 750 tys. na koniec ubiegłego roku i ponad 1,2 mln po III kwartale tego roku – tak wyglądają statystyki rejestracji domen internetowych w Polsce. Równie dobrego roku polska branża internetowa jeszcze nie miała. Sukces jest efektem wzrostu liczby serwisów internetowych i kont poczty elektronicznej, do których niezbędne są adresy internetowe, oraz specyficznych technik e-reklamy.

– Spodziewamy się, że na koniec roku liczba nazw domenowych sięgnie 1,3 mln. W tym roku Polska jest wymieniana pośród najbardziej dynamicznych rynków świata – mówi Andrzej Bartosiewicz, kierownik działu domen Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej (NASK), która zarządza nazwami w domenie .pl, z której korzystają polscy użytkownicy.

Pozostało 81% artykułu
Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie